Zóny pre každého študenta

Význam vzdelania

Význam vzdelania

Vzdelanie

je súhrn znalostí, vedomostí, poznávacích spôsobilostí a schopností, ktoré nadobudol jednotlivec na základe školského vzdelania, učenia, rozumovej výchovy, životných a pracovných skúseností a zámerného vlastného sebavzdelávania.

Získavanie vzdelania je vzdelávanie. Hlavným miestom civilizovanej spoločnosti, kde sa poskytuje mládeži sústavné vzdelávanie, sú školy. Vzdelávanie je proces všestrannej humanizácie človeka, je to pretváranie a zdokonaľovanie všetkých jeho schopností, zatiaľ čo výchova vštepuje predovšetkým základné návyky, určitú citovú orientáciu.

Typy vzdelávania

o Formálne vzdelávanie („formal learning“) vzťahujeme k inštitúciám určeným na vzdelávanie a odbornú prípravu. Vedie k udeleniu oficiálne uznávaných dokladov a nadobudnutiu kvalifikácie.

Neformálne vzdelávanie („non-formal learning“) prebieha popri hlavných prúdoch vzdelávania a odbornej prípravy a zvyčajne nie je ukončené vydaním oficiálnych dokladov. Neformálne vzdelávanie sa môže byť umožňované na pracovisku a v rámci aktivít občianskych združení a organizácií (napr. mládežnícke organizácie, odbory a politické strany). Môže byť umožňované aj prostredníctvom organizácií, ktoré boli vytvorené na doplnenie formálnych systémov vzdelávania (napr. výtvarné, hudobné, športové krúžky, súkromné hodiny ako príprava na skúšky).

Informálne vzdelávanie (neinštitucionálne vzdelávanie; „informal learning“) je prirodzenou súčasťou každodenného života. Na rozdiel od formálneho a neformálneho vzdelávania sa nemusí byť zámerné. Dokonca si ho vzdelávajúci sa ani nemusia uvedomovať a nemusia ani rozpoznať, ako prispieva k ich vedomostiam a zručnostiam.

Právo na vzdelanie pre všetkých občanov zaručuje Ústava Slovenskej republiky (čl. 46). Oblasť CŽV (celoživotného vzdelávania)je v kompetencii Ministerstva školstva Slovenskej republiky  (zákon č. 575/2001 )
 Formálne vzdelávanie upravujú tzv. školské zákony:

Význam vzdelania

Ako ekonomický faktor – vzdelaný človek si skôr nájde prácu, dosahuje vyšší životný štandart

Politická rovina – vzdelaný človek reaguje na politickú situáciu, demokraciu, má širší rozhľad a je odolnejší voči xenofóbii, rasizmu a iným dogmám, čo má význam pre slobodnú demokratickú spoločnosť a jej rozvoj.

Kultúrny činiteľ – rozvoj a poznanie kultúrneho dedičstva, úcta k hodnotám, porozumenie, rešpekt a úcta voči iným kultúram a hodnotám

Globalizačný aspekt – rozvoj vedomostí, zmenšovanie vzdialeností, možnosť pracovať v cudzine (znalosť jazykov, technológii...)

Požiadavka Európskej únie –vytvoriť systém celoživotného vzdelávania a jeho kľúčové kompetencie (byť jazykovo zdatný – komunikovať v cudzej reči, byť počítačovo gramotný – internet, www, pracovať na svojom vzdelávaní po celý život,

Cieľom  celoživotného učenia(CŽU) je utvárať a dotvárať osobnosť – výchovou cez city a vôľu a vzdelávať cez rozum, čím sa človek socializuje (adaptuje, uplatňuje a realizuje v spoločnosti), kultivuje (stotožňuje s kultúrou spoločnosti) a personalizuje (individuálny jedinec). Zjednodušene môžeme povedať, že cieľom CŽU je podpora aktívneho občianstva a zamestnanosti.

Dôvody:

celoživotné zamestnania prakticky zanikajú každý človek niekoľko krát za život zmení svoje zamestnanie systém prvotného vzdelávania nie je schopný dodať človekudostatok informácií a vedomostí pre zvyšok života
Zabezpečenie informačnej gramotnosti všetkých vekových a sociálnych skupín obyvateľstva.

Tradičnú školu je potrebné čo najskôr premeniť na školu modernú
Je potrebné zmeniť obsah aj formu výučby s ohľadom na informatizáciu. Efektívnym nástrojom informatizácie spoločnosti je informatizácia  vzdelávania, ( používať informačné technológie )

Informačné a komunikačné technológie sa musia stať nástrojom, ktorý žiak aj pedagóg používajú pri ich každodennej práci.
podporiť zvyšovanie počítačovej gramotnosti občanov a celoživotné vzdelávanie

v oblasti IKT a to aj v spolupráci so súkromným sektorom
zlepšiť komunikáciu v jazykoch

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/nauka-o-spolocnosti/5560-vyznam-vzdelania/