Charakteristika, znaky a funkcie podniku
Autor: diana
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 19.01.2010
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 593 slov
Počet zobrazení: 43 378
Počet zobrazení: 43 378
Tlačení: 1 720
Uložení: 1 908
Uložení: 1 908
Charakteristika, znaky a funkcie podniku. ZÁKLADNÉ a parciálne ciele podniku.
Charakteristika podniku
Podnik je základným článkom manažmentu, je formou podnikateľskej činnosti, v rámci ktorej dochádza k cieľavedomému spájaniu hmotných, finančných a ľudských zdrojov v jednej výrobno-organizačnej jednotke s uzatvoreným obratom hodnoty a cieľom produkovať úžitkové hodnoty pre potreby trhu a pre vlastné uspokojenie potrieb.
Znaky podniku:
Každá výrobno-organizačná jednotka, ktorá vystupuje ako podnik, má charakteristické znaky, ktorými sa odlišuje od ostatných organizačných jednotiek, sú to tieto:
a) právna subjektivita – vymedzuje právomoci podnikateľským subjektom v právnych vzťahoch. Jej nositeľmi sú FO a PO. Podnik vystupuje v právnych vzťahoch vo svojom mene a nesie zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov,
b) majetková samostatnosť – determinuje vlastnícky vzťah subjektu k požadovanému majetku pre podnikanie,
c) majetková zodpovednosť – vyjadruje právnu zodpovednosť za hospodárenie vlastného alebo prenajatého majetku, znak vymedzuje nositeľa zodpovednosti za hospodárenie s majetkom organizácie,
d) ekonomická samostatnosť – podstatou je efektívne zhodnocovanie zdrojov na dosiahnutie požiadaviek objemu zisku a možnosti samofinancovania organizačno-technického, personálneho a sociálneho rozvoja organizácie,
e) zápis do registra – hospodárska organizácia musí byť zaregistrovaná v obchodnom registri alebo na inom zo zákona vyplývajúcom registračnom mieste,
f) organizačná celistvosť a jednotne vedená účtovná evidencia,
g) iné znaky.
Funkcie podniku
a) podnikateľská funkcia – základom tejto funkcie je sústavné a cieľavedomé využívanie podnikového kapitálu a tvorivého potenciálu na maximalizáciu zisku pri predchádzajúcom uspokojení potrieb zákazníkov,
b) ekonomická funkcia – zahrňuje finančnú, zásobovaciu a odbytovú funkciu. Poslaním týchto funkcií je hodnotovo vyjadriť hmotno-energetické procesy, vyčísliť finančný výsledok, zabezpečiť podnik hmotnými a finančnými prostriedkami a zisťovať vplyv odberateľov na podnikovú organizáciu,
c) biologicko-ekologická funkcia – úlohou tejto funkcie je zabezpečovať tvorbu a ochranu životného prostredia, výrobu kvalitných potravín a ekologických výrobkov spotrebného priemyslu,
d) výrobná funkcia – prostredníctvom tejto funkcie sa zabezpečuje hlavná náplň činnosti podniku. Vo väčšine prípadov výrobná funkcia podmieňuje aj obsah a rozsah kooperačných a obchodných vzťahov,
e) organizačná funkcia – vyjadruje relatívne stálu činnosť smerujúcu k dosiahnutiu maximálneho stupňa organizačného usporiadania subjektu,
f) technická funkcia – patrí sem zabezpečenie výroby pracovnými silami a hmotným majetkom, a to z hľadiska kvality a kvalifikácie, zaradenie do organizačných jednotiek tak, aby sa dosiahli podnikovo-hospodárske ciele podniku,
g) sociálna funkcia – jej poslaním je zabezpečiť sociálnu efektívnosť výroby, zabezpečiť zamestnanosť pracovníkov a vytvárať podmienky na uplatnenie ich rozumových schopností, na zvýšenie ich odbornej a morálnej úrovne a na zvýšenie celkovej sociálnej úrovne podniku,
h) samosprávna funkcia – jej poslaním je prostredníctvom samosprávnych orgánov zabezpečiť autoreguláciu podniku.
Všeobecné ciele teda sú:
a) maximálny zisk,
b) trvalý ekonomický rast,
c) ekonomická stabilita.
Medzi ďalšie ciele možno zaradiť:
a) rastový cieľ – aktívna snaha podniku, zameraná na vlastný rozvoj
· rast objemu výroby,
· rast počtu pracovníkov,
· vybavenosť výrobnými faktormi,
b) dôchodkový cieľ – snaha podniku dosahovať vlastné dôchodky, podnik si stanoví ciele, ktorých výsledkom je tvorba dôchodkov – tými potom zabezpečuje uspokojovanie cieľov a záujmov podniku a tvorí zdroje na krytie potrieb rozšírenej reprodukcie. Naplnenie tohto cieľa je tým vyššie, čím väčší je objem realizovanej produkcie a čím nižšie sú náklady vynaložené na jej výrobu,
c) inovačný cieľ – realizuje sa prostredníctvom inovácií vo výrobe, zmenou technológií a pracovných postupov, pomocou nových pestovateľských, chovateľských a výrobných metód zaisťovania rastu produkcie a tvorby nových výrobkov. Tento cieľ podnik realizuje v súvislosti so zavádzaním vedecko-technických poznatkov do praxe,
d) organizačný cieľ – vyjadruje zameranie podniku na optimalizáciu a racionalizáciu vlastnej výrobnej produkcie.
Pri rozhodovaní o cieľoch podniku je potrebné odpovedať na 3 základné otázky:
1. „čo vyrábať“?
2. „ako vyrábať“?
3. „pre koho vyrábať“?
Ak odpovieme na tieto otázky, môžeme ďalej postupne stanovovať aj dielčie – parciálne ciele. Stanovenie cieľov podnikania sa viaže na mnohé okolnosti, napr. záleží na odbore podnikania, na situácii na trhu, na umiestnení podniku, na potrebnom kapitáli, na voľbe právnej formy podniku, a mnohé ďalšie okolnosti.
Charakteristika podniku
Podnik je základným článkom manažmentu, je formou podnikateľskej činnosti, v rámci ktorej dochádza k cieľavedomému spájaniu hmotných, finančných a ľudských zdrojov v jednej výrobno-organizačnej jednotke s uzatvoreným obratom hodnoty a cieľom produkovať úžitkové hodnoty pre potreby trhu a pre vlastné uspokojenie potrieb.
Znaky podniku:
Každá výrobno-organizačná jednotka, ktorá vystupuje ako podnik, má charakteristické znaky, ktorými sa odlišuje od ostatných organizačných jednotiek, sú to tieto:
a) právna subjektivita – vymedzuje právomoci podnikateľským subjektom v právnych vzťahoch. Jej nositeľmi sú FO a PO. Podnik vystupuje v právnych vzťahoch vo svojom mene a nesie zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov,
b) majetková samostatnosť – determinuje vlastnícky vzťah subjektu k požadovanému majetku pre podnikanie,
c) majetková zodpovednosť – vyjadruje právnu zodpovednosť za hospodárenie vlastného alebo prenajatého majetku, znak vymedzuje nositeľa zodpovednosti za hospodárenie s majetkom organizácie,
d) ekonomická samostatnosť – podstatou je efektívne zhodnocovanie zdrojov na dosiahnutie požiadaviek objemu zisku a možnosti samofinancovania organizačno-technického, personálneho a sociálneho rozvoja organizácie,
e) zápis do registra – hospodárska organizácia musí byť zaregistrovaná v obchodnom registri alebo na inom zo zákona vyplývajúcom registračnom mieste,
f) organizačná celistvosť a jednotne vedená účtovná evidencia,
g) iné znaky.
a) podnikateľská funkcia – základom tejto funkcie je sústavné a cieľavedomé využívanie podnikového kapitálu a tvorivého potenciálu na maximalizáciu zisku pri predchádzajúcom uspokojení potrieb zákazníkov,
b) ekonomická funkcia – zahrňuje finančnú, zásobovaciu a odbytovú funkciu. Poslaním týchto funkcií je hodnotovo vyjadriť hmotno-energetické procesy, vyčísliť finančný výsledok, zabezpečiť podnik hmotnými a finančnými prostriedkami a zisťovať vplyv odberateľov na podnikovú organizáciu,
c) biologicko-ekologická funkcia – úlohou tejto funkcie je zabezpečovať tvorbu a ochranu životného prostredia, výrobu kvalitných potravín a ekologických výrobkov spotrebného priemyslu,
d) výrobná funkcia – prostredníctvom tejto funkcie sa zabezpečuje hlavná náplň činnosti podniku. Vo väčšine prípadov výrobná funkcia podmieňuje aj obsah a rozsah kooperačných a obchodných vzťahov,
e) organizačná funkcia – vyjadruje relatívne stálu činnosť smerujúcu k dosiahnutiu maximálneho stupňa organizačného usporiadania subjektu,
f) technická funkcia – patrí sem zabezpečenie výroby pracovnými silami a hmotným majetkom, a to z hľadiska kvality a kvalifikácie, zaradenie do organizačných jednotiek tak, aby sa dosiahli podnikovo-hospodárske ciele podniku,
g) sociálna funkcia – jej poslaním je zabezpečiť sociálnu efektívnosť výroby, zabezpečiť zamestnanosť pracovníkov a vytvárať podmienky na uplatnenie ich rozumových schopností, na zvýšenie ich odbornej a morálnej úrovne a na zvýšenie celkovej sociálnej úrovne podniku,
h) samosprávna funkcia – jej poslaním je prostredníctvom samosprávnych orgánov zabezpečiť autoreguláciu podniku.
Všeobecné ciele teda sú:
a) maximálny zisk,
b) trvalý ekonomický rast,
c) ekonomická stabilita.
Medzi ďalšie ciele možno zaradiť:
a) rastový cieľ – aktívna snaha podniku, zameraná na vlastný rozvoj
· rast objemu výroby,
· rast počtu pracovníkov,
· vybavenosť výrobnými faktormi,
b) dôchodkový cieľ – snaha podniku dosahovať vlastné dôchodky, podnik si stanoví ciele, ktorých výsledkom je tvorba dôchodkov – tými potom zabezpečuje uspokojovanie cieľov a záujmov podniku a tvorí zdroje na krytie potrieb rozšírenej reprodukcie. Naplnenie tohto cieľa je tým vyššie, čím väčší je objem realizovanej produkcie a čím nižšie sú náklady vynaložené na jej výrobu,
c) inovačný cieľ – realizuje sa prostredníctvom inovácií vo výrobe, zmenou technológií a pracovných postupov, pomocou nových pestovateľských, chovateľských a výrobných metód zaisťovania rastu produkcie a tvorby nových výrobkov. Tento cieľ podnik realizuje v súvislosti so zavádzaním vedecko-technických poznatkov do praxe,
d) organizačný cieľ – vyjadruje zameranie podniku na optimalizáciu a racionalizáciu vlastnej výrobnej produkcie.
Pri rozhodovaní o cieľoch podniku je potrebné odpovedať na 3 základné otázky:
1. „čo vyrábať“?
2. „ako vyrábať“?
3. „pre koho vyrábať“?
Ak odpovieme na tieto otázky, môžeme ďalej postupne stanovovať aj dielčie – parciálne ciele. Stanovenie cieľov podnikania sa viaže na mnohé okolnosti, napr. záleží na odbore podnikania, na situácii na trhu, na umiestnení podniku, na potrebnom kapitáli, na voľbe právnej formy podniku, a mnohé ďalšie okolnosti.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Organizačná štruktúra podniku | Referát | 924 slov | |
Štruktúrne organizovanie podniku | Referát | 341 slov | |
Podnik vo vonkajšom prostredí | Referát | 661 slov | |
Podnik v marketingovom prostredí | Ostatné | 1 676 slov | |
Typy a organizačno-právne formy podnikov | Referát | 421 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#vypracovaná správa z odbornej praxe v podnikoch #charakteristika podniku #charakteristika podnikania - cukráreň #znaky charakteristiky #Ciele podniku #charakteristika podnikania - knihkupectvo #znaky trhu #funkcie podniku #charakteristika #podnik #charakteristika firmy #Znaky a funkcie športu #funkcie zisku #majetková zodpovednosť #hospodarenie podniku #funkcie #podnik a jeho funkcie #charakteristika diskusie #znaky a funkcie životopisu #združovanie podnikovDiskusia: Charakteristika, znaky a funkcie podniku
Pridať nový komentárVygenerované za 0.017 s.