Databázový marketing
DATABÁZOVÝ MARKETING
Integrovaný databázový marketing
- považovaný za pilier priameho marketingu, keďže jeho úspešnosť závisí od kvality a kvantity dostupných údajov o existujúcich a potenciálnych zákazníkoch
- integrovaný systém, ktorým firmy vytvárajú o každom spotrebiteľovi, zákazníkovi či perspektívnom zákazníkovi istý súbor obsahujúci meno, adresu, info o nákupoch, kontaktné záznamy, atď.
- nástroj pre dlhodobú a priamu komunikáciu so zákazníkmi, potenciálnymi zákazníkmi, k identifikácii potenciálnych zákazníkov a na získanie info o zákazníkoch a o ich názore na produkt, uchovávanie a spracovávanie údajov → daná komunikácia prebieha cez nástroje priameho marketingu
Strategický význam databázového marketingu - marketingové účely (vytváranie kúpnych zámerov, ich vyhodnotenie, analyzovať predaj produktov a reaktivovať nákupy, udržovanie vzťahov so zákazníkmi, identifikovať nových, rozhodovať o zasielaní ponúk vybraným skupinám, prehlbovať lojalitu, atď.)
Interné a externé zdroje informácií :
- interné: prostredníctvom marketingového spravodajstva a interných záznamov
- týkajú sa minulých a súčasných zákazníkov, identifikujú a opisujú zázemie a spôsob správania (nákupné správanie, reakcie na oslovenia, správanie pri platení, atď)
- patria tam demografické, socioekonomické, psychografické údaje
- externé: prostredníctvom marketingového výskumu, ponuky nákupov alebo prenájmom databáz od firiem
- info o potenciálnych zákazníkoch
- snaha o zber údajov, musí sa zachovať kompatibilita s existujúcimi
- môže získať sama, od nezávislých dodávateľov kúpou alebo prenájmom
Riadenie databáz
- vyžaduje finančné investície hlavne do výpočtovej techniky, databázových a analytických programov, prostriedkov pre prenos dát a kvalifikovaných pracovníkov
- môže byť návratnou investíciou pokiaľ dobre riadená a zostavená a môže priniesť konkurenčnú výhodu
- musia byť ľahko ovládateľné a vyhovovať rôznym marketingovým pracoviskám
- kvalitná databáza predpokladá spoľahlivé triedenie vstupných info, vylúčenie duplicitných záznamov, aktualizáciu údajov
Databázový model komunikácie
- Akvizícia zákazníkov
- Zaznamenávanie informácií, predaj identických, komplementárnych produktov, substitútov, produktov s vyššími kvalitatívnymi vlastnosťami
- Analýza dát
- Hodnotenie
Data Mining - je nadstavbou databázového marketingu
- Voľný preklad „dolovanie dát“
- Cesta k stupňovaniu akvizičných aktivít a k vylepšeniu riadenia rizika
- Vedie k udržaniu konkurenčnej schopnosti v každej fáze životného cyklu starostlivosti o zákazníka