Medzinárodné marketingové prostredie
MEDZINÁRODNÉ MARKETINGOVÉ PROSTREDIE
Skúmanie medzinárodného marketingového
prostredia
- faktory medzinárodného prostredia :
- medzinárodný systém obchodu – patria sem
reštrikcie obchodu :
- a) colné tarify – dovozné clá, ktoré stanoví zahraničná vláda na dovoz určitých
produktov
- b) dovozné kvóty – určujú výšku objemu dovozu tovaru, najprísnejšia forma je embargo (úplný zákaz
tovaru)
- c) necolné bariéry – napr. zaujatosť voči konkurenčnej ponuke firmy alebo produktu
- faktory, ktoré
podporujú obchodnú výmenu :
- a) ekonomické spoločenstvá – skupina štátov, ktoré sa spájajú v záujme spoločného
cieľa (napr. EÚ, NAFTA..) → sú zamerané na vytvorenie jednotného trhu prostredníctvom odstraňovania bariér pri vzájomnom
obchode
- ekonomické prostredie – hospodárstvo krajiny odzrkadľuje odvetvová štruktúra a výška dôchodku
na obyvateľa
- rozlišujeme štyri typy odvetvovej štruktúry :
- a) rozvojové ekonomiky – prevaha jednoduchej
poľnohospodárskej výroby
- b) ekonomiky exportujúce suroviny – bohaté na prírodné zdroje a ich exportom si zabezpečujú
rozvoj
- c) industrializujúce sa ekonomiky – nižší podiel priemyselnej výroby, potreba dovozu
- d) industriálne
ekonomiky – sú hlavní exportéri vysokosofistikovaných výrobkov, služieb, investícií
- politicko-právne
prostredie – potreba zohľadniť postoj voči nákupom zo zahraničia, politickú stabilitu, menovú politiku štátu a výmenné
kurzy
- kultúrne prostredie – urobiť si pred vstupom na trh prieskum názorov spotrebiteľov a ich spôsob
používania produktov → zaujímať sa o národné zvyky, tradície a tabu
Vplyv prostredia na marketingové
rozhodnutia
- v medzinárodnom marketingu existuje päť základných rozhodnutí :
- rozhodnutie o expanzii do
zahraničia
- rozhodnutie o tom, na ktoré trhy vstúpiť
- rozhodnutie o forme vstupu na zahraničný trh
- rozhodnutie
o marketingovom programe
- rozhodnutie o organizácii marketingu
- týmto rozhodnutiam musí predchádzať skúmanie
medzinárodného marketingového prostredia
- pred vstupom na zahraničný trh je potrebné prehodnotiť vnútorné aj vonkajšie prostredie,
v ktorom firma zamýšľa pôsobiť → najmä politické, ekonomické, socio-kultúrne, technologické a legislatívne
faktory
Dôvody vstupu na zahraničné trhy :
- diverzifikácia trhu
- malé alebo stredné domáce
trhy
- úspory z veľkosériovej výroby
- medzinárodná produkcia
- vzťahy k zákazníkom
- medzinárodná
konkurencia
- nové príležitosti na rozvoj podnikania,
- nový zdroj zisku,
- pomoc domácej ekonomike,
- nové pracovné
miesta,
- podpora výskumu a vývoja organizácie
- atraktívnosť nových trhov a prostredia
- oslobodenie od cla a
daní
- príspevky na novo vytvorené miesta
- príspevky na rekvalifikáciu pracovných síl
- poskytnutie pozemku a
infraštruktúry za symbolickú cenu
Bariéry v systéme medzinárodného obchodu
:
- colné tarify – dovozné clá, ktoré stanoví zahraničná vláda na dovoz určitých
produktov
- dovozné limity – určujú výšku objemu dovozu tovaru, stanovenú importujúcou
krajinou pre určité kategórie produktov
- embargo – úplný zákaz dovozu určitých druhov
tovaru
- regulácia devízovej výmeny – limituje objem cudzej meny a výmenné kurzy voči
ostatným menám
- necolné bariéry – zaujatosť voči konkurenčnej ponuke alebo voči štandardu
produktu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta