Aplikácia marketingu vo vybraných organizáciách poskytujúcich služby
APLIKÁCIA MARKETINGU VO VYBRANÝCH ORGANIZÁCIÁCH POSKYTUJÚCICH SLUŽBY
Možnosti využitia a špecifiká marketingu pri poskytovaní komerčných a nekomerčných služieb vybraných organizácií v kultúre, v športe, v regiónoch a mestách
Kultúra
Marketing kultúry - účelom neziskových organizácií v kultúre je exponovať umelca a jeho odkaz čo najširšiemu možnému publiku, a nie produkovať taký výstup, ktorý žiada trh
- vzhľadom na veľkú rôznorodosť produktov v kultúre nie všetky kultúrne organizácie môžu využívať rovnaké marketingové postupy
- zásady marketingu v kultúre :
- podriadenosť marketingu umeleckým cieľom,
- má byť organizácii nápomocný pri napĺňaní jej poslania, a nie jej v ňom brániť komercionalizáciou ponuky
- úlohou nie je prispôsobovať produkt požiadavkám trhu, ale pritiahnuť publikum k aktuálnej ponuke, t.j. produkt sa najskôr vyrobí a až potom sa umiestňuje na trh
- základné odlišnosti od tradičného marketingového prístupu:
- zachovanie autonómie umeleckej tvorby od vplyvu trhu
- Úlohou marketingu v kultúre nie je prispôsobovať ponuku požiadavkám trhu, ale prilákať zákazníkov k existujúcemu produktu
- zásady marketingu v kultúre :
- podriadenosť marketingu umeleckým cieľom,
- má byť organizácii nápomocný pri napĺňaní jej poslania, a nie jej v ňom brániť komercionalizáciou ponuky
- úlohou nie je prispôsobovať produkt požiadavkám trhu, ale pritiahnuť publikum k aktuálnej ponuke, t.j. produkt sa najskôr vyrobí a až potom sa umiestňuje na trh
Zákazník v kultúre – divák, návštevník, poslucháč...
- marketingoví pracovníci sa sústredia na priblíženie už existujúceho produktu potenciálnemu zákazníkovi, čím je marketingový proces ešte náročnejší
- výsledkom účinného marketingu v kultúre by nemalo byť len jednorazové prilákanie zákazníka, ale aj jeho udržanie
Šport
Marketing v športe - propagovanie tovaru a produktov spojených s účasťou na športe, športových líg a športových podujatí, využívanie asociácií spojených so športom na propagovanie tovarov a služieb
- produkty :
- Športové udalosti
- Športový tovar
- Osobné tréningy týkajúce sa športu
- Športové informácie
- marketingová komunikácia : reklama, PR, osobný predaj, priamy marketing, podpora predaja, internet, sponzoring
Mestá a regióny
Regionálny marketing |
Uspokojiť verejný dopyt |
Zisk = rast blahobytu na území |
Dlhodobý horizont |
Koncepcia spoločenského marketingu |
Orgány verejnej správy a samosprávy, centrálne orgány a odborníci |
Zákazník = všetky subjekty pôsobiace v regióne a budúce subjekty |
Pôsobenie regiónu je vymedzené legislatívou |
Väčšia zotrvačnosť a menšia adaptabilita |
Ponúka viac produktov ako podnik |
Marketingový mix je obohatený o iné nástroje |
Väčší počet cieľových skupín |
Väčšia heterogénnosť svojich potrieb, želaní... |
Rôznorodosť zákazníkov – konflikt záujmov |
Úspešnosť je podmienená využitím participatívnym manažmentom |
Marketingový mix obce – súbor taktických nástrojov, ktoré môže manažment obce využiť na prispôsobenie svojho produktu, jeho odlíšenie od konkurencie, k jeho oceneniu, zhodnoteniu, distribúcii a priblíženiu spotrebiteľovi (komunikácii)
- slúži pri rozhodovaní o ľuďoch, ktorí produkt realizujú, o materiálnom prostredí, kde sú jednotlivé prvky produktu ponúkané a dodávané a ktoré sú súčasťou produktu obce
- obec svojim zákazníkom predstavuje produkt, ktorý tvoria hmotné aj nehmotné prvky → väčšinou má ale nehmotnú podobu a jeho zložitosť je príčinou rozšírenia bežných 4P o ďalšie tri → ľudia, materiálne prostredie, procesy
- - väčšina služieb obce sa poskytuje bezplatne, cenu niektorých upravuje zákon a preto cena ako marketingový nástroj stráca význam → dôraz sa kladie na iné faktory
Marketingový mix pre produkt obce :
- Produkt : rozsah, kvalita, úroveň, image, produktový rad, záruky, doplnkové služby
- Cena : úroveň, zľavy, efektívnosť nákladov, vnímanie hodnoty služieb zákazníkom, diferenciácia
- Miesto : umiestnenie, prístupnosť, spôsob distribúcie, flexibilita
- Podpora predaja : prvky komunikačného mixu
- Materiálne prostredie : zariadenie, farby, rozmiestnenie, úroveň hluku, atmosféra, hmotné podnety
- Ľudia : zamestnanci – vzdelanie, výber, motivácia, vystupovanie, medziľudské vzťahy, postoje
Zákazníci – chovanie, kontakty medzi zákazníkmi
- Proces : politika, postup, mechanizácia, priestor pre rozhodovanie podriadených, spolupráca so zákazníkmi, usmerňovanie zákazníka, priebeh aktivít
- Partnerstvo : obyvatelia, súkromný, neziskový a verejný sektor