2 pohľady na rodinu

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: kajka
Typ práce: Referát
Dátum: 02.06.2014
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 408 slov
Počet zobrazení: 4 800
Tlačení: 325
Uložení: 383
Porovnajte 2 pohľady na rodinu a vysvetlite, s ktorým súhlasíte. Argumentujte v prospech rodiny a manželstva a porovnajte prorodinné argumenty s opačnými názormi na rodinu a manželstvo. Aplikujte jednu z teórií na svoju vlastnú budúcnosť.
 
Rodina je základná inštitúcia spoločenského života ľudí. Okolo dospelého jedinca sa pohybuje 3-6 najbližších osôb. To predpokladá vysoký stupeň dôvery, otvorenosti a bezpečia. 
 
2 pohľady na rodinu:
a/ funkcionalistický pohľad: predpokladom efektívneho fungovania spoločnosti je vytvorenie spoločenských skupín a inštitúcií.
Inštitúcia manželstva zabezpečuje hlavné funkcie rodiny:
1 regulácia sexuálneho správania ľudí (pravidlá za a proti, incest, mimomanželský sex a po.),
2 zabezpečenie reprodukcie spoločnosti (výchova detí v rodinách je perspektívnejšia ako výchova mimo nich),
3 socializácia členov rodiny-výchova (základný socializačný činiteľ, prenos z generácie na generáciu, spojenie malého jednotlivca so spoločnosťou), 
4 poskytovanie starostlivosti a ochrany (emocionálna podpora),
5 získanie sociálneho zaradenia do spoločnosti (soc.status, pozícia, majetok, vzdelanie prostredníctvom rodiny) 6 ekonomická jednotka spoločnosti (deľba práce, malé hospodárstvo)
b/ konfliktualistický pohľad: manželstvo a rodina znevýhodňujú niektorých členov voči iným. Napr. muži utláčajú ženy. tzv. sexuálne vlastníctvo (Marx, Engels, feministky...) Usporiadanie manželských vzťahov: monogamia, polygamia (polygýnia, polyandria )  
 
Kríza manželstva a rodín:
a/ vnútorné príčiny: konflikty pre poruchu partnera (alkohol, drogy, hystéria...), vzájomná odlišnosť (záujmy, svetonázor, pohlavný život...), vonkajšie podmienky (nezamestnanosť, svokrovci, nevera, deti z predch.manželstva...)
b/spoločenské príčiny: single, bezdetné rodiny, homosexuálne partnerstvo, uľahčenie rozvodového konania...
 
Typy rodinnej výchovy:
a/ demokratická (primerané pravidlá hry, rovnováha medzi povinnosťami a rekreačnými aktivitami,
b/ autoritárska výchova (príkazová, náročná, bez komunikácie, poslušnosť, rešpekt k autorite),
c/ liberálna (benevolencia rodičov, dovolené je vlastne všetko),
d/ zanedbávajúca (nedbalosť a nezáujem zo strany rodičov),
e/ nadmerne ochranná (nadmerná starostlivosť, nesamostatnosť, dominancia detí),
f/ disharmonická (pudová, náladová, bez konkrétnych pravidiel a obmedzení, dieťa nevie, čo má robiť)
 
3. Zhodnoťte reformáciu ako odpoveď náboženského myslenia na podnety renesancie a humanizmu. Využite medzipredmetové vzťahy.
 
Všetky nové (renesančné) myšlienky mali v dobe svojho vzniku len malú váhu pre širokú verejnosť. Týkali sa skôr vyšších kruhov aristokratických alebo cirkevných. Prostí ľudia videli len svojvôľu pánov, anarchiu, zlosť, ateizmus, neúctu k Písmu a cirkevným Otcom a iné „nešváry modernej doby.“
 
Reformácia bola reakciou (protestom) „z dola proti zosvetšteniu cirkvi (napr. obchod z odpustkami). Bola reakciou ľudovou (z dola) a náboženskou. Hlásila sa ku koreňom európskej civilizácie, ale nie ku koreňom pohanským (antická filozofia), ale ku koreňom kresťanským (začiatky kresťanstva, Nový zákon – pôvodné kresťanstvo). 
 
Reformácia začala ešte pred M.Lutherom. Už Majster Jan Hus (1371-1415) tvrdil, že cirkev je obec vyvolených, do ktorej patrí každý, kto žije kresťanským životom (ten je hodný spásy).

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Maturitné témy z NOSKY



Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu