Produkt - celková ponuka zákazníkovi, teda nielen „podstata“ produktu, ktorá je príčinou nákupu, ale taktiež ostatné okolnosti, ktoré kúpu sprevádzajú
- rozhodovanie o produkte zahŕňa optimálnu štruktúru výrobkov a služieb v produktovom portfóliu organizácie, podporovanú niekoľkými čiastkovými stratégiami – týkajúcich sa vlastností, kvality, vyhotovenia, dizajnu, značky, obalu, prípadne služieb podporujúcich výrobok
- úrovne produktu :
Udržateľný produkt – produkt, ktorý je konkurencieschopný, ale zároveň je aj environmentálne a spoločensky zodpovedný
- atribúty :
Kľúčom k udržateľnej produktovej stratégii je ponuka úžitkov a benefitov takým spôsobom, ktorý je na jednej strane schopný zabezpečiť konkurencieschopnosť organizácie na trhu, na druhej strane je environmentálne a spoločensky zodpovedný.
Ďalší spôsob pre vyšší stupeň udržateľnosti produktov (podobný koncepcii substitúcie výrobkov službami) sú tzv. procesy dematerializácie, ku ktorým dochádza, ak je používaných menej zdrojov k tvorbe identických, resp. podobných benefitov a úžitkov.
Existujú tri prístupy k procesom dematerializácie:
Východiská :
Produktová stratégia budovaná v súlade s podmienkami udržateľnosti sa rozširuje aj na procesy súvisiace s predajom produktov a likvidáciou v poslednom štádiu životného cyklu.
Ak sa organizácia rozhodne pre koncepciu udržateľného produktového mixu, vyžaduje to od nej zvýšenú zodpovednosť za ponuku produktov. Takýto koncept sa nazýva tzv. product stewardship a znamená chápanie, kontrolu a komunikáciu environmentálnych, zdravotných a bezpečnostných efektov produktu v priebehu jeho životného cyklu.
Úloha tvorby udržateľných produktov začína zmenou chápania produktovej stratégie, ktorá pozostáva z rozhodnutí týkajúcich sa optimálnej kombinácie výrobkov a služieb, ktoré prinášajú cieľovému segmentu/segmentom hodnotu. V tradičnej koncepcii marketingového manažmentu sa produktové
stratégie zaoberali výlučne spokojnosťou zákazníka a ziskom organizácie. V novej koncepcii marketingového manažmentu musí produktová stratégia zohľadňovať aj záujmy stakeholderov, a to nielen v súčasnosti, ale aj z hľadiska budúcnosti.
Rozhodnutia o vlastnostiach a dizajne udržateľných produktov - návrh výrobkov z obnoviteľných, netoxických a organických materiálov, efektívnejšie skladovanie a transport, rozložiteľné výrobky...
Rozhodovanie o značke a obale udržateľných produktov - udržateľná značka je ekonomicky stála a asociácie, s ktorými sa spája v mysliach zákazníkov a ostatných stakeholderov, oprávnene súvisia so sociálnou spravodlivosťou a ekologickou udržateľnosťou
- prostredníctvom obalu je možné odhaliť vzťah organizácie k prírode a životnému prostrediu, napríklad používaním nedostatkových materiálov alebo naopak recyklovaných materiálov