Black Friday (Čierny piatok) sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky.
V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. V USA to nie je oficiálny sviatok, ale niektoré jeho štáty majú tzv. "Deň po Dni vďakyvzdania", kedy dávajú voľno štátnym zamestnancom. Postupne sa rozrástol na všeobecnú reklamnú akciu zameranú na zľavy.
piatok 24. november 2023
piatok 29. november 2024
piatok 28. november 2025
piatok 27. november 2026
piatok 26. november 2027
Termín vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday (Čierny piatok) a Black Saturday (čierna sobota) kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach.
Nakoľko toto označenie neznelo pozitívne a sotva bolo stimulom pre dobrý obchod, bolo prerokované obchodníkmi so zástupcom mesta Abe S. Rosenom (jeden z najskúsenejších PR manažérov v krajine). Ten odporučil zmeniť čierny piatok a čiernu sobotu na Big Friday a Big Saturday. Pokus však skončil neúspešne. Napriek tomu má mnoho obchodníkov námietky proti použitiu tak negatívneho termínu na označenie jedného z najdôležitejších nákupných dní v roku.
Existujú aj alternatívne teórie o vzniku označenia. Obchodné prevádzky sú väčšinu roka (január až november) tradične v strate a zisk prichádza v predvianočnom období po vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy.
Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nemajú straty (červená) a namiesto toho majú zisk (čierna). Prvá zmienka o "black ink theory" ("teórii čierneho atramentu") sa objavila 28. novembra 1981 v Philadelphia Inquirer.