Politológia prehľad
Politológia prehľad
ŠTÁT – právna forma usporiadania spoločnostiVZNIK - 6-4 tisíc rokov p.n.l.
- obdobie rozkladu prvotnopospolnej spoločnosti v súvislosti so spoločenskou deľbou práce
- chod spoločnosti sa komplikoval –
vela remesiel, nárast obyvateľstva, konflikty, výmenný obchod
- ľudia sa z pudu sebazáchovy vzdali časti slobody a a dali ju do rúk
jednotlivca (malej skupiny) kt. riadi spoločnosť
- verejná moc sa mení na štátnu moc
CHARAKTER ŠTÁTU
- forma
organizácie spoločnosti, ktorá vznikla na základe zmluvy (istý poriadok)
- neosobný mocenský mechanizmus ktorého cieľom je efektívne
spravovať územie a všetko čo sa na ňom nachádza
ZNAKY ŠTÁTU
1. štátne územie - vyznačené hranicami
2. štátna
moc – jednotlivec/skupina riadia štát
3. štátne symboly – znak, hymna, vlajka, pečať
4. štátny jazyk, občianstvo
5.
štátna zvrchovanosť/suverenita (samostatnosť/nezávislosť od inej moci)
FUNKCIE ŠTÁTU
- vnútorné: ochrana
práv a slobôd občanov, života, zdravia, ochrana súkromného a verejného majetku, ochrana verejného poriadku, ochrana prírody a kultúry,
podpora rozvoja školstva, vedy, kultúry a vzdelania, zabezpečenie pravidiel chodu ekonomiky,...
- vonkajšie: zabezpečenie
spolupráce s inými štátmi, medzinárodnými organizáciami, obranyschopnosť štátu, zapojiť sa do boja za mier vo svete,...
DRUHY VOLIEB
a, parlamentné
b, prezidentské
c,
komunálne – voľby do orgánov samosprávnych krajov (vyšší územný celok- 8), volí sa predseda = župan
a zastupiteľstvo
POLITICKÉ STRANY
- organizácie ktoré reprezentujú ekonomické, kultúrne, sociálne,
ekologické a iné záujmy rôznych skupín obyvatelstva.
- pôsobia na verejnosti, snažia sa získať rozhodujúci podiel na štátnej
moci
- politická orientácia:
- konzervatívne strany = tradičné hodnoty, rodina, náboženstvo, národná solidarita
( KDH, SDKÚ, SNS)
- liberálne strany = demokratické, práva, slobody, zmierovanie konfliktov, ochrana jednotlivca kt. za seba zodpovedá, nepreferujú žiadny národ (OĽANO, SAS)
- sociálne strany = záujmy väčšej sociálnej pracujúcej vrstvy, komunistické, odstránenie nezamestnanosti, riešenie sociálnych problémov, ľavica (SMER)
- zriadenie
v politickom spektre:
- ľavicové strany = sociálnodemokratické, komunistické, socialistické
- pravicové strany = konzervatívne, monarchistické, kresťanskodemokratické - politický vplyv ß parlamentné strany = vyjadrujú sa
k politike, prijímajú zákony
- parlamentné vládne strany = najväčší politický vplyv, tvoria štátnu politiku
- parlamentné opozičné strany = ich vplyv závisí od počtu poslaneckých kresiel v parlamente
- neparlamentné strany = nepriami pol. vplyv – konferencie, meetingy, nátlakové akcie - politické správanie:
- ústavné strany = ústava, pol. tradície
- revolučné strany = neuznávajú ústavu
PARLAMENTNÁ
A PREZIDENTSKÁ REPUBLIKA
- najpodstatnejším znakom prezidentskej formy vlády je fakt, že legitimita exekutívnej aj
legislatívnej moci je odvodená od občanov. To znamená, že aj parlament, aj prezident sú volení de facto priamo občanmi, v parlamentnej forme
sú prezidenti niekedy volení parlamentom alebo iným špeciálnym, na toto určeným orgánom
EURÓPSKA ÚNIA
-
medzinárodná organizácia, zoskupenie európskych štátov – 27
- symboly:
*európska vlajka – symbol jednoty, s kruhom dvanástich
zlatých hviezd na modrom pozadí
*Hymna, ktorá vychádza z „Ódy na radosť“ z Deviatej symfónie Ludwiga van Beethovena
*Heslo
„Zjednotení v rozmanitosti“
*Deň Európy, 9. mája
*Mena euro (€)
INŠTITÚCIE: (pozrieť si žltú učebnicu
str. 138)
- Európska rada
- Rada EU (Ministrov)
- Európska komisia
- Európsky parlament
- Európsky súdny dvor
ZNAKY PRÁVNEHO ŠTÁTU
1. zvrchovanosť práva – každý postup akéhokoľvek subjektu nemôže
byť protizákonný, musí byť v súlade so zákonom
2. princíp podriadenosti štátnych orgánov právu – každý štátny
orgán je kontrolovaný, štátny orgánom je povolené len to, čo im zákon prikazuje
3. princíp ochrany záujmov
jednotlivca – občanovi je povolené konať všetko, čo mu nie je zákonom zakázané; v právnom štáte sú všetci občania pred
zákonom rovní a je im zabezpečená realizácia práv a slobôd
4. princíp kontroly – v štáte musia byť vybudované
kontrolné orgány, ktoré sú nezávislé a samostatné; ich rozhodnutia nezávisia od štátnej moci, ich rozhodnutia sú určované zákonom
5. právna istota – v štáte musia byť zaručené a garantované ľudské práva
REFERENDUM
-
hlasovanie, ktorým voliči celého štátu alebo niektorej z jeho častí rozhodnú o prijatí alebo zamietnutí zákona, predpisu, návrhu alebo
programu, ktoré boli predložené na posúdenie obyvateľstvu, jedna z mála zachovaných metód priamej demokracie
EKONOMICKÉ
FUNKCIE ŠTÁTU
1. Stabilita - rast hrubého národného produktu, vysoká zamestnanosť, cenová stabilita
2. Efektívnosť´- zmierniť negatívne činnosti monopolov, zabezpečiť konkurenciu = zmierniť znehodnocovanie životného
prostredia = verejný sektor má priniesť úžitok celej spoločnosti
3. Rovnosť - dôchodkovú- prijímovú , progresívne
zdaňovanie, sociálna pomoc, dotácie...
OSN – organizácia spojených národov (193 členských štátov)
-
najznámejšia a celosvetovo najviac uznávaná medzinárodná organizácia, zoskupenie zvrchovaných a rovnoprávnych štátov
Ciele:
-
zachovanie medzinárodného mieru a bezpečnosti
- podpora medzinárodnej hospodárskej a kultúrnej spolupráce
- rozvoj
medzinárodných priateľských vzťahov založených na úcte k rovnoprávnosti a sebaurčenia národov
- presadzovanie rovnoprávnosti medzi
mužmi a ženami
- eliminácia chudoby a pomoc rozvojovým krajinám
- dodržiavanie ľudských práv
a slobôd
PRÁVOMOCI NAJVYŠŠÝCH ŠTÁTNYCH ORGÁNOV
Štátne orgány - sú základnou a rozhodujúcou zložkou štátneho mechanizmu, sú taktiež vybavené právomocou (môžu vydávať právne akty) , pôsobnosťou (kompetencia na výkon právomoci v objektívnym právom určenom priestore spoločenských vzťahov) a štátnou mocou.-
rozdelenie moci:
a) zákonodarná moc (legislatíva)
b) výkonná moc (exekutíva)
c)
súdna moc (jurisdikcia)
-zmysel: presne definované a vymedzené kompetencie jednotlivých zložiek moci, pričom všetky zložky sú rovnocenné, navzájom sa dopĺňajú a zároveň obmedzujú
ZÁKONODARNÁ MOC
- podieľa sa na tvorbe štátnych orgánov, na vnútornej a zahraničnej politike, schvaľuje zákony- jej cieľom je určiť normy, ktoré budú na území štátu platné
- nositeľom tejto moci je parlament - v súčasných moderných štátoch väčšinou dvojkomorový
v SR – Národná rada Slovenskej republiky – jednokomorový zákonodarný orgán, zložený zo 150 poslancov (volení občanmi na štyri roky)
- NRSR – kolektívny orgán, rozhoduje väčšinou hlasov
- na čele NR SR stojí predseda, ktorého zvolia poslanci spomedzi seba; jeho základnou činnosťou je zvolávať a riadiť schôdze parlamentu, podpisovať zákony, prijímať sľub poslancov, vyhlasovať voľby
- ďalšia činnosť parlamentu – rokovať o všetkých dôležitých otázkach činnosti štátu; vyslovovať súhlas s vyslaním ozbrojených síl mimo územia SR; schvaľovať zmluvy o vstupne Slovenska do zväzkov s inými štátmi; vyjadrovať súhlas s medzinárodnými zmluvami
- NR SR zriaďuje ministerstvá, iné orgány výkonnej moci, výbory (iniciatívne a kontrolné orgány zložené z poslancov); schvaľuje programové vyhlásenie vlády, kontroluje jej činnosť; rokuje, hlasuje o vyhlásení nedôvery vláde; odsúhlasuje štátny rozpočet, disponuje právom interpelovať vládu (niektorého člena) – právo klásť otázky
VÝKONNÁ MOC
- Prezident,
vláda, ministerstvá
- Prezident – hlava štátu
– jeho právomoci: zastupuje, reprezentuje štát navonok aj
dovnútra; prijíma vyslancov iných štátov, poveruje vyslancov SR; kompetencie hlavy štátu smerom k NR SR: zvoláva ustanovujúcu schôdzu
parlamentu (po parlamentných voľbách); môže rozpustiť parlament, prezident podpisuje zákony NR SR; má právo suspenzívneho veta (právo
vrátiť prijaté zákony na opätovné prerokovanie do 15 dní od doručenia schváleného zákona); predkladá návrhy opatrení; podáva správu o
stave republiky na pôde parlamentu; má právo byť prítomný na schôdzach NR SR
-Kompetencie prezidenta smerom k vláde: vymenúva, odvoláva predsedu, ostatných členov vlády, poveruje ich vedením ministerstiev; prijíma demisiu vlády; prezident – hlavný veliteľ ozbrojených síl (vypovedanie vojny, vyhlásenie mieru); právo byť prítomný na schôdzach vlády; právo vyžadovať od členov vlády informácie potrebné na plnenie úloh prezidenta
- Kompetencie prezidenta smerom k súdnej moci: možnosť udeľovať amnestiu, odpúšťať, zmierňovať tresty; nariadiť nezačatie, ukončenie trestného konania; vymenovanie, odvolanie sudcov
- Vláda: najvyšší orgán výkonnej moci zložený z predsedu (väčšinou predseda víťaznej politickej strany z parlamentných volieb), podpredsedovia, ministri
- Právomoci vlády: predkladá NR SR návrhy zákonov; vydáva nariadenia vlády, vyhlášky ministerstiev (nimi sa vykonávajú zákony); navrhuje štátny rozpočet; prijíma opatrenia na zabezpečenie hospodárskej, sociálnej politiky; rozhoduje o zásadných otázkach vnútornej, zahraničnej politiky
- Ministerstvo: ústredný orgán štátnej správy; na čele – minister (člen vlády) – poverený riadením konkrétneho úseku (rezortu z vládnej agendy) štátnej správy; za svoju činnosť zodpovedá parlamentu; ministra v prípade potreby zastupuje štátny tajomník (určený vládou)
- Ďalšie ústredné orgány štátnej správy – poverené riadením špecializovaných úsekov: Úrad vlády; Štatistický úrad; Úrad jadrového dozoru; Úrad geodézie, kartografie, katastra; Protimonopolný úrad; Správa štátnych hmotných rezerv
- Najvyšší kontrolný úrad = NKÚ: nezávislý kontrolný organ hospodárneho nakladania s prostriedkami štátneho rozpočtu; oprávnenie – kontrolovať vládu, ministerstvá, iné štátne orgány, fondy, obce, verejnoprávne inštitúcie, právnické i fyzické osoby v súvislosti s prostriedkami rozpočtu štátu; vyrubujú, vymáhajú dane, pokuty (príjmy štátneho rozpočtu); predseda NKÚ je volený NR SR na 5 rokov, raz ročne predkladá parlamentu správu – výsledky kontroly; zaujíma stanovisko k štátnemu rozpočtu
SÚDNA MOC
- interpretuje
zákony
-kontroluje legislatívu aj exekutívu a dodržiavanie zákonov
- rozhoduje o právach a povinnostiach občanov, organizácií,
vyplývajúcich zo zákona, zo zmlúv, iných skutočností; o zákonitosti orgánov v zákonom stanovených prípadoch; o vine, nevine, uložení
trestu v prípade spáchania trestného činu