Aktuálne oblasti uplatnenia marketingu – non profit marketing
AKTUÁLNE OBLASTI UPLATNENIA MARKETINGU – NON PROFIT MARKETING
Marketing neziskových organizácií a jeho špecifiká
Neziskový sektor (tretí sektor) – tvorí ho veľký počet mimovládnych neziskových organizácií, ktorých cieľom nie je dosahovať zisk, ale hlavne pomáhať pri riešení problémov v rôznych oblastiach života
- zastáva funkcie, ktoré štát nie je schopný zabezpečiť a pre podnikateľskú sféru sú z finančného hľadiska nezaujímavé
- pri svojej činnosti využíva ochotu dobrovoľníkov
- typy neziskových organizácií : nadácie, neinvestičné fondy, občianske združenia, neziskové organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby, nadácie
Marketing neziskových organizácií – uskutočňovanie vybraných marketingových aktivít v určitej postupnosti
- stratégia presadzovaná top manažmentom
- orientácia celej organizácie na potreby zákazníka
- špecifiká neziskových organizácií :
- Cieľom nie je dosahovanie zisku. Zámerom je pomáhať pri riešení problémov spoločnosti a tým, ktorí si nevedia pomôcť sami bez akéhokoľvek nároku na odmenu.
- Zabezpečujú plnenie verejnoprospešných záujmov cez dobrovoľníkov
- Pôsobia ako samostatné hospodárske subjekty s vlastnými kontrolnými orgánmi, vstupujú do zmluvných vzťahov s inými hospodárskymi subjektmi
- Pôsobia nezávisle od štátu, ako mimovládne organizácie. Avšak úzko spolupracujú s vládnym aj súkromným sektorom s cieľom nájsť lepšie alternatívy pre riešenia problémov.
Podstata a základné odlišnosti marketingu neziskových organizácií
Marketingový mix v neziskových organizáciách :
- Produkt
- Cena
- Distribúcia
- Marketingová komunikácia
- Ľudia
- odlišnosti marketingu neziskových organizácií :
- Špecifická podstata produktu – imateriálny charakter
- Väčšia zainteresovanosť zákazníkov, užívateľov
- Ľudia ako súčasť produktu
- Problémy pri udržiavaní štandardov kontroly kvality
- Absencia inovácií
- Relatívna dôležitosť faktora času
- Rozdielne chápanie marketingu
- Nedostatočné ocenenie marketingových zručností
- Rozdielna organizačná štruktúra
- Relatívny nedostatok údajov o konkurencii
- Problémy pri určovaní nákladov
- Špeciálne požiadavky a príležitosti pre marketérov