Metódy prognózovania požiadaviek a potrieb trhu
METÓDY PROGNÓZOVANIA POŽIADAVIEK A POTRIEB TRHU
Prognózovanie a plánovanie
Prognózovanie – predpovedanie, čo je spotrebiteľ ochotný urobiť za určitých podmienok, aby sa mohlo rozhodovať o trhu
Plánovanie – v procese plánovania podnik rozhoduje o svojej budúcnosti, stanovuje si ciele a prostriedky na ich dosiahnutie
– zahŕňa spracovanie strategických a marketingových plánov
→ Strategický plán definuje základné poslanie a ciele firmy - z neho vychádzajú funkčné plány
→ Marketingový plán je dokument, ktorý prehľadne a rozpisuje ciele podniku a aj spôsob ich dosiahnutia
Základné nástroje a techniky, typy prognóz
Techniky prognózovania dopytu :
- intuitívna metóda – expertné odhady manažmentu firmy a delfská metóda
- expertíza – potvrdzuje intuitívne predpoklady názorom prizvaného experta
- extrapolácia – kvantitatívna metóda prognózy založená na matematickoštatistických nástrojoch, využíva časové rady, metódu najmenších vzorcov, regresiu, koreláciu...
- predikčné modely – využitie lineárnych a nelineárnych modelov, statických a dynamických modelov, deterministických a stochastických modelov
Podstata a vzťah strategického marketingového plánovania
Východiskom marketingového plánovacieho procesu je strategické plánovanie. Vymedzuje úlohu marketingu v organizácii a marketing priamo napomáha príprave strategického plánu.
Strategické plánovanie je proces zameraný na rozvoj podnikovej stratégie. Sústreďuje sa na dlhodobé smerovanie podniku. Zohľadňuje meniace sa marketingové príležitosti.
- fázy strategického plánovania :
- definovanie poslania firmy
- stanovenie podnikových cieľov
- tvorba podnikateľského portfólia
- marketingový plán a ďalšie funkčné stratégie
Marketingové plánovanie zhodnocuje marketingové príležitosti a zdroje, stanovuje ciele, identifikuje cieľové segmenty trhu, rozpracováva plán implementácie marketingových činností a kontroly.
- obsah marketingového plánu :
- celkové zhrnutie
- popis súčasnej marketingovej situácie – údaje o trhu, výrobku, konkurencii, distribúcii a makroprostredí
- analýza príležitostí a rizík
- ciele – finančné a marketingové
- marketingová stratégia
- akčné programy
- rozpočet
- kontroly