Zóny pre každého študenta

Proces tvorby produktovej stratégie

PROCES TVORBY PRODUKTOVEJ STRATÉGIE

Produkt, udržateľný produkt a jeho základné atribúty

Produkt - celková ponuka zákazníkovi, teda nielen „podstata“ produktu, ktorá je príčinou nákupu, ale taktiež ostatné okolnosti, ktoré kúpu sprevádzajú

- rozhodovanie o produkte zahŕňa optimálnu štruktúru výrobkov a služieb v produktovom portfóliu organizácie, podporovanú niekoľkými čiastkovými stratégiami – týkajúcich sa vlastností, kvality, vyhotovenia, dizajnu, značky, obalu, prípadne služieb podporujúcich výrobok

- úrovne produktu :

Udržateľný produkt – produkt, ktorý je konkurencieschopný, ale zároveň je aj environmentálne a spoločensky zodpovedný

- atribúty :

Východiská tvorby udržateľnej produktovej stratégie

Kľúčom k udržateľnej produktovej stratégii je ponuka úžitkov a benefitov takým spôsobom, ktorý je na jednej strane schopný zabezpečiť konkurencieschopnosť organizácie na trhu, na druhej strane je environmentálne a spoločensky zodpovedný.

Ďalší spôsob pre vyšší stupeň udržateľnosti produktov (podobný koncepcii substitúcie výrobkov službami) sú tzv. procesy dematerializácie, ku ktorým dochádza, ak je používaných menej zdrojov k tvorbe identických, resp. podobných benefitov a úžitkov.

Existujú tri prístupy k procesom dematerializácie:

Východiská :

Produktová stratégia budovaná v súlade s podmienkami udržateľnosti sa rozširuje aj na procesy súvisiace s predajom produktov a likvidáciou v poslednom štádiu životného cyklu.

Východiská tvorby udržateľného produktového mixu

Ak sa organizácia rozhodne pre koncepciu udržateľného produktového mixu, vyžaduje to od nej zvýšenú zodpovednosť za ponuku produktov. Takýto koncept sa nazýva tzv. product stewardship a znamená chápanie, kontrolu a komunikáciu environmentálnych, zdravotných a bezpečnostných efektov produktu v priebehu jeho životného cyklu.

Úloha tvorby udržateľných produktov začína zmenou chápania produktovej stratégie, ktorá pozostáva z rozhodnutí týkajúcich sa optimálnej kombinácie výrobkov a služieb, ktoré prinášajú cieľovému segmentu/segmentom hodnotu. V tradičnej koncepcii marketingového manažmentu sa produktové

stratégie zaoberali výlučne spokojnosťou zákazníka a ziskom organizácie. V novej koncepcii marketingového manažmentu musí produktová stratégia zohľadňovať aj záujmy stakeholderov, a to nielen v súčasnosti, ale aj z hľadiska budúcnosti.

Štyri podmienky udržateľnosti produktu : 

Tvorba udržateľného produktového mixu

Rozhodnutia o vlastnostiach a dizajne udržateľných produktov - návrh výrobkov z obnoviteľných, netoxických a organických materiálov, efektívnejšie skladovanie a transport, rozložiteľné výrobky...

Rozhodovanie o značke a obale udržateľných produktov - udržateľná značka je ekonomicky stála a asociácie, s ktorými sa spája v mysliach zákazníkov a ostatných stakeholderov, oprávnene súvisia so sociálnou spravodlivosťou a ekologickou udržateľnosťou

- prostredníctvom obalu je možné odhaliť vzťah organizácie k prírode a životnému prostrediu, napríklad používaním nedostatkových materiálov alebo naopak recyklovaných materiálov

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15251-proces-tvorby-produktovej-strategie/