Zdôvodnite opodstatnenosť pluralizmu v poklasickej filozofii 19. storočia
Autor: katyp (18)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 28.09.2020
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 492 slov
Počet zobrazení: 1 318
Počet zobrazení: 1 318
Tlačení: 133
Uložení: 149
Uložení: 149
Zdôvodnite opodstatnenosť pluralizmu v poklasickej filozofii 19.storočia. Zaraďte jednotlivé filozofické smery do základných skupín.
Poklasická filozofia 19. storočia
Charakteristická črta – pluralizmus Þ množstvo škôl, smerov, hnutí
Þ množstvo problémov (rýchly pokrok civilizácie, ale aj jeho dopady na človeka a spoločnosť).
Filozofické smery môžeme začleniť do 2 hlavných prúdov:
- scientistická orientácia: rozvíjajú filozofiu v nadväznosti na poznatky špeciálnych vied a vylučujú tie otázky, ktoré nemožno vedecky overiť (POZITIVIZMUS, NOVOKANTOVSTVO, MARXISTICKÁ FILOZOFIA)
- antropologická orientácia: zaoberajú sa človekom, jeho existenciou, prežívaním, vôľou, intuíciou, dejinami (filozofia existencie KIERKEGAARDA, voluntaristický iracionalizmus SCHOPENHAUERA, voluntaristická filozofia života NIETZSCHEHO, filozofia života BERGSONA, DILTHEYA)
1. prúd Pozitivizmus
- zakladateľ Auguste Come, vyvracia stredoveké názory, mala by vychádzať z novej F štúdii a nie špekulatvnej metafyzike. Za skutočné považoval len to čo sa dalo overiť v praxi
- odmietal nadradovanie rozumu nad skúsenosť, ,,pozitivizmus,, - myslenie má byť pozitívne, teda vecne, určité a každé odvetvie nášho poznania prechádza postupne tromi rozličnými teoretickými štádiami:
- teologickým – keď sa ľudia zaoberajú konečnými a prvoakými príčinami a predstavujú si ich ako nadprirozdené činitele
- metafyzickým – keď ľudia nahradzujú nadprirodzené činitele abstraktnými
- pozitívnym – vedecký presný popis faktov
- vzdáva sa neriešitelnej metafyziky a venuje sa faktom. F. POZITIVISTICKA – je budovaná podla modelu prírodnej vedy. Má triediť nové poznatky do sústavy vied (nadväzuje tu na tradiciu encyklopedistov). Snaha pozitivizmu hľadať všade fakty vedie k tomu, že všetky javy či udalosti musia mať z princípu = váhu. Co je metodický prístup vhodný pre fyziku, menej pre histografiu, kde dáta a fakty nedávajú zmysel
2. prúd Novokantovstvo
- rozvoj niečoho konzervativného, smer – stúpenci rozvíjajú vrchol Kanta, rozvoj axiologia - etika
3. prúd Marxizmus
- vytvára materialisticé a dialektické učenie, rozširuju toto poňatie sveta aj na spoločnosť v minulosti ponímané idealisticky, základom ľudských dejín je niečo materiálne. Potom sa venoval aj ekonomike, na konci 19st. vznikajú dva prúdy:
- socialistický (socialná demokracia)
- 80r. padá, povoláva ľud
- komunistický (marxizmus – leninizmus)
- sovietsky komunizmus, revolučný, súčasný charakter, duchovný základ
- dôsledne materialistickou F vytvoril Karol Marx. Marx vychádza z Heglovej dialektiky. Používa jú ale zcela mení jej obsah. Podstata sveta = materiálna skutočnosť. Práca totiž tvorí podstatu človeka, v procesu práce sa však človek odcudzil svojej podstate, svojmu produktu, ostatným ľudom. Všetká aj ľudská práca sa stává božiou. Clovek je zapojený do systému zbožno-penažných vzťahov a musí sa podriadovať diktotu vnútorných síl
- vzniká sociálna, predovšetkým ekonomická nerovnosť. Ta určuje i formy nedemokratické: štát, právo, ideologiu, politiku. V ekonomických vzťahov a v ekonomicky motivovaných konfliktoch – triednom boji – vidí Marx hybné sily dejin.
4. prúd Antropologia –
ako veda o človeku zaujíma klúčove miesto medzi prírodnými a spoločenskými vedami. Táto práca má slúžiť ako základný prehľad antropologických odborov, v nich sa môžu uskutočnosťať rôzne vyskumi a vedecké práce.
- bola do konca 19. st. zameraná prevažne na biologické štúdium druhu Homo sapiens (biologia človeka) Patrí sem anatomia, genetika a iné odvetvia.
- myslenie je základna vlastnosť a potrebou človeka, ktorá mu umožnuje uvažovať o svete , o svojej podstate a zmyslu života na rozdiel od zvierat, ktoráé môže okolie vnímať, ale nie o nom uvažovať.
- pre budúci vývoj je dôležité úsilie o stále hlbšie prepojenie s vedami inými azároven snaha o zachovanie si charakteru vedy samostatnej. U nás vznikol po 1989 nový studijní obor humanistika (s cieľom vyplniť medzeru po zrušení výuky marxismu - eninismu), jej hlavnými disciplínami sú biologická, kulturní, sociální a filozofická antropologie.
Výročia svadby (pomenovania) – ako sa nazývajú
Diskusia: Zdôvodnite opodstatnenosť pluralizmu v poklasickej filozofii 19. storočia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.020 s.