Efektívna marketingová komunikácia
EFEKTÍVNA MARKETINGOVÁ KOMUNIKÁCIA
Integrovaná marketingová komunikácia, definovanie, jej pôsobenie na
zákazníkov a na účastníkov trhu
Integrovaná marketingová komunikácia - zefektívňuje schopnosť firmy
odoslať správnu správu správnemu zákazníkovi v pravý čas a na správne miesto prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov
v jednotnom súlade
- každý produkt, každá cieľová skupina a každý trh si vyžaduje inú kombináciu metód a nie je tak možné
zostaviť všeobecný univerzálne platný model komunikácie
- cieľo je zabezpečiť vzájomnú zosúladenosť trhovo zameraných aktivít,
čím vzniká synergický efekt, a vytvoriť individuálny a štrukturálny vzťah so zákazníkmi, na základe ktorého získavajú najväčšie
benefity a organizácia najväčší zisk.
- zabezpečuje, že jednotlivé prvky marketingového komunikačného mixu nebudú využívané
izolovane
- k presadzovaniu uvedeného trendu napomáha demasifikácia trhov - založená na fragmentácií spotrebiteľov
do množstva menších skupín s rozdielnymi vlastnosťami.
Nástroje integrovanej marketingovej komunikácie
:
- Reklamné nástroje – riadenie reklamných aktivít, dizajn reklamy: teoretický rámec a druhy
príťažlivosti; dizajn reklamy: komunikačné stratégie a produkčné štruktúry; selekcia reklamných médií. Reklama zároveň posilňuje
značku a obraz firmy.
- Nástroje na podporu predaja – propagácia v odvetví; propagácia pre zákazníka; osobný
predaj, databázový marketing and riadenie vzťahov so zákazníkom; vzťahy s verejnosťou a sponzorské programy.
- Integračné
nástroje – Internetový marketing; IMC pre drobných podnikateľov a nové podnikateľské zámery; hodnotenie a integrovanie
marketingového programu.
Problémy s riadením efektívnosti marketingovej komunikácie v praxi
:
- izolovanosť skúmaniaa hodnotenia jednotlivých efektov – napr.
efekt určitej televíznej reklamy nemožno izolovať od účinku printovej reklamy, resp. od opatrení PR konkrétnej
organizáci
- časový aspekt - sťažuje hodnotenie účinku komunikácie, účinok väčšiny komunikačných
opatrení sa prejavuje až s určitým časovým posunom
- Výsledky komunikačnej kampane nemusia odzrkadľovať iba efekty
aktuálnych komunikačných impulzov, ale aj aktivít komunikácie v minulosti - dve rôzne kampane marketingovej komunikácie môžu
dosiahnuť porovnateľné výsledky týkajúce sa napríklad vynaložených nákladov a impresií (počtu príležitostí zhliadnuť obsah správy
marketingovej komunikácie), avšak líšia sa v zásahoch a frekvenciách
Racionálny prístup k tvorbe komunikačnej
stratégie
Tradičnú marketingovú koncepciu 4P dopĺňa nová, alternatívna koncepcia 4C :
- Produkt → potreby
a želania spotrebiteľa
- Cena → náklady, ktoré má spotrebiteľ na uspokojenie svojich potrieb a želaní
- distribúcia →
komfort/pohodlie nákupu
- promotion → komunikácia v zmysle dialógu medzi spotrebiteľom a organizáciou
Stredobodom
pozornosti sa stáva spotrebiteľ. Súčasťou komunikácie sa stáva zisťovanie potrieb a želaní spotrebiteľa, jeho reakcií, názorov a iných
informácií, ktoré môže organizácií poskytnúť. Firmy sú odkázané na rozhodnutia ich potenciálnych spotrebiteľov. Marketingová
komunikácia by mala mať charakter integrovanej marketingovej komunikácie.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta