Aktuálne oblasti uplatnenia marketingu – marketing služieb
AKTUÁLNE OBLASTI UPLATNENIA MARKETINGU – MARKETING SLUŽIEB
Teoretické východiská skúmania marketingu služieb
Služby – ekonomické statky, ktoré majú nehmotný charakter
- činnosť alebo úžitok, ktoré môže jedna strana poskytnúť druhej a ktoré sú v podstate nemateriálnej povahy a ich výsledkom nie je nadobudnutie vlastníctva
- poskytovanie služieb môže, ale aj nemusí byť späté s fyzickým produktom
Podstata marketingu služieb a trojvrstvový marketing v službách :
Marketing služieb – podstatu tvorí orientácia na zákazníka a jeho potreby
- jeho špecifiká sú podmienené podstatou a špecifickými vlastnosťami služieb, ich heterogénnosťou a ich rozsahom pôsobnosti
Trojvrstvový marketing v službách :
- interný - všetci zamestnanci by mali byť motivovaní uspokojiť čo najlepšie zákazníka
- interaktívny - kvalita služby závisí od interakcie medzi kupujúcim a predávajúcim - nielen poskytovať technickú kvalitu (pohodlný let), ale aj funkčnú (letuška bola milá)
- externý marketing
Špecifiká marketingového procesu v službách :
- Nemateriálna povaha
- Neoddeliteľnosť od poskytovateľov služieb bez ohľadu na to, či sú to ľudia alebo stroje.
- Variabilita služieb – ich kvalita závisí od toho kto, kedy, kde a ako poskytuje služby – vzniká riziko nekvality, preto je dôležitý dôsledný výber a školenie personálu, stimuly zamestnancom založené na spätnej väzbe so zákazníkmi, urobenie zamestnancov viac zodpovednými pred zákazníkmi.
- Neskladovateľnosť – nemožno ich uskladniť na neskorší predaj alebo použitie. Často je výhodné posunúť čas dopytu na časy s menšou frekvenciou: napr. lístky na popoludňajšie predstavenia by mali byť lacnejšie ako lístky na večerné predstavenia
- Nehomogénnosť – neplatí pre všetky služby rovnako
Stratégie marketingového mixu v službách :
Rozšírený marketingový mix služieb (7P) :
- Produkt - podnik má na výber uplatniť jednu z týchto stratégií :
- a) penetrácia trhu – ponuka súčasných služieb na súčasných trhoch
- b) ponuka nových druhov služieb pre súčasné trhy
- c) ponuka súčasných druhov služieb pre nové trhy
- d) diverzifikácia – ponuka nových druhov služieb pre nové trhy (najrizikovejšia stratégia)
- Cena – stratégie tvorby cien :
- a) prirážkou k určitému základu
- b) stanovenie ceny z hľadiska miery návratnosti (najčastejšie investície a aktív)
- c) pomocou konkurenčného porovnávania (najčastejšie s cenami trhového vodcu)
- d) stanovenie stretových cien ako krátkodobého opatrenia – cieľ je získať určitú pozíciu na trhu
- e) stanovenie cien na základe vnímanej hodnoty zákazníkom
- f) stanovenie cien na základe vzťahov so zákazníkmi
- Distribúcia a voľba miesta predaja – najčastejšie používané distribučné cesty :
- a) priamy predaj
- b) sprostredkovateľ
- c) zástupca predávajúceho a kupujúceho – každý subjekt má svojho
- d) dodávatelia poskytujúci službu na základe zmluvy (licencie) – napr. franchising
- Propagácia – treba zvážiť rozhodnutie o týchto veciach :
- a) výber média – jeho vlastnosti, atmosféra, dosah, komparatívne náklady
- b) stanovenie cieľa reklamy a jej formy – okruh publika, povedomie a prístupy, výsledne žiaduce správanie
- c) stanovenie rozpočtu na reklamu
- Ľudský faktor (Personnel) – kvalita služby je prepojená s kvalitou personálu → treba sa venovať internému marketingu (marketingu medzi manažmentom firmy a zamestnancami)
- Procesy - konkrétne postupy, úlohy, časové rozvrhy, mechanizmy a rutiny prostredníctvom ktorých sú služby poskytované zákazníkom
- Služba zákazníkovi – stratégia môže vychádzať zo spôsobov spracovania objednávok, časových harmonogramov, ich vybavovania atď.
Zones.sk – Najväčší študentský portál