Aplikácia marketingu vo vybraných odvetiach ekonomiky
APLIKÁCIA MARKETINGU VO VYBRANÝCH ODVETVIACH EKONOMIKY
Možnosti využitia a špecifiká marketingu vyplývajúce z povahy vybraných odvetví :
Marketing v obchode
Obchod – nákup tovaru alebo činnosť
- špecifiká v obchode :
- Obchod ako sprostredkovateľ – poskytuje služby medzi výrobou a spotrebiteľom
- Obchod ako barometer zdravia ekonomiky – jeho úroveň, hustota a kvalita obchodnej siete, sortiment, ponuka tovaru, cena, predajný personál → to všetko sú merítka ekonomickej a kultúrnej úrovne krajiny
- Mestotvorná funkcia – charakter miest a obcí
- Bezprostredný kontakt so spotrebiteľom – sledovanie nákupného správania a sociodemografické hľadiská
- Mimoriadny význam živej práce – veľa predajní je samoobslužných
- Špecifiká výkonu – problémom je merateľnosť výkonov → hlavným ukazovateľom výkonu sú tržby
- klasifikácia obchodu podľa rôznych kritérií :
- a) veľkoobchod
- b) maloobchod :
- V sieti predajní = store retail
- Mimo siete predajní = non store retail
- Potravinársky, nepotravinársky
- Špecializovaný, univerzálny
- Stánkový predaj, tržnice
- hlavné vývojové trendy :
- Koncentrácia – snaha firiem posilniť svoje postavenie na trhu voči konkurencii, výrobcom aj dodávateľom
- firmám umožňuje dosahovať značné úspory z rozsahu a tým aj vyššiu efektívnosť
- prebieha na 3 úrovniach : organizačná, priestorová, prevádzková
- postupne sa tak rozširuje, že vláda uplatňuje regulačné opatrenia k obmedzeniu dominantných postavení na trhu
- pôsobí aj ako obranná stratégia voči vstupu zahraničných maloobchodných reťazcov na miestny trh
- Internacionalizácia- rozširovanie firmy z materského prostredia do zahraničia
- vplyv má globalizácia, moderné technológie, internet...
- strategický význam majú podiely na trhu Číny, Ruska a Indie
- vstupy sa dejú akvizíciou, fúziou, spoločným podnikaním (joint venture)...
- Trhová dominancia – určujúce postavenie firmy na trhu vzhľadom na výrobné, dodávateľské firmy a zákazníka
- rastúca sila firiem a internacionalizácia činností umožňuje firmám uplatňovať svoju silu voči dodávateľom
- pri malom podiele na trhu rastú náklady na prevádzku a podnikanie je neefektívne
- Diverzifikácia – lepšia orientácia a prispôsobovanie sa potrebám nákupných zvyklostí, aplikácia segmentovaného prístupu na trh
- najčastejšie využitie : supermarket, diskontné predajne
Marketing v poľnohospodársko-potravinárskom sektore
Špecifiká agropotravinárskej výroby:
- potraviny – podmienka života,
- spotreba – fyziologická nasýtenosť,
- variabilita výrobkov,
- biologický charakter reprodukčného procesu,
- prírodné a klimatické podmienky,
- realizácia i za nepriaznivých podmienok,
- vzdialenosť medzi výrobou a spotrebou,
- veľký počet výrobcov pri rozdielnych podmienkach,
- sezónnosť produktov – ceny, rýchla kaziteľnosť,
- sezónnosť – skladovanie,
- štátne subvencie, garantované ceny, vertikálne integračné systémy, odlišnosť marketingových stratégií od obchodných
Príležitosti: agroturistika, poľnohospodárske združenia, spracovanie slamy na nový vysokoekologický a priemyselne užitočný produkt, ktorý využíva vysokú absorbčnú vlastnosť slamy.
Marketingový mix v agropotravinárstve:
Produkt - svojou povahou sú sezónnym tovarom a to je príčinou vzniku špecializovaných marketingových aktivít.
Jadrom poľnohospodárskeho produktu - uspokojiť základné fyziologické potreby človeka
Základný produkt tvorí - kvalita, varianty vyhotovenia, dizajn, značka a balenie. Kvalita sa posudzuje podľa: – výživová hodnota, – energetická hodnota, – biologická hodnota. Okrem toho: podľa senzorických vlastností ako: je vzhľad, farba, konzistencia, chuť
Neoznačkované výrobky – vysokonormalizované výrobky (mlieko), nemožnosť dodržať štandardnú kvalitu výrobkov (ovocie, zelenina). Kritéria vzniku mena značky: – miesto pôvodu, meno výrobcu, meno zakladateľa alebo majiteľa, veľkosť výrobku, tvar produktu, farba a chuť, použitie suroviny, slávna osoba, spotrebiteľ, národnosť, exkluzivita, zdravá výživa a ochrana zdravia, špeciálne vlastnosti.
Distribučné kanály:
- Poľno. podnik – nákupná organizácia – spracovateľský podnik – obchodná organizácia – spotrebiteľ. (suroviny)
- Poľno. podnik – spracovateľský podnik – obchodná organizácia – spotrebiteľ. (suroviny)
- Poľno. podnik – obchodná organizácia – spotrebiteľ. (priama spotreba – ovocie, zelenina)
- Poľno. podnik – spotrebiteľ
Marketing v bankovníctve a poisťovníctve
Poisťovníctvo – národohospodárske nevýrobné odvetvie, ktoré sa v trhovej ekonomike zameriava na tvorbu špecializovaných peňažných fondov, ich spravovanie a používanie na princípe podmienenej návratnosti
- zaoberá sa poskytovaním poistnej ochrany a úhradou škôd vzniknutých na základe nepredvídaných alebo očakávaných udalostí
- zahŕňa všetkých poisťovateľov, zaisťovateľov a sprostredkovateľov poistenia v rámci daného štátu
- súčasť finančných vzťahov spoločnosti
- služby realizované poisťovňami sa poskytujú jednak občanom ako individuálnym osobám, jednak podnikateľom a korporáciám
- marketing tu treba chápať ako integrálny faktor obchodnej filozofie
- analýza potrieb, želaní a prostriedkov klientov, výskum trhu, objavovanie nových, vhodných segmentov s odhaľovanie príčin neúspechu na trhu, skúmanie postavenia medzi konkurentmi, nepretržitá práca na produktoch, ich prispôsobovanie potrebám klientov, pružná reakcia na požiadavky zákazníkov, uskutočňovanie reklamy a promotion poistných produktov, vypracovanie a dôsledná kontrola realizácie marketingových plánov
Vývoj marketingu v poisťovníctve :
- marketing ako reklama a podpora predaja - poisťovne sa zameriavajú na predaj, kladú dôraz na zlepšenie predajných schopností, a nie na zisk → cieľom je získať viac finančných prostriedkov a následne podporiť vlastné produkty a služby
- marketing vo vytváraní priateľskej atmosféry - problémy s udržaním už existujúcich klientov → zvýšený dôraz na utváranie priateľskej atmosféry na podporu pozitívneho prejavu správania zamestnancov inštitúcie vo vzťahu ku klientom
- marketing v prejavoch inovácie - vytvárať nové produkty na mieru, čím sa dá poistná služba odlíšiť od konkurencie
- marketing vo forme vytvárania pozícií - je vhodné uplatňovať prieskum konkurencie, na základe ktorého sa aplikujú zložitejšie marketingové a strategické plány
- marketing vo forme analýzy, plánovania a kontroly - riadený proces záujmu starostlivosti o klienta a kvalitu poskytovaných služieb
- integračný marketing a marketing vzťahov - rozmanité marketingové činnosti, využíva marketingové techniky na princípe databázy a zvyšuje ziskovosť pomocou zefektívnenia činnosti zameraných na udržanie klienta
Špecifiká bankového marketingu
- zákazníci vystupujú ako dodávatelia potrebných zdrojov a zároveň ako klienti
- problémy spojené s ochranou inovácii bankových produktov
- banka nemôže úplne ovládať svoj zisk
- základným produktom banky sú vklady
- silná pozícia bánk v oblasti predaja, slabá pozícia v oblasti získavania zdrojov
- slabý stupeň vernosti klientov
- zložitosť prispôsobovania sa otváracích hodín bánk požiadavkám klientov je často daná charakterom bankových operácii
- trhy s vysokou mierou segmentácie z hľadiska potrieb a prostriedkov
- široký rozsah ponuky (od štandardnej po individualizovanú)
- interná konkurencia medzi produktmi banky
- existencia početných určovateľov používania bankových produktov
- veľký rozsah služieb, poskytovaných zdarma
klasické spôsoby komunikácie s trhom
Marketing vo farmaceutickom priemysle
Marketing farmaceutického priemyslu – aktivity farmaceutických výrobcov → výrobcovia humánnych, veterinárnych liekov a výrobcovia zameraní na výrobu surovín, liečivých látok, farmaceutických substancií a hotových liekov
- marketing vo farmácii je špecifický z dôvodu štátnych zásahov týkajúcich sa všetkých zložiek marketingového mixu → náročnejšia tvorba ceny, voľba marketingovej komunikácie či distribúcie farmaceutických spoločností
- na trhu liekov na predpis sú základné cieľové skupiny :
- užívateľ lieku – pacient,
- predpisovateľ lieku – lekár,
- ovplyvňujúci činiteľ – zdravotný personál, poisťovne a pod..
- typy umiestnenia farmaceutických produktov v závislosti od ich primárneho zamerania :
- Poziciovanie založené na špeciálnych atribútoch liečiva - najčastejšie používaný prístup, zvýrazňujúci účinnosť, porovnanie vedľajších a nežiaducich účinkov
- Poziciovanie zamerané na užívateľa liečiva (jeho výrazné charakteristiky) - založené napríklad na jednoduchom dávkovaní liečiva (jedna tableta denne ...)
- Poziciovanie zohľadňujúce zdravotný stav užívateľa - prípravky na akútne alebo chronické stavy
- Poziciovanie s ohľadom na konkurentov
- Poziciovanie so zreteľom na terapeutickú skupinu - pozícia liečiva v skupine liekov
- základom úspešného poziciovania (umiestňovania liečiva na trh) by nemala byť cena
- rozhodujúce sú vlastnosti liečiva a z nich vyplývajúce výhody
Marketing v cestovnom ruchu a hotelierstve
Cestovný ruch - súbor aktivít v určitom prostredí, ktoré uspokojujú potreby ľudí súvisiace s cestovaním mimo ich trvalého bydliska, bez rozdielu, či dôvodom tohto cestovania je oddych alebo nepravidelná povinnosť (služobná cesta)
- jeho podstata spočíva v dočasnej zmene pobytu účastníka CR v inom konkrétnom prostredí, často vo voľnom čase za účelom oddychu, rozvoja poznania alebo kontaktu s ľuďmi
- marketing v cestovnom ruchu sa orientuje na :
- konkrétne podnikateľské aktivity v konkrétnom priestore,
- neohraničené podnikateľské aktivity v konkrétnom priestore,
- konkrétne podnikateľské aktivity v neohraničenom priestore,
- neohraničený okruh podnikateľských aktivít v neohraničenom priestore
- jeho úloha v CR : rozhodovacie procesy o segmentoch, o marketingovom mixe, o celej podnikateľskej koncepcii
- ciele : všeobecné ( podiel na trhu, zisk, rozšírenie klientely, image), konkrétne (nová cieľová skupina...), nadradené (ŽP, infraštruktúra...), dlhodobé (zlepšiť postavenie na trhu), strednodobé (komplementárne služby), krátkodobé ( oživenie medzisezóny)
Masový marketing – predaj produktu vo veľkom množstve → nízke náklady a nízke prienikové ceny
- uplatnenie : nenáročný spotrebiteľ produktu CR, mimoriadna akcia veľkého záujmu
Produktom diferencovaný marketing – predaj 2 alebo viac skupín produktov CR, ktoré sú maximálne diferencované od iných konkurenčných produktov
Usmernený marketing (cielený) - podnik CR rozoznáva segmenty trhu, rozvíja svoj produkt a prostredníctvom marketingového mixu ho predáva s cieľom podchytiť potreby každého cieleného smerového trhu
Hotelierstvo a cestovný ruch sa paralelne rozvíjajú a navzájom sa ovplyvňujú nasledovne:
- závislosť cestovného ruchu od hotelierstva – bez hotelierstva nemôže existovať ani pobytový cestovný ruch,
- závislosť hotelierstva od cestovného ruchu – faktorom využívania kapacít hotelierstva a jeho rozvoja je cestovný ruch
- cestovný ruch vo vzťahu k hotelierstvu vystupuje ako nositeľ dopytu po ubytovacích, stravovacích a s tým súvisiacich doplnkových službách
Trendy na trhu hotelierstva
- technologické : zavádzanie výpočtovej techniky a internetu i do hotelov a reštaurácií, výpočtová technika sa v hoteloch využíva aj na spracovanie administratívnej agendy, v oblasti marketingu, zapojenie hotela do globálneho distribučného systému, elektronická distribúcia
- demografické a správanie cieľových trhov : pokles počtu ľudí vo veku 15 až 24 rokov a narastajúci počet seniorov → rozlišovať čo je dobré pre staršiu generáciu (relax, kúpele, wellness), mladšiu generáciu (cestovanie, priatelia..), obchodní cestujúci
- gastronomické : národná a zážitková gastronómia, ktorá zatraktívňuje ponuku gastronomických služieb hotelov, od hotela vyžaduje náležité prispôsobenie priestorov reštaurácie potrebným nábytkom, dekoráciou, hudbou a pod., ponuka etnických jedál, bioreštaurácie...
- zdravý životný štýl : rozšíriť svoje produktové portfólio o ponuku služieb zameraných na relaxáciu, starostlivosť o telo, krásu, životnú vitalitu
- dizajn hotelov - architektonický návrh, charakter interiérového vybavenia, hotelový dizajn a hotelové okolie sú významnými faktormi, ktoré ovplyvňujú a zanechávajú celkový dojem z návštevy hotela u hosťa, nábytok...
- exkluzivita a jedinečnosť – eventy a atrakcie
- nové formáty hotelov – butik, dizajn, arthotely, ekohotely, bezhviezdičkové mestské hostely, 2-3 hviezdičkové hotely
- význam značky – nárast počtu značkových hotelov
- potreba partnerstva medzi podnikmi CR
- kongresový turizmus – Bratislave chýba veľké kongresové centrum
Marketing služieb hotela - orientácia na uspokojovanie potrieb a požiadaviek hostí za účelom dosiahnutia primeraného zisku
Marketing v doprave
- marketing v doprave je nevyhnutný, lebo : vznikol celý rad nových podnikateľských subjektov + pôsobenie zahraničných firiem; silná konkurencia, globalizácia a väčšia potreba cestovať
- výmenné vzťahy - spojené s prepravou rôznych statkov a osôb, ktoré prebiehajú na lokálnej, národnej alebo medzinárodnej úrovni
- doprava má premiestňovať osoby, správy a statky na miesto určenia a spotreby
Osobitosti dopravy :
- predáva premiestnenie
- vytvára a spotrebúva sa súčasne a je neoddeliteľná od poskytovateľa
- je premenlivá, mnohotvárna
- musia byť poskytované podľa potreby každý deň, v každom počasí