Spotrebiteľské správanie a udržateľná spotreba
SPOTREBITEĽSKÉ SPRÁVANIE A UDRŽATEĽNÁ SPOTREBA
Súčasné vzorce spotrebiteľského správania vo vzťahu k udržateľnej spotrebe :
- trhy a výroba na sebe silne závisia
- vo svete prevláda trvalý konzum
- nízke mzdy, zaťažovanie životného prostredia, monokultúry, porušovanie ľudských práv sú znepokojujúcimi faktormi spotrebného koša → to spotrebiteľ ale nevidí, lebo jeho pozornosť je zaostrená na cenu a kvalitu
- príjmy obyvateľov končia v oblastiach voľnočasových aktivít, služieb a dopravy
- podiel výdavkov domácností na uspokojovanie základných potrieb mierne klesá, ale celkový objem výdavkov vzrastá → príčinou je túžba uspokojiť potreby pohodlnejšie, mať vyšší komfort
- zvýšený počet vlastnených osobných automobilov, využívanie leteckej dopravy, trvanlivých potravín, elektroniky...
Z environmentálneho pohľadu sú tieto trendy z dlhodobého hľadiska neudržateľné.
Prejavy udržateľnej spotreby :
- tlak na odstránenie drahých luxusných tovarov
- odmietanie ohrozujúcich tovarov
- vyzdvihovanie zdravia a ekológie
- vlastná produkcia (kultúra DIY, vlastný syr, pivo, chlieb, pestovanie byliniek na balkóne...)
- voľný čas už nie je len zotavovanie
- tvorba komunít
- sebarealizácia
- zelené nákupy
- zmena množstva a typu nakúpených produktov – spôsob ich odbúrania
- minimalizácia odpadu
- ochota kúpi produktov vyrobených šetrne
- preferencia šetrnej elektroniky
- úspora vody
Úloha marketingu pri presadzovaní myšlienky udržateľnej spotreby
Udržateľná spotreba - spotrebúvanie produktov a služieb takým spôsobom, ktorý zabezpečí uspokojenie zákazníckych potrieb bez ohrozenia uspokojenia potrieb ostatných (generácií) zákazníkov, a to či už v súčasnosti, tak aj v budúcnosti
- je pre ňu charakteristické, že sa nepodieľa na degradácii prostredia (napríklad produkciou veľkého objemu odpadov, využívaním plastov) a pre zákazníkov nespôsobuje problémy s nižším stupňom uspokojovania ich potrieb
Marketing - zohráva kľúčovú úlohu pri eliminácií bariér udržateľnej spotreby. V tradičnom ponímaní marketingu (ktorý je v súčasnosti predmetom masívnej spoločenskej kritiky), boli kritériami, na základe ktorých sa hodnotila výkonnosť tejto funkčnej oblasti manažmentu, maximalizácia objemu predaja, ktorá bola v ideálnom prípade dosiahnutá dlhodobými vzťahmi so zákazníkmi, ktorí si k organizácii vytvorili určitý stupeň lojality.
Udržateľný marketing – predaj sa bude orientovať na výrobky a služby, ktoré spĺňajú požiadavky udržateľnosti. Zákazníkovi sa budú ponúkať tak, že o nich bude mať dostatok informácií, bude motivovaný k ich nákupu a bude vedieť ako je produkt vhodné používať. Tým aj zákazník svojím konaním prispeje k udržateľnej spotrebe. Bude zohrávať úlohu aktívneho spojenca v procese tvorby pozitívnej sociálnej zmeny a aj v procese udržateľnej spotreby. Ich nákupné rozhodnutia determinujú úspech alebo neúspech marketingových aktivít a stratégií
Prístupy marketingového manažmentu podporujúce posun k racionálnej spotrebe
Koncepcie, ktoré predchádzali koncepcii racionálneho marketingového manažmentu : koncepcia spoločenskej zodpovednosti organizácie, ekologický, zelený, sociálny, spoločenský, udržateľný marketing a udržateľný marketingový manažment.
Koncepcia racionálneho marketingového manažmentu pokrýva tri aspekty:
- Zodpovedný marketing - opisuje spôsoby a systémy manažmentu odkazujúce na zodpovedné správanie
- Zelený marketing - dôraz na samotný produkt a jeho propagáciu, pričom tieto produkty boli pozicionované prostredníctvom tzv. environmentálnej pridanej hodnoty
- Sociálny marketing - pomenúva programy a stratégie, ktorých cieľom je zvýšiť povedomie konečných zákazníkov za účelom uplatňovania zodpovednejších, udržateľnejších spôsobov správania (napríklad znižovanie množstva spotrebovanej energie, vody, vyprodukovaného odpadu, využívania motorových vozidiel).