Budovanie udržateľných distribučných systémov
BUDOVANIE UDRŽATEĽNÝCH DISTRIBUČNÝCH SYSTÉMOV
Tvorba distribučného systému v organizácii
Distribučným systémom sa firma zaväzuje k spolupráci s veľkým množstvom distribučných partnerov, viaže sa na konkrétny cieľový trh, pre ktorý všetci spolu pracujú, dodržujú určitú obchodnú politiku a určité platné pravidlá hry, čo slúži ako základ dlhodobých obchodných vzťahov.
- môže byť :
- Uzavretý systém - jeden vlastník
- zmluvný systém - nezávislé firmy, kt. pôsobia na rôznych stupňoch výroby a distribúcie a na základe zmluvy spolupracujú
Budovanie efektívnych distribučných kanálov
Distribučný kanál - celok vzájomne prepojených, ale podnikateľsky samostatných organizácií, ktoré sa podieľajú na určitom procese, ktorý má zabezpečiť aby boli produkty alebo služby k dispozícii zákazníkom na použite alebo spotrebu
- je tvorený prostriedkami a operáciami, pomocou ktorých sú výrobky a služby odovzdávané od producenta k zákazníkovi (od predávajúcich ku kupujúcim)
- môže ho tvoriť : producent, veľkoobchodník, sprostredkovateľ, maloobchodník
Úrovne distribučnej cesty :
- nultá : výrobca → spotrebiteľ
- jednoúrovňová : výrobca → maloobchodník → spotrebiteľ
- dvojúrovňová : výrobca → veľkoobchodník → maloobchodník → spotrebiteľ
- trojúrovňová : výrobca → veľkoobchodník → jobber → maloobchodník → spotrebiteľ
Efektívne distribučné kanály :
- Tvorba dostatočnej kapacity distribučného cyklu - dohoda medzi dodávateľom a odberateľom na dlhodobých kontraktoch a vzájomne vyhovujúcich cenách prináša výhody obom stranám na jednej strane sa podporuje udržateľnosť ale aj stabilita ponuky
- Skracovanie distribučného kanála - zníženie počtu sprostredkovateľov – z dôvodu ich nadbytočnosti v hodnototvornom procese, kde niekedy vytvárajú dodatočné náklady
Voľba racionálneho usporiadania a riadenia distribučného kanála
-„Od kolísky po kolísku“ –výrobca využíva obnoviteľné zdroje energie, šetrenie vody, recyklovateľné materiály – zapojenie zákazníkov – stanú sa dodávateľmi surovín pre ďalšiu výrobu
-Zameranie sa na reverzný tok – zapojenie zákazníkov do opätovného spracovania použitých výrobkov – recyklácie. Dôležitá je motivácia zákazníka aby bol aktívny.
Udržateľný prístup prináša zákazníkom, ale aj ostatným členom distribučného kanála finančné úžitky vďaka šetrnému hospodáreniu so zdrojmi, zjednocovaniu a znovu navráteniu do distribučného cyklu
Udržateľná distribúcia
Výhody :
- zabraňuje vniknutiu škodlivého odpadu do prostredia,
- umožňuje konvertovať odpad a náklady spojené s jeho likvidáciou na zdroje príjmov,
- do odvetvia, v ktorom organizácia pôsobí, zadováži takých dodávateľov surovín, ktorí nepoškodia prírodné zdroje a prírodný kapitál,
- z hľadiska budovania ľudského kapitálu sa umožní vznik nových pracovných miest.