Súčasné postoje k procesom pozicionovania produktov na trhu
SÚČASNÉ POSTOJE K PROCESOM POZICIONOVANIA PRODUKTOV NA TRHU
Hodnotenie úsilia firiem a organizácií vo
vzťahu k procesom tvorby trhovej pozície
- prispôsobenie sa – osvedčené štandardy v marketingu
a technológiách
- odklon od zaužívaného - vyniknutie nad ostatnými
- ofenzívny – agresívne
využívanie vlastných výhod a potenciálu na pozitívnu zmenu pre zlepšenie vlastnej trhovej a technologickej pozície
-
defenzívny – udržanie Status quo (trhovej a technologickej pozície firmy)
Tvorba trhovej pozície produktu, spôsoby
prezentácie produktov, najčastejšie chyby pri prezentácii
Tvorba trhovej
pozície produktu - spôsob, akým definujú produkt spotrebitelia podľa jeho najdôležitejších vlastností, aké miesto prisudzuje
produktu spotrebiteľ vo svojej mysli v porovnaní s konkurenciou
- je úzko prepojená so segmentáciou trhu
- trh sa rozdeľuje na
viaceré segmenty, pre každý segment sa vypracuje a zvolí vhodná koncepcia a stratégia ako efektívne umiestniť konkrétny produkt
a zároveň uspokojiť požadovanú skupinu ľudí
- využívajú sa dve analýzy :
- Pozícia nových produktov
- Pozícia
existujúcich produktov
Spôsoby prezentácie produktov :
- prezentácia atribútov –
charakteristický rys, nejaký atribút
- prezentácia prínosov – produkt je prísľubom určitého
prínosu
- prezentácia použitia/aplikácie – produkt sa prezentuje ako najlepší pre určité použitie; napr. Nike tenisky
najlepšie pre basketball, ďalšie pre futball, atď.
- užívateľská prezentácia – apelovať na cieľovú skupinu
užívateľov
- konkurenčná prezentácia – prezentovaný ako lepší alebo iný ako konkurenčné
- kategorizačná
prezentácia – podnik sa môže prehlásiť za najlepší vo svojej kategórií
- prezentácia akosti/ceny – určitá
úroveň akosti/ceny, napr. Channel 5 sa prezentuje za drahý a kvalitný
Chyby pri prezentácii
:
- nedostatočná prezentácia – neprezentovanie presvedčivého ústredného prínosu alebo dôvodu ku kúpe danej
značky
- príliš špecializovaná prezentácia – úzke zameranie a potenciálni zák. môžu značku
prehliadnuť
- zavádzajúca prezentácia – uvedenie dvoch alebo viacerých prínosov, ktoré si vzájomne
odporujú
- irelevantná prezentácia – uvedenie prínosu, na ktorom málokomu z potenciálnych zák.
záleží
- pochybná prezentácia – uvedenie prínosu, o ktorom ľudia pochybujú, že im ho príslušná značka
zabezpečí
Hodnotová prezentácia a meranie preferencií zákazníkov
Hodnotová
prezentácia
- Viac za viac – luxusný tovar, produkt je nielen sám o sebe vynikajúci, ale dodáva prestíž
kupujúcemu; zraniteľná ak je hospodárska kríza a pre napodobiteľmi, ktorí produkt predávajú lacnejšie
- Viac za to
isté – atakuje „viac za viac“, chváli sa porovnateľnou akosťou a výkonom a predáva sa lacnejšie
- To isté za
menej – typický produkt alebo značka za nižšiu alebo normálnu cenu
- Menej za oveľa viac – kupujúci sa sťažujú,
že od niektorých poskytovateľov služieb dostávajú viac ako žiadajú a napriek tomu musia zaplatiť vyššiu cenu; napr. uplatnenie
videorekordérov na trhu ponúkajúce menej funkcií
- Viac za menej – komoditní zabijaci
Meranie preferencií
zákazníkov
Celková ponuka značky – súbor všetkých prínosov a atribútov vrátane záruk, extra služieb,
atď
- zákazník si vyberie najatraktívnejšiu celkovú hodnotovú proklamáciu, teda hodnotí svoje celkové náklady s
celkovou ponukou a to pre každú konkurenčnú ponuku
Proces rozhodovania kupujúceho
- zoznam prínosov a atribútov –
požiadaviek zákazníka
- prideliť rôznu váhu od 1-10 (1 celkom nedôležitá a 10 veľmi dôležitá)
- výber dvoch – troch
konkurenčných predajcov
- ohodnotiť jednotlivých predajcov podľa jeho požiadaviek od 1-10
- zákazník si vyberie toho
predajcu, ktorý má najvyšší index uspokojenia zákazníka
Zones.sk – Zóny pre každého študenta