Komunikácia – Verbálna, neverbálna, jednosmerná, dvojsmerná komunikácia
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 244
Uložení: 152
Komunikácia – Verbálna, neverbálna, jednosmerná, dvojsmerná komunikácia
Slovo komunikácia pochádza z latinského slova comunikatio- prenos informácii.
Definícia komunikácie:
V širšom zmysle slova: výmena informácii
V užšom zmysle slova: rozhovor
Komunikačný kanál je cesta akou sa uberajú informácie.
Komunikačný šum je situácia, keď sa príjemca informácie viac sústreďuje na prenos informácie a menej sa sústreďuje na obsah informácie
Definícia komunikácie
Komunikácia je vzájomný prenos informácii medzi dvoma alebo viacerými ľuďmi alebo medzi skupinou ľudí.
Spoločenské komunikovanie sa delí na 2 systémy a to:
Zvukový systém: je systém komunikácie prostredníctvom hovoreného slova alebo zvukov hudby
Obrazový systém: je systém komunikácie prostredníctvom obrazov vo výtvarnom umení
Účastníci komunikácie sú
- Vysielač komunikácie (autor): je osoba, ktorá spravidla začína komunikáciu napr. v školskom prostredí je vysielačom komunikácie spravidla učiteľ.
- Príjemca komunikácie( adresát) : je osoba, ktorá spravidla odpovedá na komunikáciu vysielača komunikácie napr. v školskom prostredí príjemcom komunikácie je spravidla žiak.
Formy komunikácie:
- Monológ: je predhovor jednej osoby, ktorá sa rozpráva sama so sebou.
- Dialóg: je predhovor medzi dvoma alebo viacerými osobami alebo medzi skupinou osôb.
Druhy komunikácie
- Jednosmerná komunikácia je to komunikácia bez spätnej väzby, je to jednostranný monológ
- Dvojsmerná komunikácia je to komunikácia so spätnou väzbou, spočíva vo vysielaní signálov oboma zúčastnenými stranami
- Verbálna komunikácia: sprievodným javom sú verbálne prejavy
Verbálne prejavy sú hovorené slovo, intonácia hlasu, sila hlasu, stavba viet, vhodné žartovanie , používanie páuz, písomný prejav
- Neverbálna komunikácia: sprievodným javom sú neverbálne prejavy
- Vertikálna komunikácia: je komunikačný tok medzi manažmentom a zamestnancami, komunikácia z vyššej funkcie na nižšiu funkciu
- Horizontálna komunikácia: uskutočňuje sa medzi riadiacimi zamestnancami na rovnakej funkcii, napr. komunikácia skladníka so skladníkom, účtovníka s účtovníkom atď.
- Diagonálna komunikácia- uskutočňuje sa medzi riadiacimi zamestnancami na rôznej funkcii napr. komunikácia skladníka s účtovníkom, komunikácia personalistu so skladníkom atď.
- Paraverbálna komunikácia- týka sa síce trochu komunikácie, ale skôr súvisí s tým čo tvorí jej kontext, pozadie
- Interpersonálna komunikácia: je to typ komunikácie, ktorá sa uskutočňuje pri priamom styku
Druhy neverbálnej komunikácie
- Mimika- do mimiky patria radosť, smiech , plač, smútok
- Gestikulácia- sú to sprievodné pohyby spojené s oznamovaním účelu
- Haptika- reč podania ruky, dotyku napr. pôsobenie tepla, chladu a tlaku ruky
- Kinezika- reč pohybov tela
- Reč očí a pohľadov
- Proxemika- je komunikácia spojená s približovaním alebo vzdialovaním sa jedného človeka od druhého človeka
- Posturika- fyzické postoje, držanie tela
- Paralingvistika- vyjadrovanie sa tónom reči
- Neurovegenatívne reakcie sú napríklad červenanie sa, potenie sa, rýchle dýchanie, trasenie rúk
- Oflaktorika : venuje sa pôsobeniu pachov a vôni v komunikácii
- Kolorika: venuje sa pôsobeniu farieb v komunikácii
- Grafika: do grafiky patria ľudské produkty a rukopis, je typickým neverbálnym produktom, pohyb pri písaní odráža bezprostredný vnútorný svet pisateľa
- Vizika- venuje sa pôsobeniu zrakových vnemov v komunikácii
- Fonika- venuje sa pôsobenie zvukových vnemov v komunikácii
Literárna komunikácia zahŕňa vznik literárneho diela a jeho pôsobenie na príjemcu
Čitateľ literárneho textu je účastníkom literárnej komunikácie
Druhy informácii
Kognitívne informácie: sú to informácie, ktoré slúžia na rozvoj vedomosti
Príklad na kognitívnu informáciu: Odpisy je peňažné vyjadrenia opotrebenia dlhodobého majetku
Afektívne informácie: sú informácie, ktoré slúžia na rozvoj postoj, názorov
Príklad na afektívnu informáciu: Podľa môjho názoru by si mala ísť k psychológovi, podľa môjho názoru by si mala obliecť bundu, lebo vonku fúka
Regulatívne informácie: sú to informácie, ktoré sú zamerané na organizovanie
Príklad na regulatívu informáciu: Táto porada v našom podniku sa uskutoční 1.6. 2021 o 9:30
Medzi komunikačné zručnosti patria:
- Čítanie: je to zrakové chápanie textu
- Počúvanie: je to sluchové chápanie textu
- Písanie: je to spájanie zrakového a sluchového chápania textu
- Rozhovor: spočíva v tematickom nadväzovaní otázok a odpovedí medzi odosielateľom a príjemcom
- Predvádzanie: je to činnosť pri ktorej niečo alebo kohosi predstavujeme a deje sa to najmä v divadelnom priemysle
- Pozorovanie: má blízko k počúvaniu a predvádzaniu, príjimateľ pozoruje veci v ich skutočnej podobe
- Prežívanie: patrí k vnútorným aktivitám prijímateľa
- Objavovanie: spočíva v existencii problému a jeho hľadaní problému
- Hodnotenie diela: vyskytuje sa rozličnej forme, môže to byť aj prerozprávanie diela
Komunikatívnosť znamená schopnosť komunikovať, schopnosť fungovať pri komunikácii
Komunikatívny prístup sa využíva pri výučbe cudzieho jazyka v našich školách
Prezentácia je oboznámenie sa s textom
Precvičovanie je práca s textom
Vzťahy zamestnancov na pracovisku sa delia na:
Horizontálnu komunikačnú sieť- sú to vzťahy medzi zamestnancami navzájom
Vertikálnu komunikačnú sieť- sú to vzťahy medzi nadriadeným a podriadeným
Medzi štýly komunikácie patria:
- Konvenčný štýl komunikácie- vzniká pri náhodnom stretnutí nadriadeného a podriadeného
- Konverzačný štýl komunikácie- vzniká pri vzájomnej výmene názorov a informácii
- Operatívny štýl komunikácie- je vyznačovaný stručnosťou a jasnosťou pri vyjadrovaní
- Osobný štýl komunikácie- komunikácie sa mení z oficiálnej na priateľskú komunikáciu
Funkcie komunikácie:
- Informatívna funkcia: predpokladá, že manažér vie jasne a zrozumiteľne sformulovať informáciu
- Inštruktážna funkcia: predpokladá, že manažér vie sformulovať tak pokyny, že si tieto pokyny vedia osvojiť zamestnanci
- Persuázna funkcia: predpokladá, že manažér vie presviedčať svojich zamestnancov relevantnosťou svojich požiadaviek
- Motivačná funkcia: predpokladá, že manažér vie motivovať svojich zamestnancov
- Kontrolná funkcia: predpokladá, že manažér vie poskytnúť svojim zamestnancom spätnú väzbu
- Emotívna funkcia: predpokladá, že manažér vie svojim zamestnancom dať priestor na vyjadrenie určitých myšlienok, názorov, postojov
- Sebapoznávacia funkcia: predstavuje schopnosť sebareflexie manažéra
Medzi úlohy komunikácie patria:
- Vymeniť medzi komunikujúcimi čo najviac informácii
- Prenášať oznámenia medzi komunikujúcimi
- Nájsť dôvod komunikácie
- Nájsť miesto komunikácie
- Nájsť čas komunikácie
- Dohodnúť si postavenie komunikujúcich
Kodóvanie komunikácie - výber štýlu v akom bude komunikácia podaná
Dekódovanie komunikácie- individuálne pochopenie informácie
Spätná väzba- je to reakcia príjemcu na podanú informáciu
Najčastejšie chyby odosielateľa komunikácie
- Tichá reč
- Zlá artikulácia
- Rýchle alebo zložité hovorenie
- Nezrozumiteľná reč
- Neudržiavanie očného kontaktu
Najčastejšie chyby príimateľa komunikácie
- Nepozornosť
- Egocentrizmus
- Skákanie do reči
- Mlčanie
- Neudržiavanie očného kontaktu
Medzi najčastejšiu chybu v komunikačnom kanáli patria rušivé vplyvy z vonkajšieho prostredia
Medzi najčastejšiu chybu v samotnej informácii patrí, že informácia je nejasná, nezrozumiteľná na vek, schopnosti príjmateľa
Zásady úspešnej komunikácie
Nosným pilierom úspešnej komunikácie je aktívne počúvanie
Medzi ďalšie zásady úspešnej komunikácie patria:
- Obmedzenie kritiky
- Pokoj
- Trpezlivosť
- Empatia
- Pozornosť voči neverbálnym prejavom
- Neposudzuj, kým komunikácia nie je určená
- Vyčlenie času na počúvanie
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
57. Komunikácia | Referát | 1 094 slov | |
11. Manažérska komunikácia | Referát | 728 slov | |
Integrovaná marketingová komunikácia | Referát | 663 slov | |
Efektívna marketingová komunikácia | Referát | 341 slov | |
Manažérska komunikácia | Učebné poznámky | 859 slov | |
Komunikácia s verejnosťou. | Referát | 740 slov | |
Interpersonálna komunikácia | Referát | 965 slov | |
Efektívna marketingová komunikácia | Referát | 1 494 slov | |
Medzinárodná marketingová komunikácia | Referát | 270 slov | |
Teoretické aspekty komunikácie | Učebné poznámky | 4 977 slov | |
40. Integrovaná marketingová komunikácia | Referát | 1 054 slov |