Medzinárodné marketingové prostredie
MEDZINÁRODNÉ MARKETINGOVÉ PROSTREDIE
Skúmanie medzinárodného marketingového prostredia
- faktory medzinárodného prostredia :
- medzinárodný systém obchodu – patria sem reštrikcie obchodu :
- a) colné tarify – dovozné clá, ktoré stanoví zahraničná vláda na dovoz určitých produktov
- b) dovozné kvóty – určujú výšku objemu dovozu tovaru, najprísnejšia forma je embargo (úplný zákaz tovaru)
- c) necolné bariéry – napr. zaujatosť voči konkurenčnej ponuke firmy alebo produktu
- faktory, ktoré podporujú obchodnú výmenu :
- a) ekonomické spoločenstvá – skupina štátov, ktoré sa spájajú v záujme spoločného cieľa (napr. EÚ, NAFTA..) → sú zamerané na vytvorenie jednotného trhu prostredníctvom odstraňovania bariér pri vzájomnom obchode
- ekonomické prostredie – hospodárstvo krajiny odzrkadľuje odvetvová štruktúra a výška dôchodku na obyvateľa
- rozlišujeme štyri typy odvetvovej štruktúry :
- a) rozvojové ekonomiky – prevaha jednoduchej poľnohospodárskej výroby
- b) ekonomiky exportujúce suroviny – bohaté na prírodné zdroje a ich exportom si zabezpečujú rozvoj
- c) industrializujúce sa ekonomiky – nižší podiel priemyselnej výroby, potreba dovozu
- d) industriálne ekonomiky – sú hlavní exportéri vysokosofistikovaných výrobkov, služieb, investícií
- politicko-právne prostredie – potreba zohľadniť postoj voči nákupom zo zahraničia, politickú stabilitu, menovú politiku štátu a výmenné kurzy
- kultúrne prostredie – urobiť si pred vstupom na trh prieskum názorov spotrebiteľov a ich spôsob používania produktov → zaujímať sa o národné zvyky, tradície a tabu
Vplyv prostredia na marketingové rozhodnutia
- v medzinárodnom marketingu existuje päť základných rozhodnutí :
- rozhodnutie o expanzii do zahraničia
- rozhodnutie o tom, na ktoré trhy vstúpiť
- rozhodnutie o forme vstupu na zahraničný trh
- rozhodnutie o marketingovom programe
- rozhodnutie o organizácii marketingu
- týmto rozhodnutiam musí predchádzať skúmanie medzinárodného marketingového prostredia
- pred vstupom na zahraničný trh je potrebné prehodnotiť vnútorné aj vonkajšie prostredie, v ktorom firma zamýšľa pôsobiť → najmä politické, ekonomické, socio-kultúrne, technologické a legislatívne faktory
Dôvody vstupu na zahraničné trhy :
- diverzifikácia trhu
- malé alebo stredné domáce trhy
- úspory z veľkosériovej výroby
- medzinárodná produkcia
- vzťahy k zákazníkom
- medzinárodná konkurencia
- nové príležitosti na rozvoj podnikania,
- nový zdroj zisku,
- pomoc domácej ekonomike,
- nové pracovné miesta,
- podpora výskumu a vývoja organizácie
- atraktívnosť nových trhov a prostredia
- oslobodenie od cla a daní
- príspevky na novo vytvorené miesta
- príspevky na rekvalifikáciu pracovných síl
- poskytnutie pozemku a infraštruktúry za symbolickú cenu
Bariéry v systéme medzinárodného obchodu :
- colné tarify – dovozné clá, ktoré stanoví zahraničná vláda na dovoz určitých produktov
- dovozné limity – určujú výšku objemu dovozu tovaru, stanovenú importujúcou krajinou pre určité kategórie produktov
- embargo – úplný zákaz dovozu určitých druhov tovaru
- regulácia devízovej výmeny – limituje objem cudzej meny a výmenné kurzy voči ostatným menám
- necolné bariéry – zaujatosť voči konkurenčnej ponuke alebo voči štandardu produktu
Zones.sk – Najväčší študentský portál