Podnik v marketingovom prostredí

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 13.09.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 676 slov
Počet zobrazení: 610
Tlačení: 59
Uložení: 55

Podnik v marketingovom prostredí

Marketingové riadenie podniku

Marketingový systém vytvárajú mnohé podniky, pričom všetky chcú byť úspešné. Výskumy dokazujú, že mnohé úspešné podniky dodržiavajú marketingové princípy, a to, snažia sa pochopiť svojich zákazníkov, vedia presne definovať svoje trhy, majú schopnosť motivovať svojich zamestnancov, aby zákazníkom poskytovali vysokú kvalitu a hodnotu.

Spoločnosť častokrát vníma marketing rôzne, teda aj negatívne. Marketingové aktivity obviňuje z ničenia životného prostredia, z toho, že obťažujú spoločnosť nezmyselnými reklamami, vytvárajú nepotrebné želania, učia nenásytnosti a pod.

Čo môže spoločnosť očakávať od marketingového systému?

Maximalizáciu spotreby – jeden z názorov tvrdí, že úlohou podniku je stimulovať maximum spotreby, čím sa spätne vyvoláva zvyšovanie výroby, zamestnanosti a blahobytu. Vychádza z predpokladu, že čím viac budú ľudia nakupovať a spotrebúvať, tým budú šťastnejší. Heslom je

„viac a lepšie“.V súčasnosti je stále viac spochybňované to, že viac materiálnych statkov znamená viac šťastia.

Maximalizácia spokojnosti spotrebiteľa – cieľom marketingového systému je nielen kvantita ale ak kvalita spotreby. No kritériá na merateľnosť spokojnosti spotrebiteľa nie sú jednotné.

Uspokojenie, ktoré získavajú individuálni spotrebitelia prostredníctvom „dobra“ tovarov sa musí porovnať so „zlom“, akým je znečisťovanie životného prostredia, poškodenie zdravia, … Maximalizáciu výberu teda ponuky, aby spotrebitelia mohli realizovať maximálne ciele svojho životného štýlu a tak maximalizovať svoju spokojnosť. To sa prenáša do nákladov, čím sa tovar stáva drahším, pretože širšia ponuka zvyšuje skladovacie a výrobné náklady. Spotrebitelia musia vynaložiť väčšiu námahu na oboznámenie sa so sortimentom, čo mnohých vedie k pochybnostiam až k frustrácii z toho, že si nedokážu vybrať.

Maximalizácii kvality života – kvalita je najvyšším hodnotovým cieľom marketingového systému. Keďže u každého spotrebiteľa môže byť vnímanie kvality rôzne, je ťažko merateľná.

Čo znamená marketingový systém pre podnik?

Marketingová filozofia je súhrn názorov, ktoré podnik prijme s cieľom uskutočnenia konečných cieľov podľa želaní zákazníka.

Existujú tieto koncepcie, pomocou ktorých môžu podniky usmerňovať a realizovať marketingovú filozofiu:

Výrobná koncepcia – predpokladá, že spotrebitelia budú uprednostňovať produkty, ktoré sú na trhu k dispozícii a ktoré si môžu dovoliť. Podnik sa preto musí sústrediť na zvyšovanie efektívnosti výroby a distribúcie

Napríklad celá filozofia H. Forda spočívala v zdokonalení výroby modelu automobilu T tak, aby sa mohli znížiť náklady a aby si ho mohlo dovoliť kúpiť čo najviac ľudí. Nový model sa mal predávať za 850 dlárov, čo bolo o niekoľko stoviek menej, než dovtedy najlacnejšie auto. Ford T sa odlišoval od všetkých dovtedy vyrábaných áut, vzhľadovo vyzeral ináč a keďže bol navrhnutý na každodenné používanie, bol zbavený všetkých príkras. H. Ford bol presvedčený, že ľudia čakajú práve na takýto typ auta. A nemýlil sa. Ford T bol komerčne najúspešnejším autom a po celom svete sa ho predalo vyše 15 miliónov, čo bolo takmer toľko, koľko za rovnaké obdobie predali všetci ostatní výrobcovia dovedna.

Výrobková koncepcia – vychádza z toho, že zákazníci dávajú prednosť výrobkom s vyššou kvalitou, výkonnosťou a lepším vyhotovením. Podnik preto musí zamerať svoje úsilie na nepretržité zdokonaľovanie výrobkov.

Koncepcia predaja – je založená na tom, že spotrebitelia nebudú kupovať dostatočné množstvo produktov podniku bez jeho snahy o promotion - reklamu. Táto koncepcia sa využíva pri neuvažovanom tovare, čiže o ktorý zákazník za bežných okolností nemá záujem napr. encyklopédie.

Podnik sa musí snažiť zákazníka pritiahnuť a presvedčiť o užitočnosti produktu.

Marketingová koncepcia – je založená na tom, že dosiahnutie cieľov podniku závisí od poznania potrieb zákazníkov a od schopnosti ponúknuť ich uspokojenie efektívnejšie než konkurencia.

Môžeme ju charakterizovať vzletne „ Nájdi potrebu a uspokoj ju“.

Koncepcia spoločenského marketingu - je najnovšou koncepciou, určuje zásady správania sa na trhu a je spojená so sociálne etickým marketingom, ktorý má tieto znaky:

  • cieľom podniku je uspokojovať len rozumné potreby kupujúcich v súlade so záujmami spoločnosti
  • nevyrábať a nepredávať výrobky ohrozujúce zdravie
  • podporovať výskum v zdravotníctve a ochranu životného prostredia

Marketingové prostredie sa skladá z mikroprostredia a makroprostredia.

Makroprostredie vytvárajú spoločenské vplyvy, ktoré pôsobia na celé mikroprostredie a to:

  • demografické prostredie – štruktúra spotrebiteľov, počet, vek, pohlavie, rasa, vzdelanie, vierovyznanie,..
  • ekonomické prostredie – sa skladá z faktorov, ktoré ovplyvňujú kúpnu silu spotrebiteľov a štruktúru ich výdavkov
  • politické prostredie – tvoria predovšetkým zákony – v oblasti podnikania
    • posilnenie kontrolných orgánov
    • vznik záujmových skupín na ochranu verejného blaha
  • kultúrne prostredie – v každej spoločnosti prevláda istý hodnotový systém, ktorý je utvorený hodnotami, postojmi, záľubami, názormi, ktoré sa prejavujú vo vzťahu k ľuďom, spoločnosti, inštitúciám a prírode.
  • prírodné prostredie – patria sem prírodné zdroje, ktoré využívajú podniky v transformačnom procese. V súčasnosti sa ako rozhodujúce ukazujú tieto otázky:
  • nedostatok prírodných zdrojov
  • zvýšenie energitických nákladov súvisiacich s nedostatkom ropy ako aj výskum alternatívnych zdrojov energií
  • zvýšenie stupňa znečistenia škodlivinami
  • štátne zásahy v riadení prírodných zdrojov
  • technologické prostredie – podnik musí sledovať rýchle tempo rastu technologických zmien, trendy výskumu a vývoja, bezpečnosť výrobkov

Mikroprostredie môže byť externé a interné.

Externé

  • partnerské firmy – dodávatelia – sú podniky a jednotlivci, ktorí zásobujú podnik zdrojmi, potrebnými na proces výroby. Zvýšenie nákladov na suroviny môže zapríčiniť zvýšenie ceny výrobkov, a tým ohroziť objem predaja výrobkov podniku. Aj krátkodobé udalosti ako sú štrajky môžu ohroziť a poškodiť dobré meno
  • konkurencia – podnik musí získať výhodu v podvedomí spotrebiteľov oproti ostatným podnikom, a to tak, že kvalitnejšie a komplexnejšie uspokojí potreby a želania spotrebiteľov
  • marketingoví sprostredkovatelia – patria sem:
    • obchodní sprostredkovatelia, ktorí vyhľadávajú zákazníkov a predávajú im tovar, teda veľkoobchodníci aj maloobchodníci
    • sprostredkovatelia fyzickej distribúcie – veľkoobchodné sklady a dopravní sprostredkovatelia, pomáhajú pri skladovaní a prevoze tovarov
    • reklamné agentúry – podporujú uvedenie výrobkov na trh ako aj ich predaj, dôležitá je kreativita a kvalita reklamy
    • finanční sprostredkovatelia – pomáhajú podniku pri zabezpečení sa voči riziku pri finančných transakciách alebo pri poistení tovaru voči riziku spojenému s nákupom a predajom
  • zákazníci, ktorými môže byť:
  • trh spotreby – jednotlivci a spotrebitelia, ktorí nakupujú tovar na osobnú, bezprostrednú spotrebu
  • trh výrobnej sféry – podniky, ktoré nakupujú produkty pre výrobnú spotrebu
  • trh sprostredkovateľov – podniky, ktoré nakupujú produkty s cieľom ich opätovného predaja so ziskom
  • vládne trhy – štátne inštitúcie a orgány na poskytovanie verejných služieb alebo zabezpečujúcich prevod týchto produktov pre tých, ktorí to potrebujú
  • medzinárodné trhy – zahraniční kupujúci, ku ktorým patria spotrebitelia, výrobcovia, sprostredkovatelia a vlády
  • verejnosť – akákoľvek skupina, ktorá má skutočný alebo potenciálny vplyv na schopnosť podniku dosiahnuť svoj cieľ. Patrí sem:
    • finančná verejnosť – banky, poisťovne, investičné spoločnosti, akcionári
    • mediálna verejnosť – médiá, ktoré prinášajú správy, komentáre
    • vládna verejnosť – zákony, nariadenia,..., ktoré vydáva štát
    • občianske hnutia – podnik musí rešpektovať názory skupín
    • miestna verejnosť – obyvatelia, bývajúci v blízkosti, alebo celá obec, s ktorou podnik vstupuje do istého vzťahu
    • všeobecná verejnosť- predstava verejnosti o podniku, jeho imidž
    • interná – vzťah podnikových pracovníkov k podniku, ktorý sa môže prenášať aj na externú verejnosť

Interné mikroprostredie podniku vytvárajú vzťahy, ktoré sa uskutočňujú medzi jednotlivými organizačnými útvarmi podniku. Úspešnosť podniku bude závisieť aj od ich efektívneho fungovania. Patrí sem: výskum a vývoj výrobkov, nákup-zásobovanie, výroba, evidencia a kontrola, marketing-odbyt, financie, porsonálna a investičná činnosť podniku.

Marketingový algoritmus

je to presný, logický, jednoznačný postup riešenia problému. Marketing ako metódu riešenia môžeme rozdeliť do štyroch fáz:

  1. koncepčná fáza – v nej podnik sformuluje svoju marketingovú filozofiu, teda ciele, ktorými by mali byť splnené potreby a želania zákazníkov. Na základe toho sa vytvorí výrobný program. Coca-Cola sa orientuje na cieľových zákazníkov podľa veku aproduktov: Fanta s rôznymi príchuťami je určená pre deti a je potrebné príchute neustále obmieňať, Sprite je určený tínedžerom, Kinley dospelým,...
  2. analytická fáza – v nej sa vybrané nápady podrobia podrobném rozboru s ohľadom na veľkosť trhu, segmentáciu trhu – druh spotrebiteľov podľa demografického, geografického,... hľadiska, výkonnosť trhu, dynamiku trhu, konkurenciu,...
  3. realizačná fáza – sa uskutočňuje pomocou marketingovej stratégie, ktorá určuje nástroje, ktoré sa využívajú na tvorbu výrobku – sortiment, dizajn, obal a nástroje, ktoré podporujú uvedenie nápadu na trh – cena, reklama, distribúcia, spôsob
  4. fáza spätnej väzby – podáva aktuálne informácie o úspešnosti marketingovej politiky

Marketingová stratégia

je to dlhodobá koncepcia činnosti podniku, s cieľom dosiahnuť spokojnosť podniku ako aj dosiahnuť výhodu v konkurenčnom boji.

Typy marketingovej stratégie

  • rozvojová – podnik uvádza na trh nové výrobky s cieľom udržať si doterajší podiel na trhu
  • ochranná – podnik vychádza z doterajšieho výrobného programu a o zvýšenie odbytu sa usiluje zosilnením marketingových aktivít
  • útočná – zabezpečuje sa zavádzaním nových výrobkov, vhodne časovo obmieňaných s cieľom expandovať na nové trhy
  • stratégia silného výrobku – podnik sa sústreďuje na jeden výrobok, ktorého vývoju a príprave

venuje prvoradú pozornosť. Výsledkom je „silný výrobok“. Je typická pre japonské firmy.

  • stratégia výklenku, diery – je to obdobie hľadania vhodného uplatnenia podniku na trhu
  • stratégia využitia trhu – ňou sa podnik usiluje o posilnenie svojej odbytovej situácie na doterajších trhoch s doterajšími výrobkami zvýšením výdavkov na reklamu, konkurenčnou cenou, novými službami pre zákazníkov a pod.
  • stratégia rozšírenia trhu – ňou sa podnik snaží získať nové trhy pre doterajšie výrobky
  • stratégia diferenciácie výrobkov – je založená na vývoji nových výrobkov, ktorými si podnik posilní postavenie na doterajších trhoch. Zároveň môže ísť o odstránenie zastaraných výrobkov.
  • Stratégia diverzifikácie výrobkov aj trhov - s novými výrobkami sa snaží firma získať nové trhy

Marketingový mix

V roku 1964 N. Borden vypracoval koncepciu marketingového mixu, ktorý sa často označuje ako

„4 P“. Pôvodom anglosaský pojem zahŕňa štyri základné nástroje:

  • product, výrobok – akákoľvek ponuka,určená pre trh s cieľom uspokojiť istú potrebu. Podnik musí prieskumom trhu zistiť,aké statky si spotrebiteľ žiada, ako sa budú jeho potreby vyvíjať v budúcnosti a musí taktiež potreby spotrebiteľov ovplyvňovať. Výrobca neponúka výrobok iba ako súbor úžitkových vlastností na uspokojovanie potreby, ale ním spĺňa aj ďalšie predstavy a želania zákazníka ako sú: kvalita, dizajn, značka, obal, servis, záruka,...
  • price, cena – je suma peňazí dohodnutá pri nákupe a predaji tovaru alebo poskytnutí služby. Je dôležitým faktorom, ktorý určuje podiel podniku na trhu. Je základným mechanizmom, ktorý uvádza do rovnováhy ponuku a dopyt. Pre spotrebiteľa predstavuje množstvi finančných prostriedkov, ktorých sa musí vzdať, aby formou výmeny získal hodnotu-potrebný tovar, službu. Pre výrobcu je stanovenie ceny kľúčovým pre jeho ďalšie pôsobenie na
  • promotion, reklama - jej zmyslom je hlavne informovať o výrobku a presvedčiť zákazníka o výhodnosti jeho kúpy
  • place, miesto, priestor – výber miesta, kde sa budú výrobky predávať, spôsob ich dopravy ku spotrebiteľovi tak, aby si ten mohol kúpiť potrebný výrobok na požadovanom mieste, v čase a množstve, ktoré mu
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu