Metódy marketingového výskumu

METÓDY MARKETINGOVÉHO VÝSKUMU

Základné zdroje informácií (primárne, sekundárne zdroje)

Pri marketingovom výskume najprv firma pracuje so sekundárnymi zdrojmi informácií. Dajú sa zohnať rýchlo a lacno, ale nemusia byť relevantné či aktuálne. Sekundárne zdroje môžu byť interné (štatistiky firmy) a externé (štatistiky ministerstiev, agentúr, atď..)

Ak nestačia sekundárne informácie, firma pristúpi k zberu primárnych informácií. Sú zozbierané po prvý krát na špecifický výskumný účel. Využívajú sa pri tom tri výskumné metódy : pozorovanie, dopytovanie a experiment.

Kvantitatívny vs. Kvalitatívny marketingový výskum

Pri zbere primárnych informácií rozlišujeme :

Pozorovanie

je to cieľavedomé zhromažďovanie informácií o zmyslovo vnímateľných skutočnostiach v okamihu ich vzniku prostredníctvom iných osôb alebo prístrojov

- nie je závislé na ochote pozorovaného poskytnúť informácie, lebo sleduje aktuálne javy a pozorovaný sa správa prirodzene

- je finančne a časovo náročné, nedajú sa ním zistiť socioekonomické a demografické údaje, je tu možnosť skreslenia údajov a ťažké interpretovanie

- môže byť :

- realizovať sa môže prostredníctvom :

Dopytovanie

- najpoužívanejšia metóda zberu informácií o činnostiach a postojoch ľudí

- je flexibilné a použiteľné v rôznych situáciách

- respondenti nemusia byť ochotní spolupracovať alebo uvádzajú nepravdivé odpovede

- môže byť :

realizuje sa prostredníctvom dotazníka

Experiment

- pozoruje a vyhodnocuje vzťahy a správanie v umelo vytvorených podmienkach

- cieľom je eliminovať vplyv vonkajších faktorov

- nevýhodou je čiastočne neprirodzené správanie účastníkov a odtrhnutie od reality

- v jeho priebehu zavádzame určitý testovaný prvok, pričom sledujeme a meriame jeho vplyv na určitý jav alebo proces

- môže byť :

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15247-metody-marketingoveho-vyskumu/