Medzinárodné marketingové prostredie

MEDZINÁRODNÉ MARKETINGOVÉ PROSTREDIE

Skúmanie medzinárodného marketingového prostredia

- faktory medzinárodného prostredia :

  1. a) colné tarify – dovozné clá, ktoré stanoví zahraničná vláda na dovoz určitých produktov
  2. b) dovozné kvóty – určujú výšku objemu dovozu tovaru, najprísnejšia forma je embargo (úplný zákaz tovaru)
  3. c) necolné bariéry – napr. zaujatosť voči konkurenčnej ponuke firmy alebo produktu

- faktory, ktoré podporujú obchodnú výmenu :

  1. a) ekonomické spoločenstvá – skupina štátov, ktoré sa spájajú v záujme spoločného cieľa (napr. EÚ, NAFTA..) → sú zamerané na vytvorenie jednotného trhu prostredníctvom odstraňovania bariér pri vzájomnom obchode

- rozlišujeme štyri typy odvetvovej štruktúry :

  1. a) rozvojové ekonomiky – prevaha jednoduchej poľnohospodárskej výroby
  2. b) ekonomiky exportujúce suroviny – bohaté na prírodné zdroje a ich exportom si zabezpečujú rozvoj
  3. c) industrializujúce sa ekonomiky – nižší podiel priemyselnej výroby, potreba dovozu
  4. d) industriálne ekonomiky – sú hlavní exportéri vysokosofistikovaných výrobkov, služieb, investícií

Vplyv prostredia na marketingové rozhodnutia

- v medzinárodnom marketingu existuje päť základných rozhodnutí :

- týmto rozhodnutiam musí predchádzať skúmanie medzinárodného marketingového prostredia

- pred vstupom na zahraničný trh je potrebné prehodnotiť vnútorné aj vonkajšie prostredie, v ktorom firma zamýšľa pôsobiť → najmä politické, ekonomické, socio-kultúrne, technologické a legislatívne faktory

Dôvody vstupu na zahraničné trhy :

Bariéry v systéme medzinárodného obchodu :

  1. colné tarify – dovozné clá, ktoré stanoví zahraničná vláda na dovoz určitých produktov
  2. dovozné limity – určujú výšku objemu dovozu tovaru, stanovenú importujúcou krajinou pre určité kategórie produktov
  3. embargo – úplný zákaz dovozu určitých druhov tovaru
  4. regulácia devízovej výmeny – limituje objem cudzej meny a výmenné kurzy voči ostatným menám
  5. necolné bariéry – zaujatosť voči konkurenčnej ponuke alebo voči štandardu produktu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15265-medzinarodne-marketingove-prostredie/