Zóny pre každého študenta

Medzinárodný marketingový mix

MEDZINÁRODNÝ MARKETINGOVÝ MIX

Špecifiká tvorby a implementácie medzinárodného marketingového mixu

Tvorba a prístup k mrk. mixu v MM je rovnaká ako na domácich trhoch, len faktory, ktorý naň pôsobia sú odlišné.

  1. ak sa identifikujú rozdiely v potrebách v iných krajinách – rozdielne marketingové stratégie = klasický multinacionálny medzinárodný marketing
  2. ak firma hľadá porovnateľné (identické) želania a potreby = globálna marketingová koncepcia

Problematika štandardizácie a adaptácie marketingových stratégií

Firmy musia rozhodnúť, do akej miery je potrebné prispôsobiť marketingový mix miestnym podmienkam. V závislosti od toho rozlišujeme dve stratégie :

  1. Stratégia štandardizácie - využívajú ju veľké firmy a znamená to, že produkt predávajú v nezmenenej podobe → ponúkajú štandardizovaný marketingový mix

- šetria sa tým náklady a firma si vytvára imidž svetovej značky (keďže sa v reklame využíva rovnaká tematika) → využívajú ju napr. značky ako Coca-Cola alebo Honda

  1. Stratégia adaptácie – prispôsobenie marketingového mixu miestnym zvykom a národnej mentalite

- pri produkte napr. príchuť, vzhľad, veľkosť, spôsob používania, názov značky

- využíva sa najmä v oblasti potravinárskych produktov, nápojov, oblečenia, kozmetiky, automobilov

- môže byť :

Produkt, cena, distribúcia, marketingová komunikácia v medzinárodnom marketingu

Produkt – pre produkt sa využívajú tieto medzinárodné stratégie :

- firma môže produkovať regionálnu verziu produktu alebo verziu pre určitú krajinu

Cena - pri tvorbe cien musia robiť firmy kompromisy a stanoviť takú cenu, ktorú bude zákazník v danej krajine akceptovať

- cena v zahraničí bude pravdepodobne vyššia než doma, lebo sa do nej započítavajú náklady dopravy, clá, dovozná, veľkoobchodná a maloobchodná prirážka

Distribúcia – treba brať do úvahy celkový distribučný systém v danej krajine a jeho organizáciu

- sú veľké rozdiely v počte a type veľkoobchodných a maloobchodných prevádzo, ktoré fungujú podľa zaužívaných pravidiel predaja

- rozdiel je aj vo veľkosti a charektere maloobchodných jednotiek v zahraničí

Marketingová komunikácia – môže sa použiť rovnaká stratégia ako pre domáci trh

- niektorí využívajú štandardizovanú reklamnú tému po celom svete

- námet reklamy sa v malej miere mení, prispôsobuje sa jazykovým odlišnostiam, menia sa farby, obsah správy..

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15267-medzinarodny-marketingovy-mix/