Sviatosť oltárna
Sviatosť oltárna
Pre túto sviatosť sa používali v dejinách rôzne názvy: Eucharistia, Pánova večera, Lámanie
chleba, svätá omša.
Biblický základ môžeme hľadať pri poslednej večeri: "Toto je moje telo, ktoré sa obetuje
za vás. Toto je moja krv, ktorá sa vylieva za vás. Toto robte na moju pamiatku." Tieto slová sú zároveň formou sviatosti.
Matériou sviatosti je CHLIEB - pšeničný - západ - nekvasený; východ - kvasený; VÍNO - čisté hroznové víno bez prísad -
biele alebo červené. Do vína sa pred konsekráciou musí primiešať trocha vody, lebo krv a voda vytiekli z Ježišovho boku. Je to zároveň
zdôraznenie jednoty Ježišovej božskej a ľudskej prirodzenosti.
Vysluhovateľom sviatosti môže byť len platne vysvätený
kňaz.
Prijímateľom môže byť človek:
1) pokrstený
2) ak ide o dieťa, má mať dostatočné vedomosti a
dôkladnú prípravu. V prípade nebezpečenstva smrti - ak už vie rozlíšiť Kristovo telo od obyčajného pokrmu.
3) kto je v milosti
posväcujúcej
4) Eucharistiu môžeme prijímať 2x cez deň
5) povinnosť prijať Eucharistiu aspoň raz v roku
6) je potrebné
dodržať hodinu pred sv. prijímaním eucharistický pôst - môže sa piť čistá voda, môžu sa brať lieky; ľudia chorí alebo tí, ktorí sa o
nich starajú sú oslobodení od eucharistického pôstu
Tridentský koncil prijal r. 1551 DEKRÉT O SVATEJ EUCHARISTII, v ktorom
učí, že v Eucharistii je po konsekrácii chleba a vína pravdivo, skutočne a podstatne prítomný Ježiš Kristus ako Boh a človek. Ježiš
Kristus je prítomný celý a neporušený pod spôsobom chleba a vína a v každej čiastke tejto podoby.
Ďalej koncil hovorí o TRANSSUBSTANCIÁCII - konsekráciou chleba a vína sa uskutočňuje premena celej substancie chleba na stubstanciu tela Krista a celej substancie vína na substanciu krvi Krista.