Význam vzdelania
Význam vzdelania
Vzdelanie
je súhrn znalostí, vedomostí, poznávacích spôsobilostí a schopností, ktoré nadobudol jednotlivec na základe školského vzdelania, učenia, rozumovej výchovy, životných a pracovných skúseností a zámerného vlastného sebavzdelávania.
Získavanie vzdelania je vzdelávanie. Hlavným miestom civilizovanej spoločnosti, kde sa poskytuje mládeži sústavné vzdelávanie, sú školy. Vzdelávanie je proces všestrannej humanizácie človeka, je to pretváranie a zdokonaľovanie všetkých jeho schopností, zatiaľ čo výchova vštepuje predovšetkým základné návyky, určitú citovú orientáciu.
Typy vzdelávania
o Formálne vzdelávanie („formal learning“) vzťahujeme k inštitúciám určeným na vzdelávanie a odbornú prípravu. Vedie k udeleniu oficiálne uznávaných dokladov a nadobudnutiu kvalifikácie.
o Neformálne vzdelávanie („non-formal learning“) prebieha popri hlavných prúdoch vzdelávania a odbornej prípravy a zvyčajne nie je ukončené vydaním oficiálnych dokladov. Neformálne vzdelávanie sa môže byť umožňované na pracovisku a v rámci aktivít občianskych združení a organizácií (napr. mládežnícke organizácie, odbory a politické strany). Môže byť umožňované aj prostredníctvom organizácií, ktoré boli vytvorené na doplnenie formálnych systémov vzdelávania (napr. výtvarné, hudobné, športové krúžky, súkromné hodiny ako príprava na skúšky).
o Informálne vzdelávanie (neinštitucionálne vzdelávanie; „informal learning“) je prirodzenou súčasťou každodenného života. Na rozdiel od formálneho a neformálneho vzdelávania sa nemusí byť zámerné. Dokonca si ho vzdelávajúci sa ani nemusia uvedomovať a nemusia ani rozpoznať, ako prispieva k ich vedomostiam a zručnostiam.
Právo na vzdelanie pre všetkých občanov zaručuje Ústava Slovenskej republiky (čl.
46). Oblasť CŽV (celoživotného vzdelávania)je v kompetencii Ministerstva školstva Slovenskej republiky (zákon č. 575/2001
)
Formálne vzdelávanie upravujú tzv. školské zákony:
Význam vzdelania
Ako ekonomický faktor – vzdelaný človek si skôr nájde prácu, dosahuje vyšší životný štandart
Politická rovina – vzdelaný človek reaguje na politickú situáciu, demokraciu, má širší rozhľad a je odolnejší voči xenofóbii, rasizmu a iným dogmám, čo má význam pre slobodnú demokratickú spoločnosť a jej rozvoj.
Kultúrny činiteľ – rozvoj a poznanie kultúrneho dedičstva, úcta k hodnotám, porozumenie, rešpekt a úcta voči iným kultúram a hodnotám
Globalizačný aspekt – rozvoj vedomostí, zmenšovanie vzdialeností, možnosť pracovať v cudzine (znalosť jazykov, technológii...)
Požiadavka Európskej únie –vytvoriť systém celoživotného vzdelávania a jeho kľúčové kompetencie (byť jazykovo zdatný – komunikovať v cudzej reči, byť počítačovo gramotný – internet, www, pracovať na svojom vzdelávaní po celý život,
Cieľom celoživotného učenia(CŽU) je utvárať a dotvárať osobnosť – výchovou cez city a vôľu a vzdelávať cez rozum, čím sa človek socializuje (adaptuje, uplatňuje a realizuje v spoločnosti), kultivuje (stotožňuje s kultúrou spoločnosti) a personalizuje (individuálny jedinec). Zjednodušene môžeme povedať, že cieľom CŽU je podpora aktívneho občianstva a zamestnanosti.
Dôvody:
celoživotné zamestnania prakticky zanikajú každý človek niekoľko krát za život zmení svoje zamestnanie systém prvotného
vzdelávania nie je schopný dodať človekudostatok informácií a vedomostí pre zvyšok života
Zabezpečenie informačnej
gramotnosti všetkých vekových a sociálnych skupín obyvateľstva.
Tradičnú školu je potrebné čo najskôr premeniť na
školu modernú
Je potrebné zmeniť obsah aj formu výučby s ohľadom na informatizáciu. Efektívnym
nástrojom informatizácie spoločnosti je informatizácia vzdelávania, ( používať informačné technológie
)
Informačné a komunikačné technológie sa musia stať nástrojom, ktorý žiak aj pedagóg používajú pri ich každodennej práci.
podporiť zvyšovanie počítačovej gramotnosti občanov a celoživotné vzdelávanie
v oblasti IKT a to aj v spolupráci so súkromným
sektorom
zlepšiť komunikáciu v jazykoch