Elasticita dopytu
elasticita dopytuElasticita dopytu je pružnosť, citlivosť, reakcia kupujúcich alebo spotrebiteľov na zmenu ceny, yjadruje sa koeficientom dopytu, pomerom množstva k jeho cene. Elasticitu dopytu vypočítame tak, že zmenu objemu D daného T delíme relatívnou zmenou jeho ceny. Môže existovať:
1.) elastický dopyt
2.) neelastický dopyt
3.) jednotková elasticita
4.) nulová elasticita
5.) nekonečná elasticita
6.) krížová elasticita
1.) ELASTICKÝ DOPYT = ED > 1 – ak sa zníži cena T o 1%, dopyt po T vzrastie o 5% – reaguje rýchlejšie ako klesá cena T
2.) NEELASTICKÝ DOPYT = ED < 1 – ak sa zníži cena T o 5% (10%) dopyt po T vzrastie o 1% (5%). Cena rýchlejšie klesá a dopyt pomalšie reaguje
3.) JEDNOTKOVÁ ELASTICITA (proporcionálna, vyvážená) = ED = 1 – ak cena T klesne o 10% dopyt po T vzrastie o 10%
4.) NULOVÁ ELASTICITA = ED = 0 – nereagujeme na zmenu (zmena ceny soli, korenia, ...)
5.) NEKONEČNÁ ELASTICITA = ED = ∞ - nie je vyvolaná cenami, ale pseudopotrebami, sme závislí na alkohole, cigaretách, liekoch, ...
6.) KRÍŽOVÁ ELASTICITA – vyjadruje, že ak sa zvýši cena 1 tovaru, následne to vyvolá dopyt po inom substitučnom tovare → substitučný efekt
Činitele, ktoré ovplyvňujú elasticitu dopytu:
1.) význam daného tovaru v hierarchii našich potrieb (chlieb, mlieko, ...)
2.) podiel výdavkov v rozpočte rodiny na daný tovar
3.) preferencie – záľuby, móda
4.) možnosť nahradiť nový tovar substitútmi
5.) dĺžka časového obdobia pri používaní daného tovaru
Výnimky pri elasticite dopytu:
1.) Giffenov paradox – týka sa spotrebných tovarov. Pri zvyšovaní cien aj tak rastie dopyt po danom tovare (chlieb, mlieko, ...)
2.) Weblenov efekt – týka sa luxusných tovarov, ktorých cena aj keď sa znižuje dopyt nevzrastá (parfémy, kožuchy, ...)
Zones.sk – Najväčší študentský portál