Efektívny manažment portfólia produktov

EFEKTÍVNY MANAŽMENT PORTFÓLIA PRODUKTOV

Rozhodnutia manažéra produktov o stratégiách v závislosti od štádií životného cyklu produktu v snahe priblížiť sa k ideálu vyváženého portfólia

V súčasnom, neustále sa rozvíjajúcom konkurenčnom prostredí je úspech organizácií podmienený schopnosťou identifikovať a uspokojiť potreby zákazníka. Prostriedkom na uspokojovanie týchto potrieb a naplnenie želaní je práve produkt. Predpokladom realizácie efektívneho marketingového manažmentu je preto komplexná znalosť zákazníka a identifikácia miery, do akej produkt zodpovedá jeho potrebám.

  1. Štádium uvedenia – sprístupnenie produktu zákazníkom

- využíva sa testovanie trhu a predpovede o objeme predaja produktov

- základom pre prognózovanie sú odhady počtu zákazníkov, ktorí vyskúšajú a kúpia nový produkt, odhady o frekvencii opakovaných nákupov produktu

Predikcie objemu predajanových produktov – vychádzajú z transakcií realizovaných zákazníkom po prvý krát a z opakovaných transakcií

- podľa toho sa rozlišujú noví a opakovaní zákazníci

Pokles predaja produktu z dôvodu uvedenia nového produktu na trh - dva konflikty:

  1. Štádium rastu – dopyt po produkte začne rásť a rýchlo rastie aj objem predaja

- ukazovatele : ročný rast organizácie a zložený ročný rast organizácie

  1. Štádium zrelosti – klesá objem predaja v dôsledku zvýšenej konkurencie

- organizácia s vysokým podielom na trhu sa snaží maximalizovať zisk z existujúcich produktov

  1. Štádium poklesu – predaj klesá, produkt prestáva byť zaujímavý

- treba sa rozhodnúť, ktoré produkty budú vylúčené z portfólia

Otázka inovácií v udržateľnom modely produktovej stratégie

Inovácia – mala by priniesť novú hodnotu, nielen kozmetické zmeny, priniesť hodnotu, ktorú ocení zákazník, mala by byť šetrná a nemala by byť samoúčelná

Inovačný proces :

  1. Zdroj nápadov – interné zdroje, konkurencia, zákazníci, časopisy
  2. Predvýber nápadov – redukcia nápadov
  3. Spracovanie a testovanie koncepcie – transformácia myšlienky do koncepcie a testovanie
  4. Spracovanie marketingovej stratégie – určiť cieľový trh, stanoviť ceny, rozpočet , marketingový mix
  5. Podnikateľská analýza – predpokladaná výška Ná, zisku a predaja
  6. Vývoj produktu
  7. Testovanie na trhu
  8. Komercionalizácia – uvedenie na trh, kedy, ako a komu
  9. PROCES BUDOVANIA A RIADENIA ZNAČKY

 

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15252-efektivny-manazment-portfolia-produktov/