Budovanie udržateľných distribučných systémov
BUDOVANIE UDRŽATEĽNÝCH DISTRIBUČNÝCH SYSTÉMOV
Tvorba distribučného systému
v organizácii
Distribučným systémom sa firma zaväzuje k spolupráci s veľkým množstvom distribučných partnerov,
viaže sa na konkrétny cieľový trh, pre ktorý všetci spolu pracujú, dodržujú určitú obchodnú politiku a určité platné pravidlá hry,
čo slúži ako základ dlhodobých obchodných vzťahov.
- môže byť :
- Uzavretý systém - jeden
vlastník
- zmluvný systém - nezávislé firmy, kt. pôsobia na rôznych stupňoch výroby a distribúcie a na základe zmluvy
spolupracujú
Budovanie efektívnych distribučných kanálov
Distribučný kanál
- celok vzájomne prepojených, ale podnikateľsky samostatných organizácií, ktoré sa podieľajú na určitom procese, ktorý má
zabezpečiť aby boli produkty alebo služby k dispozícii zákazníkom na použite alebo spotrebu
- je tvorený prostriedkami a operáciami,
pomocou ktorých sú výrobky a služby odovzdávané od producenta k zákazníkovi (od predávajúcich ku kupujúcim)
- môže ho tvoriť :
producent, veľkoobchodník, sprostredkovateľ, maloobchodník
Úrovne distribučnej cesty :
- nultá : výrobca →
spotrebiteľ
- jednoúrovňová : výrobca → maloobchodník → spotrebiteľ
- dvojúrovňová : výrobca → veľkoobchodník →
maloobchodník → spotrebiteľ
- trojúrovňová : výrobca → veľkoobchodník → jobber → maloobchodník →
spotrebiteľ
Efektívne distribučné kanály :
- Tvorba dostatočnej kapacity distribučného cyklu - dohoda
medzi dodávateľom a odberateľom na dlhodobých kontraktoch a vzájomne vyhovujúcich cenách prináša výhody obom stranám na jednej strane sa
podporuje udržateľnosť ale aj stabilita ponuky
- Skracovanie distribučného kanála - zníženie počtu
sprostredkovateľov – z dôvodu ich nadbytočnosti v hodnototvornom procese, kde niekedy vytvárajú dodatočné
náklady
Voľba racionálneho usporiadania a riadenia distribučného kanála
-„Od kolísky po
kolísku“ –výrobca využíva obnoviteľné zdroje energie, šetrenie vody, recyklovateľné materiály – zapojenie zákazníkov –
stanú sa dodávateľmi surovín pre ďalšiu výrobu
-Zameranie sa na reverzný tok – zapojenie zákazníkov do
opätovného spracovania použitých výrobkov – recyklácie. Dôležitá je motivácia zákazníka aby bol aktívny.
Udržateľný prístup
prináša zákazníkom, ale aj ostatným členom distribučného kanála finančné úžitky vďaka šetrnému hospodáreniu so zdrojmi, zjednocovaniu
a znovu navráteniu do distribučného cyklu
Udržateľná distribúcia
Výhody :
- zabraňuje
vniknutiu škodlivého odpadu do prostredia,
- umožňuje konvertovať odpad a náklady spojené s jeho likvidáciou na zdroje
príjmov,
- do odvetvia, v ktorom organizácia pôsobí, zadováži takých dodávateľov surovín, ktorí nepoškodia prírodné zdroje a
prírodný kapitál,
- z hľadiska budovania ľudského kapitálu sa umožní vznik nových pracovných miest.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta