Pojem a druhy učenia
Pojem a druhy učenia
- učenie sa považuje za kľúčové slovo v Pg psych
- viacero aspektov: logický,
kybernetický, pedagogický, biologický, fyziologický, spoločne. determinácie, gnozeologický, psychologický (Linhart)
Učenie
– chápeme ako cieľavedomé, zámerné osvojovanie vedomostí, pohybových zručností a návykov. Vo všeobecnosti je učenie zmena
správania, resp. vlastností osobnosti vplyvom skúseností.
- interdisciplinárny pojem
- utváranie osobnosti
- je aktivita
subjektu
- proces, kt. slúži ako autoregulačný mechanizmus (integruje celú osobnosť)
Ďurič – učenie je celoživotný údel človeka, netýka sa len osobnosti študujúcej v škole, všetko čím disponujeme
získavame v procese učenia sa → súčasť každej psy disciplíny Zmena
času - letný čas a zimný čas - posúvanie času
Základná druhy učenia:
1. učenie ako osobitná
činnosť, ktorá je špeciálne zameraná na naučenie sa niečoho; ide tu o zámerné učenie sa človeka (napr. žiak sa učí
algebru)
2. učenie ako výsledok činnosti, ktorá bezprostredne smeruje k inému cieľu; účenie tu vystupuje ako komponent inej
činnosti, do ktorej je proces učenia zahrnutý
širšie vymedzenie: prispôsobenie sa životným podmienkam,
prostrediu (adaptačný mechanizmus)
· nadobúdanie skúseností
· zmeny v potenciálnom správaní
· celoživotný
údel človeka
· cieľom je zmeniť jednotlivca
· cieľom je dosiahnuť zmeny v poznaní, hodnotení, komunikovaní a pretváraní
konania jednotlivca ako aj sociálnych skupín
užšie vymedzenie: proces osvojovania si individuálnych vedomostí, zručností,
návykov, vlastností, spôsobov správaní
· aktivita uskutočňovaná systematicky, organizovane a intencionálne v rôznych typoch
inštitucionalizovaného vzdelávania, ktorá prebieha v plánovaných a organizovaných pedagogických situáciách učenia sa
· dva typy
učenia: učenie seba samého (vedomá autoregulácia)
učenie niekoho iného (riadené učenie)
· riadené zámerné
učenie → celoživotný proces utvárania osobnosti prostredníctvom učenia a samoučenia → vyučovanie
výsledkom učenia sú:
osvojené vedomosti, zručnosti, návyky, postoje, zmenené osobnostné vlastnosti
Učenie podľa Fontanu:
- pomerne
trvalá zmena v potenciálnom správaní, ktorá závisí od skúseností a prejavuje sa v zmenách správania
- upozorňuje na to, že
učenie musí jednotlivca zmeniť
- zmena nastáva v dôsledku skúseností
- zmena je teda v potenciálnom správaní sa (prejaví
sa až s odstupom času)
- nie všetky zmeny správania sú výsledkom učenia
- učenie a pamäť: pamäť je nevyhnutnou
podmienkou učenia
Učenie podľa Linharta: - učenie je tá forma činnosti, pri kt. jednotlivec mení svoje vlastnosti
a správanie pod vplyvom vonkajších činiteľov a v závislosti od dosiahnutého výkonu
- základné ľudské činnosti – hra
– učenie – práca
Učenie podľa Pardela: učeniu sa pripisuje formujúci význam osobnosti
hlavnou črtou
učenia sa je tvorivý moment odrážajúci sa v schopnosti sebautvárania, sebaregulácie, sebavýchovy (regulačná funkcia v činnosti
človeka)
Učenie podľa Štefanoviča
– učenie = zámerné cieľavedomé systematické nadobúdanie vedomostí,
zručností, návykov ako aj foriem správania a osobných vlastností v pg praxi = proces vyučovania
- vyučovanie v šk.
prostredí – zložitý súbor rozmanitých činností učiteľa a žiaka, kt. sa realizujú vo vzájomnej interakcii
U ←→
Ž
plní výchovno-vzdelávacie ciele získava vyučovaní pomoc pre vlastné
učenie sa, pre vzdelávanie,
kvalifikáciu,
pre odborné vlastnosti
Základom učiteľovho poznania sú odpovede na otázky:
· aký žiak je?
· aký
by mal byť?
· aký by mohol byť?
vyučovanie - má sa podieľať na uspokojovaní potrieb žiakov,
ktorými sú:
VYUČOVAŤ? (Petty)
VY – vysvetlenie, čo sa majú učiť a prečo
U – ukážka a ako sa to majú učiť
Č – činnosť
O – overovať, opravovať
V – vybavovanie (vybavovacie pomôcky): poznámky
A – aktívne opakovanie
T
– testovanie
? – otázky žiakov
tradičné vyučovanie → pasívne metódy
humanisticky orientované vyučovanie → na žiaka
zamerané vyučovanie – interaktívne metódy na aktivizáciu Ž, obojstranná komunikácia
→ požiadavka na efektivitu
vyučovania, učenie je efektívne keď: žiaci
1. vedia, čo majú robiť (predstavy, ciele, ...) ČO?
2.
chápu, prečo sa majú učiť PREČO?
3. vedia, ako a kedy budú skúšaní SKÚŠANIE?
4. vedia, že majú prístup k informáciám
PRÍSTUP K INFO?
5. majú podporu spolužiakov, učiteľov a rodičov PODPORA!
6. pracujú vlastným tempom (kt. im vyhovuje)
VLASTNÉ TEMPO!
7. majú dostatok zdrojov informácií ZDROJE INFO!
8. zaujíma ich to, čo robia (má to zmysel) ZMYSEL!
9.
využívajú viaceré aktivity (sú aktívni) AKTIVITA!
10. sú ochotní a schopní referovať o svojom vlastnom postupe REFLEXIA!
Vygotskij – zóna aktuálneho vývinu (štádium, v kt. žiak zvláda primerané veku úlohy)
- zóna
najbližšieho vývinu (štádium ťažších náročnejších úloh)
→ požiadavka na efektivitu vyučovania, učenie je efektívne
keď: učitelia
- poskytujú jasné ciele (reálne splniteľné,
primerané)
- poskytujú jasné pokyny, inštrukcie
- budujú na predchádzajúcich
zručnostiach, vedomostiach, skúsenostiach
- vytvárajú motivujúce prostredie
-
poskytujú vhodné zdroje a zabezpečujú ľahký prístup k informáciám
-
poskytujú rôzne aktivity
- podporujú zodpovednosť žiakov
- podporujú
sebamotiváciu a sebadisciplínu
- pre prípravu žiaka na budúcnosť je
potrebné vo vyučovacom procese, robiť všetko pre to, aby učenie sa pre žiakov bolo OSLAVOU (poznania nového,
múdrosti, vzdelania)
- aby učenie bolo radosťou
- aby učenie bolo
dobrodružstvom
- aby učenie bolo vzrušujúce
- a aby bolo
interpersonálne pozitívne naladené
(9.-13. priamo vychádza z projektu Milénium)
ITV podľa Kovalíkovej
- nezvoní sa (každé zvonenie naruší stabilitu NS, rozptyľuje, odporúča sa skôr
zdvihnúť ruku, jemné zvonenie, iné melódie)
- len pozitívne formy hodnotenia – pozitívna spätná väzba (pochvala) →
základná potreba: pozitívneho ocenenia (apatia voči negatívnemu správaniu sa, negatívne hodnotenie nič nevyrieši, negatívne
hodnotenie → negatívna reakcia)
- trpezlivosť – nenáhlivosť
- mať systém požiadaviek, poriadok v triede, zásady
fungovania na vyučovaní (na tvorbe zásad sa majú podieľať aj žiaci)
- „človek sa učí celým telom, nebráňme deťom
prijímať informácie každou časťou ich tela“
- odporúčanie: vytvoriť v triede mozgovú kompatibilitu triedy, kt- má tieto
zložky:
a) neprítomnosť ohrozenia (ak sa žiaci boja písomky, nemôžu sa sústrediť, nemôžu
pracovať)
b) významnosť obsahu (dôležitosť obsahu pre život)
c) možnosť
voľby – výberu (nenásilne, dať šancu výberu)
d) adekvátny čas (učivo má vychádzať
z poznania žiakov)
e) obohacujúce prostredie (učivo má provokovať všetky zmysly)
f)
spolupráca (vzájomný rešpekt a deľba úloh)
g) okamžitá spätná väzba (reflexia
a sebareflexia)
h) dokonalosť (každý výkon žiaka v tom momente je jeho najvyšším možným výkonom a tak
ho vždy treba oceniť)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta