Komunikácia s verejnosťou
KOMUNIKÁCIA S VEREJNOSŤOU
Vymedzenie, funkcia a úloha komunikácie s verejnosťou v marketingovom manažmente
Komunikácia s verejnosťou – informovanie o všetkých zásadných zmenách a strategických cieľoch organizácie na verejnosti
Úlohy komunikácie:
- Budovať povedomie o produkte
- Informovať o produkte, značke, organizácii
- Pripomínať
- Presviedčať
- Zlepšiť imidž organizácie
Funkcie komunikácie s verejnosťou :
- Informačná – sprostredkovanie spravodajstva o firme
- Kontaktná – vytváranie a udržiavanie vzťahov k dôležitým oblastiam života spoločnosti
- Funkcia image – budovanie, zmena a pestovanie predstavy o firme, jej výrobkoch...
- Funkcia stabilizácie – reprezentovanie postavenia firmy na trhu a potvrdenie pozície
- Funkcia harmonizácie
- Funkcia zastupovania záujmov – podpora alebo odmietanie zákonov
Východiská public relations (podniková identita, dizajn, kultúra, komunikácia a imidž)
Podniková identita - jednotná prezentácia organizácie internej alebo externej verejnosti
- Interná – hlavným cieľom je vytvoriť medzi zamestnancami pocit súdržnosti
- Externá – hlavným cieľom je spoľahlivá identifikácia subjektu a zabezpečenie jej nezameniteľnosti s iným subjektom
Podnikový dizajn - jednotný vizuálny štýl organizácie (logo, písmo, charakteristická farba organizácie, ...)
- časté sú dizajn manuály ktoré v prípade niektorých organizácií majú niekoľko stoviek strán (Kraft Foods)
Podniková kultúra - v prípade komunikácie ide o spôsob jednania, spôsob transparentnosti, zásady rozhodovania
Podniková komunikácia - jednotný spôsob komunikácie spoločnosti (vizuálna komunikácia, PR), využívanie jednotných komunikačných kanálov, (jeden hovorca, pravidelné informačné brožúry, newslettre)
Podnikový imidž - súhrn všetkých predstáv jedinca, alebo skupiny ľudí o určitom predmete mienky, ktorým môže byť napríklad: osoba, značka, organizácia, inštitúcia, druh výrobkov
- určuje to ako je organizácia vnímaná
- je ovplyvňovaný kvalitou produkcie, prístupom organizácie k vonkajšiemu prostrediu a jej ďalšími aktivitami v mieste pôsobenia.
PR a reputácia podniku
Reputácia podniku - dlhodobo utváraná povesť organizácie – pozitívna reputácia môže mať vplyv na celkovú trhovú hodnotu organizácie a môže byť konkurenčnou výhodou
Public relations - ide o šírenie informácií na vymedzený objekt, pričom tieto informácie slúžia na vytvorenie pozitívneho vzťahu medzi subjektom, v ktorého záujme sa šíria a príjemcom. cieľová skupina si pozitívny vzťah má vytvoriť sama nie na základe apelov a argumentov ako je tomu v propagácií, ale na základe výberu z predložených informácií a osobným prehodnotením uvedených faktov.
V rámci týchto vzťahov musí organizácia informovať o všetkých zásadných zmenách a strategických cieľoch organizácie na verejnosti na jednej strane a na strane druhej vnášať do organizácie informácie o reakciách verejnosti na jej činnosť a podnikateľské aktivity. Činnosť v rámci public relations musí byť sústavná, komplexná, pravdivá tvorivá a motivačná.
Môže byť :
- Interné PR – môže pomôcť budovať pozitívne vzťahy na pracovisku
- Externé PR - do externej verejnosti môžeme okrem novinárov a médií zaradiť aj zákazníkov, dodávateľov, konkurentov, ... V prípade aktívneho informujeme vonkajšiu verejnosť o nových produktoch, službách prípadne aktivitách spoločenskej zodpovednosti a iných.
- Aktívne PR – informujeme vonkajšiu verejnosť o nových produktoch, službách prípadne aktivitách spoločenskej zodpovednosti a iných
- Reaktívne PR - reaguje na už existujúce mediálne udalosti, ktoré majú väčšinou negatívny charakter. Väčšinou chce firma eliminovať negatívnu publicitu.