Boh je náš Otec a Pán. Stvoriteľ neba i zeme. (Gn 1,1)
Boh je len jeden. (Mk 12,29)
V jednom Bohu sú 3 Božské osoby: Otec, Syn, Duch Svätý. Jedným menom ich voláme Najsvätejšia Trojica. (2Kor 13,13)
O Bohu môžeme vedieť aj keď je neviditeľný, tak že sa nám zjavuje z krás prírody, v láske dobrých ľudí a najviac vo sv. Písme a cez pôsobenie v našich životoch a vo svete. (Ex3,8; KKC 341)
Boh nemá telo, On je čistý duch a je všadeprítomný. (2Kor 2,17)
Boh vie všetko, vie čo bolo, je a bude. Pozná naše myšlienky a túžby. Bohu nič nie je nemožné. (Lk 2,37)
Boh miluje všetkých ľudí bez rozdielu, pretože sám je Láska. (1Jn 4,8)
Pretože Boh je môj otec, miluje ma takého aký som aj s mojimi nedostatkami a neprestane ma milovať aj keď zhreším. (Dt 4,31)
Božiu lásku neprežívam neustále preto, lebo ma od Boha oddeľuje hriech a neplnenie Božej vôle. (Gen 3)
Nemusíme vždy cítiť, ale musíme veriť, že Boh je láska a vždy nám chce len to najlepšie. (Ž 34,11)
Boh stvoril všetko tvorstvo dokonalé a krásne. (1Tim 4,4) Avšak dokonalosť a harmóniu stvorení narušilo pôsobenie padlých anjelov a hriech ľudí. (KKC 391, KKC 413)
Hriech je neposlušnosť voči Bohu /Rimb5, 19/, urážka Boha a odmietnutie Jeho lásky. (1Jn 3,8) Znamená tiež odlúčenie od Boha, ktorý je život, je ta teda vstup do smrti. (KKC 414)
Hriech prvých rodičov spočíva v neposlušnosti a pýche. Neposlúchli Boha a chceli byť ako On. (Gn 3,1-13; KKC 397, 398)
Hriech Adama a Evy voláme dedičným alebo prvotným hriechom. (Rim 5, 19)
Dedičný hriech je hriech, s ktorým sa narodíme všetci. Je to strata spoločenstva s Bohom a prvotnej svätosti a spravodlivosti. (KKC 404)
Prvotný hriech zbavil všetkých ľudí milostí. Preto podliehame nevedomosti, utrpeniu, smrti a sme náchylní na zlo a hriech. (Gn 3; KKC 405)
Hriech sa pácha myšlienkami, slovami, skutkami a zanedbávaním dobrého. (Mt 15, 18)
Ťažký hriech je čin vykonaný vedome a dobrovoľne a vo vážnej veci. To znamená zvoliť si vec, ktorá je vážnym previnením voči Božiemu zákonu. Taký hriech ničí v nás lásku a vieru, bez ktorej nie je možná večná blaženosť. (KKC 1854 – 1861)
Východisko z ťažkého hriechu je hriech pred Bohom zo srdca oľutovať, vyznať vo sv. spovedi a robiť z neho pokánie. Boh ma vtedy z ťažkého hriechu očistí.
Ľahký hriech je čin, pri ktorom chýba buď: dobrovoľnosť, alebo plné vedomie, alebo je to len malá vec.
Boh ma očistí od ľahkého hriechu vtedy, keď úprimne ľutujem svoje previnenie a to kedykoľvek počas dňa.
Medzi hlavné hriechy patrí: pýcha, lakomstvo, smilstvo, obžerstvo, závisť, hnev, lenivosť. (Mk 7,20; Gal 5, 19-21)
Človek, ktorý neoľutuje a zomrie tak áno. Ak oľutuje svoje hriechy, vyzná sa z nich a snaží sa od nich odvrátiť, tak je zachránený.
Jediný hriech, ktorý nemôže byť odpustený, je ten, ktorý si nechceme priznať. Je potrebné vyznať, že sme hriešnici a že nie sme takí dobrí, ako navonok predstierame. (Mt 9,12)
Pokánie je zmena zmýšľania. Deje sa to vždy, keď stojím pred Bohom a zo srdca úprimne ľutujem svoj hriech a prosím Boha o zmilovanie. Ovocím pokánia je rozhodnutie zanechať hriech a vyhýbať sa každej príležitosti k hriechu. (KKC 1423, 1431)
Pán Boh sa zmiloval nad ľuďmi tak, že nám prisľúbil a poslal Vykupiteľa Ježiša Krista, ktorý zaplatil vlastnou krvou za naše hriechy. (Jn 3,16; KKC 1433)
Ježiš je Spasiteľ ľudí (1Tim 1,10) On jediný je schopný zbaviť nás i svet od hriechu, zvíťaziť nad satanom a odstrániť všetky následky hriechu. (1Kor 15,57)
Ježiš Kristus je druhá Božská osoba Najsvätejšej Trojice, je to Boží Syn, ktorý sa stal človekom.
Syn Boží sa stal človekom tak, že pôsobením Ducha Svätého sa narodil z Panny Márie v Betleheme za čias kráľa Herodesa. (KKC 437; Mt 1,18)
Ježišov skrytý život trval 30 rokov, verejný 3 roky. (Lk 3,23)
To, že Ježiš je opravdivý Boh dával najavo tým, že konal zázraky, ako napr. pozri: Lk 8, 40-48, Mk 1,2, Mk 8, 1-9 a napokon sám vstal z mŕtvych. (KKC 746)
Ježiša farizeji falošne obžalovali u Poncia Piláta, ktorý ho dal ukrižovať. Na kríži dal svoj život za nás a naše hriechy. (Lk 23, 13-32)
Ježiša potom pochovali, ale On na tretí deň vstal z mŕtvych. Zmŕtvychvstaním Ježiš Kristus zvíťazil nad smrťou, Satanom, hriechom a nad utrpením. Tým nám dal život v hojnosti, aby sme už tu na zemi žili ako Božie deti podľa príkladu Ježiša Krista. (KKC 651)
Po svojom zmŕtvychvstaní zostal na zemi ešte 40 dní a potom vystúpil na nebesia k svojmu Otcovi – Bohu. (Sk 1,3)
Prisľúbil apoštolom a ostatným učeníkom, že im zošle Ducha Svätého, čo sa aj stalo po 10. dňoch. (KKC 743)
Spása je záchrana od večného zatratenia našej duše. Ježiš Kristus nám daroval hojný život na zemi a večný život v Božom kráľovstve. (Jn 10,10; Mk 16,16)
Vykúpený je každý človek, lebo Ježiš Kristus zomrel a zaplatil za hriechy každého človeka. Spasený je však ten, kto prijme vieru v Ježiša Krista, ktorý za nás zomrela vstal z mŕtvych a v pokání zanechá svoj starý hriešny život. (Rim 10,9)
Slovo kresťan znamená: Patriaci Kristovi (s Kristom spojený a z neho žijúci).
Kresťan je človek, ktorý uveril v Ježiša Krista a žije podľa jeho učenia. (Sk 11,26)
Viera je dar od Boha a je k spáse nevyhnutná. Je základom toho čo dúfame a dôkazom toho čo nevidíme. (Hebr 11,1) Skrze vieru Kristus prebýva v našom srdci. (EF 3,17) Viera je dôvera v Boha.
Učenie viery je zahrnuté vo vyznaní viery Verím v Boha. (KKC strana 53,194)
Kresťan si prehlbuje svoju vieru, ak si buduje vzťah s Bohom (číta sv. Písmo, modlí sa) a žije podľa Božích prikázaní v spoločenstve Cirkvi.
Boh je len jeden. V Bohu sú tri osoby: Otec, Syn a Duch Svätý. Boží Syn sa stal človekom, aby nás vykúpil. Boh je spravodlivý sudca, ktorý dobrých odmeňuje a zlých tresce. Duša človeka je nesmrteľná. Milosť Božia je pre spásu potrebná. (Šesť hlavných právd)
Duch Svätý je Tretia Božská Osoba Najsvätejšej Trojice. Je rovnocennou osobou s nebeským Otcom a Synom Ježišom Kristom.
Aby dal Cirkvi život a aby naplnil veriacich učeníkov svojou mocou. (Jn 14,26; Sk 1,8)
Duch Svätý utvrdil apoštolov vo viere, zapálil ich ohňom lásky, naplnil ich svojimi darmi, aby mohli hlásať evanjelium po celej zemi.
Hlavnou činnosťou Ducha Svätého je láska, t. j. vytváranie spoločenstva človeka s Bohom a človeka s človekom.
Dary Ducha Svätého sú múdrosť, rozum, rada, silia, poznanie, nábožnosť a bázeň Božia a mnohé ďalšie.
Ježiš sa vráti na zem so všetkou slávou na konci sveta ako Sudca živých i mŕtvych, dobrých i bezbožných (Mt 24,3; Zjv 1,7)
Cirkev očakáva druhý príchod Ježiša Krista na túto zem, (Zjv 19, 7)
Cirkev je spoločenstvo pokrstených, ktorí žijú podľa viery v Ježiša Krista, ktorý ju vedie ako Pán a Dobrý Pastier. (Sk 20,28; Ef 5,25)
Cirkev založil Ježiš Kristus. (Ef 5,23)
Poslanie cirkvi je totožné s poslaním Ježiš Krista: ohlasovať Evanjelium všetkým ľuďom a tým sprostredkovávať ľuďom spásu.
Členovia Cirkvi sú všetci svätí v nebi, duše v očistci a veriaci na zemi.
Ježiš dal svojej Cirkvi hlavné prikázanie lásky: milovať Boha a blížneho. (Mt 22, 34; Jn 15,12)
Hlavou Cirkvi je pápež. (František)
Sviatosti sú prostriedky milosti ustanovené Pánom Ježišom. Cez ne nás Boh posilňuje a posväcuje, aby sme boli schopní žiť dobrý kresťanský život. (KKC 1210)
Krst, birmovanie, sviatosť oltárna, sviatosť zmierenia, pomazanie chorých, posvätenie kňazstva, manželstvo.
Je to sviatosť duchovného znovuzrodenia. (Sk 2,38) Človeku sa odpúšťa dedičný hriech, stáva sa Božím dieťaťom a tým aj dedičom Božieho kráľovstva, pripája sa k bratom a sestrám v Kristovej Cirkvi. Pokrstený dostáva nezmazateľnú pečať Ducha Svätého a napojenie sa do života s Kristom. (KKC 1213, 1272)
Pri krste som dostal poslanie kráľa, proroka a kňaza. (KKC 1241)
Ako kráľ sa mám ujať pastierskej úlohy v Cirkvi, hoc i v malom spoločenstve, alebo v rodine. Ako prorok mám byť hlásateľom Božieho Slova a svedčiť o Živom Bohu a Jeho skutkoch. Ako kňaz mám prinášať Bohu obety duchovné i hmotné a prihovárať sa za potreby bratov a sestier.
Birmovanie je sviatosť, v ktorej nám Duch Svätý udeľuje hojnosť svojich darov, pevnejšie nás spája s Kristom a posilňuje, aby sme boli praví a odvážni kresťania. (KKC 1316)
Sviatosť birmovania ustanovil Ježiš Kristus, keď dal apoštolom Svätého Ducha. (Sk 8,14- 17)
Birmovanie z nás robí dospelých kresťanov, pretože posilňuje našu vieru, rozvíja naše schopností aby sme slovom i životom vydávali svedectvo o Ježišovi Kristovi a tak aby sme boli aktívnymi členmi Cirkvi. (KKC 1309)
Vysluhovateľom Sviatosti birmovania je biskup, v osobitných prípadoch ju môže vysluhovať poverený kňaz. (KKC 1312-1314)
Keď je birmovanec pripravený po duchovnej a vedomostnej stránke prijať túto sviatosť, biskup pomaže krizmou čelo pokrsteného, a vkladaním ruky so slovami: „Prijmi znak daru Ducha Svätého!“ Bimovanec odpovedá: „Amen!“ Biskup: „Pokoj s tebou!“ Birmovanec: „I s duchom Tvojim!“
Krizma je olivový olej zmiešaný s balzamom, posvätený biskupom na Zelený štvrtok pri sv. omši.
Je to spoveď, pri ktorej nám Pán Ježiš odpúšťa hriechy a zmieruje nás s Nebeským Otcom.
Pred sv. spoveďou: modlitba k Duchu Svätému, spytovanie svedomia, rozhodnutie skoncovať s hriechom. Pri sv. spovedi: vyznanie hriechov, vyjadrenie ľútosti, vykonanie skutku kajúcnosti. (KKC 1422-1498)
Keď v prítomnosti Boha ľutujem úprimne svoje hriechy preto, že milujem Boha a je mi ľúto, že som Ho sklamal. Teda ak ľutujem len kvôli strachu z trestu, kvôli zlému pocitu, z vypočítavosti alebo potreby očistiť sa, lebo prišiel nejaký termín spovede – vtedy ide o nedokonalú ľútosť. (KKC 1492)
Milosť posväcujúca je nadprirodzený Boží dar, ktorý posväcuje našu dušu – je to prítomnosť Ducha Svätého v človeku, vďaka čomu môžem žiť spoločenstvo s Bohom. (KKC 824)
Sviatosť, v ktorej je pod spôsobom chleba a vína skutočne prítomný náš Pán Ježiš Kristus. (KKC 1328-1333)
Ježiš ustanovil Eucharistiu pri Poslednej večeri, keď premenil chlieb a víno na svoje tela a krv a dal ich prijímať apoštolom. A povedal: „Toto robte na moju pamiatku!“ (Lk 22, 14-20)
Vo sv. omši sa sprítomňuje obeta Pána Ježiša na kríži a zároveň aj Jeho zmŕtvychvstanie — je to nekrvavá obeta. (KKC 1368)
Telo Pána Ježiša prijímam preto, lebo Pán Ježíš povedal: „Kto nebude jesť telo Syna človeka, nebude v ňom život“. Tiež dostávam milosti, ktoré obnovujú a posilňujú moje priateľstvo s Bohom. Dostávam silu premáhať pokušenia a vytrvať v dobrých rozhodnutiach, atď... (KKC 1416)
Jednu hod. pred sv. prijímaním nebudeme nič jesť, piť ani žuť, aktívne sa zapájame do slávenia sv. omše a pomodlíme sa modlitbu pred a po sv. prijímaní, najlepšie vlastnými slovami. (KKC 1415)
Pomazanie chorých je sviatosť, ktorou Boh posilňuje starých a chorých ľudí. Môže nastať citeľná úľava v chorobe alebo aj uzdravenie. Počas choroby pomazanie môžu prijať aj mladí ľudia. (KKC 1499)
Sviatosť kňazstva je posvätenie muža za služobníka Pána Ježiša. Kňaz hlása Božie slovo a vysluhuje sviatosti. (KKC 1592)
Je to nerozlučný zväzok muža a ženy. Touto sviatosťou Boh zjednocuje a posilňuje manželov, aby vo svete plnili poslanie kresťanských rodín a správne vychovávali svoje deti. (KKC 1660)
Ľudský život sa nekončí telesnou smrťou, duša človeka je nesmrteľná. (KKC 1052)
Očistec je predsieň neba, kde sa človek očisťuje, aby mohol čistý predstúpiť pred Božiu tvár. (KKC 1472, 1030-1031)
V očistci sa človek očisťuje od dôsledkov hriechu, ktoré síce boli odpustené, ale hriechy nejakým spôsobom poškodili dušu. Napr. naviazanosťou na stvorené veci, láska k Bohu z vypočítavosti, i náklonnosť k hriechu atď.
Nebo je blažený stav duše, v ktorom človek zažíva úplnú čistú lásku v prítomnosti živého, i milujúceho Boha. Okrem toho, že tento život nikdy nekončí, neexistuje v ňom žiadne utrpenie, nespravodlivosť ani nič zlé. Je to cieľ a zmysel nášho života. (KKC 1053)
Večnú blaženosť môžeme poznávať a zažívať len sčasti; skrze lásku Boha i ľudí, skrze pôsobenie Boha v našom živote: najmä cez prostriedky Jeho milostí.
Sú to čistí duchovia, ktorí majú rozum a slobodnú vôľu. (KKC 330)
Aby oslavovali Boha, žili v spoločenstve s Ním a pomáhali ľuďom.
Božia milosť je prítomnosť Boha v našej duši, kedy sme otvorení pre jeho dary a jeho pôsobenie v našom živote. (KKC 1999-2003)
Každý spáchaný a neoľutovaný hriech nás okráda o milosť Božiu, čím strácame spoločenstvo a vzťah s Bohom.
Biblia je zbierka kníh napísaná ľuďmi, ktorým Boh vnukol skrze Svätého Ducha svoje slovo. (KKC 105)
Delí sa na Starý a Nový zákon. (KKC 81,122)
V Starom zákone nám Boh zjavil, ako viedol ľudstvo od stvorenia sveta až po narodenie Ježiša Krista.
V Novom zákone nám Boh zjavil život Ježiša Krista jeho učenie a život prvotnej cirkvi.
Máme 4 evanjelistov: Matúš, Marek, Lukáš, Ján
Radostná zvesť o živote a učení Ježiša Krista. (KKC 638, 977, 1427, 2443)
Sú to poučné listy, ktoré napísali apoštoli kresťanským cirkevným obciam. Najviac ich napísal sv. Pavol.
Skutky apoštolské opisujú život prvotnej cirkvi. Napísal ich sv. Lukáš.
Je to Ježišova matka, naša nebeská Matka a Matka Cirkvi. Narodila sa bez poškvrny dedičného hriechu. (KKC 437, 456, 484-486, 723-726)
Modliť sa znamená rozprávať sa s Bohom. Skrze modlitbu môžem vzdať Bohu chválu a úctu, prejaviť svoju vďačnosť a prosiť Ho o dobro, ktoré potrebujem, alebo Ho môžem odprosovať za hriechy, ktoré som spáchal. (KKC 2559)
Modliť sa máme preto, lebo modlitba je najdostupnejší prostriedok pre získanie milostí a všetkého dobra od Boha, a najmä preto, lebo Boh každého človeka neustále volá k dôvernému stretnutiu s Ním. (KKC 2744)
Áno, Boh vždy vypočuje naše modlitby, ale odpovedá buď áno, nie, alebo počkaj, teda buď vytrvalý. (KKC 2738-41, 2616)
Prikázanie lásky znie: Milovať budeš Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou Dušou, celou svojou mysľou a blížneho svojho ako seba samého.
Centrom prežívania nedele je účasť na nedeľnej Eucharistii.
Kresťania slávia nedeľu ako sviatočný deň preto, lebo v nedeľu oslavujeme zmŕtvychvstanie Ježiša Krista.
Štvrté Božie prikázanie zahŕňa úctu a poslušnosť detí k rodičom, ale tiež aj povinnosti rodičov voči deťom.
Každý ľudský život je darom od Boha.
Dnešnú civilizáciu ohrozuje tzv. „kultúra smrti“, t.j. životné pohromy, násilie, zločiny, terorizmus, vojny, ohrozenia z biologických a genetických pokusov.
Hriech nečistoty pácha ten, kto ničí dôstojnosť ľudskej lásky, hľadá len sexuálne uspokojenie alebo žije sexuálne mimo sviatostného manželstva. Dôstojnosť ľudskej lásky ničia hriechy voľnej sexuality, ako sú: pornografia, masturbácia, prostitúcia, znásilnenie a homosexualita.
Siahať na cudzí majetok, alebo po ňom hriešne túžiť.
Z hriechu krádeže sa nestačí vyspovedať, ukradnutú vec treba vrátiť.
Vtedy, keď bez príčiny hovoríme o chybách druhého v jeho neprítomnosti.
Vtedy, keď si vymýšľame alebo zveličujeme chyby iných.
Nie, pretože človek si utrpenie spôsobuje sám nerešpektovaním Božieho zákona.
Pochválený buď Ježiš Kristus.
Naveky amen.
V mene Otca i Syna i Ducha Svätého.
Otče náš, ktorý si na nebesiach, posväť sa meno tvoje, príď kráľovstvo tvoje, buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi. Chlieb náš každodenný, daj nám dnes a odpusť nám naše viny, ako i my odpúšťame svojim vinníkom, a neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás zlého. Amen.
Zdravas, Mária, milosti plná, Pán s tebou, požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod života tvojho, Ježiš. Svätá Mária, Matka Božia, pros za nás hriešnych teraz i v hodinu smrti našej. Amen.
Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému, ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky,
i na veky vekov. Amen.
Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme, i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána, ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny, trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný. Zostúpil k zosnulým, tretieho dňa vstal z mŕtvych, vystúpil na nebesia, sedí po pravici Boha Otca všemohúceho, odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych. Verím v Ducha svätého, v svätú Cirkev katolícku, v spoločenstvo svätých, v odpustenie hriechov, vo vzkriesenie tela a v život večný. Amen.
Verím v jedného Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme, sveta viditeľného i neviditeľného. Verím v jedného Pána Ježiša Krista, jednorodeného Syna Božieho, zrodeného z Otca pred všetkými vekmi, Boha z Boha, Svetlo zo Svetla, pravého Boha z Boha pravého, splodeného, nie stvoreného, jednej podstaty s Otcom: skrze neho bolo všetko stvorené. On pre nás ľudí a pre našu spásu zostúpil z nebies. A mocou Ducha Svätého vzal si telo z Márie Panny a stal sa človekom. Za nás bol aj ukrižovaný za vlády Poncia Piláta, bol umučený a pochovaný, ale tretieho dňa vstal z mŕtvych podľa Svätého písma. A vystúpil do neba, sedí po pravici Otca. A znova príde v sláve súdiť živých i mŕtvych a jeho kráľovstvu nebude konca. Verím v Ducha Svätého, Pána a Oživovateľa, ktorý vychádza z Otca i Syna. Jemu sa zároveň vzdáva tá istá poklona a sláva ako Otcovi a Synovi. On hovoril skrze prorokov. Verím v jednu, svätú, katolícku a apoštolskú Cirkev. Vyznávam jeden krst na odpustenie hriechov. A očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Amen.
Anjel Pána zvestoval Panne Márii a ona počala z Ducha svätého. Zdravas, Mária...
Hľa služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova.
Zdravas, Mária...
A slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami. Zdravas, Mária...
Oroduj za nás, svätá Božia Rodička. Aby sme sa stali hodni Kristových prisľúbení.
Modlime sa: Bože, z anjelovho zvestovanie vieme, že tvoj Syn, Ježiš Kristus, sa stal človekom: prosíme ťa, vlej nám do duše svoju milosť, aby nás jeho umučenie a kríž priviedli k slávnemu vzkrieseniu. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.
Sláva Otcu...
(Odpočinutie večné daj im, Pane, a svetlo večné nech im svieti, nech odpočívajú v pokoji. Amen.)
Pod tvoju ochranu sa utiekame, svätá Božia Rodička, neodvracaj zrak od našich prosieb, pomôž nám v núdzi a z každého nebezpečenstva nás vysloboď, ty Panna slávna a požehnaná. Amen.
(Mnemotechnická pomôcka: MU-RO-RA-SI-PO-NA-BA)
Všetko, čo chcete, aby ľudia robili vám, robte aj vy im. (Mt 7,12)
Milovať budeš Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou, celou svojou silou a celou svojou mysľou a svojho blížneho ako seba samého! (Lk 10,27-28)