Charakteristika, znaky a funkcie podniku
Charakteristika, znaky a funkcie podniku. ZÁKLADNÉ a parciálne ciele podniku.
Charakteristika
podniku
Podnik je základným článkom manažmentu, je formou podnikateľskej činnosti, v rámci ktorej dochádza
k cieľavedomému spájaniu hmotných, finančných a ľudských zdrojov v jednej výrobno-organizačnej jednotke s uzatvoreným obratom hodnoty
a cieľom produkovať úžitkové hodnoty pre potreby trhu a pre vlastné uspokojenie potrieb.
Znaky podniku:
Každá výrobno-organizačná jednotka, ktorá vystupuje ako podnik, má charakteristické znaky, ktorými sa odlišuje od ostatných organizačných
jednotiek, sú to tieto:
a) právna subjektivita – vymedzuje právomoci podnikateľským subjektom v právnych vzťahoch.
Jej nositeľmi sú FO a PO. Podnik vystupuje v právnych vzťahoch vo svojom mene a nesie zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov,
b) majetková samostatnosť – determinuje vlastnícky vzťah subjektu k požadovanému majetku pre podnikanie,
c)
majetková zodpovednosť – vyjadruje právnu zodpovednosť za hospodárenie vlastného alebo prenajatého majetku, znak vymedzuje
nositeľa zodpovednosti za hospodárenie s majetkom organizácie,
d) ekonomická samostatnosť – podstatou je efektívne
zhodnocovanie zdrojov na dosiahnutie požiadaviek objemu zisku a možnosti samofinancovania organizačno-technického, personálneho a sociálneho
rozvoja organizácie,
e) zápis do registra – hospodárska organizácia musí byť zaregistrovaná v obchodnom registri
alebo na inom zo zákona vyplývajúcom registračnom mieste,
f) organizačná celistvosť a jednotne vedená účtovná
evidencia,
g) iné znaky.
Funkcie podniku
a) podnikateľská
funkcia – základom tejto funkcie je sústavné a cieľavedomé využívanie podnikového kapitálu a tvorivého potenciálu na
maximalizáciu zisku pri predchádzajúcom uspokojení potrieb zákazníkov,
b) ekonomická funkcia – zahrňuje finančnú,
zásobovaciu a odbytovú funkciu. Poslaním týchto funkcií je hodnotovo vyjadriť hmotno-energetické procesy, vyčísliť finančný výsledok,
zabezpečiť podnik hmotnými a finančnými prostriedkami a zisťovať vplyv odberateľov na podnikovú organizáciu,
c)
biologicko-ekologická funkcia – úlohou tejto funkcie je zabezpečovať tvorbu a ochranu životného prostredia, výrobu
kvalitných potravín a ekologických výrobkov spotrebného priemyslu,
d) výrobná funkcia – prostredníctvom tejto
funkcie sa zabezpečuje hlavná náplň činnosti podniku. Vo väčšine prípadov výrobná funkcia podmieňuje aj obsah a rozsah kooperačných
a obchodných vzťahov,
e) organizačná funkcia – vyjadruje relatívne stálu činnosť smerujúcu k dosiahnutiu
maximálneho stupňa organizačného usporiadania subjektu,
f) technická funkcia – patrí sem zabezpečenie výroby
pracovnými silami a hmotným majetkom, a to z hľadiska kvality a kvalifikácie, zaradenie do organizačných jednotiek tak, aby sa dosiahli
podnikovo-hospodárske ciele podniku,
g) sociálna funkcia – jej poslaním je zabezpečiť sociálnu efektívnosť výroby,
zabezpečiť zamestnanosť pracovníkov a vytvárať podmienky na uplatnenie ich rozumových schopností, na zvýšenie ich odbornej a morálnej
úrovne a na zvýšenie celkovej sociálnej úrovne podniku,
h) samosprávna funkcia – jej poslaním je prostredníctvom
samosprávnych orgánov zabezpečiť autoreguláciu podniku.
Všeobecné ciele teda sú:
a)
maximálny zisk,
b) trvalý ekonomický rast,
c) ekonomická stabilita.
Medzi ďalšie ciele možno zaradiť:
a) rastový cieľ – aktívna snaha podniku, zameraná na vlastný
rozvoj
· rast objemu výroby,
· rast počtu pracovníkov,
· vybavenosť výrobnými faktormi,
b) dôchodkový
cieľ – snaha podniku dosahovať vlastné dôchodky, podnik si stanoví ciele, ktorých výsledkom je tvorba dôchodkov – tými potom
zabezpečuje uspokojovanie cieľov a záujmov podniku a tvorí zdroje na krytie potrieb rozšírenej reprodukcie. Naplnenie tohto cieľa je tým
vyššie, čím väčší je objem realizovanej produkcie a čím nižšie sú náklady vynaložené na jej výrobu,
c) inovačný
cieľ – realizuje sa prostredníctvom inovácií vo výrobe, zmenou technológií a pracovných postupov, pomocou nových
pestovateľských, chovateľských a výrobných metód zaisťovania rastu produkcie a tvorby nových výrobkov. Tento cieľ podnik realizuje
v súvislosti so zavádzaním vedecko-technických poznatkov do praxe,
d) organizačný cieľ – vyjadruje zameranie podniku
na optimalizáciu a racionalizáciu vlastnej výrobnej produkcie.
Pri rozhodovaní o cieľoch podniku je potrebné odpovedať na
3 základné otázky:
1. „čo vyrábať“?
2. „ako
vyrábať“?
3. „pre koho vyrábať“?
Ak odpovieme na tieto otázky, môžeme ďalej
postupne stanovovať aj dielčie – parciálne ciele. Stanovenie cieľov podnikania sa viaže na mnohé okolnosti, napr. záleží
na odbore podnikania, na situácii na trhu, na umiestnení podniku, na potrebnom kapitáli, na voľbe právnej formy podniku, a mnohé ďalšie
okolnosti.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta