-moderná veda, vznik v 2.pol 19.st. - August Comte – veda o sociálnej mechanike, predstavitelia – Emile
Durkheim, Max Weber
-spoločnosť – vysoko organizovaný a zložito štrukturovaný spolok spolupracujúcich ___
-vznik v priebehu
socializácie (pokračovanie hominizácie) – vytvorenie spoločenských skupín, ktoré ovplyvňujú verejný aj súkromný život,
najvýznamnejší faktor – deľba práce
-najstaršie formy – prvotno-pospolná spoločnosť, prvé štátne útvary (Mezopotámia,
Egypt, India, Čína, Grécko, Rím)
-socializácia – pozorovateľná aj ontogeneticky - čiastočne kopíruje fylogenézu
-sociológia
– čo pôsobí na zmeny v spoločnosti? Aké zmeny prebiehajú? Je možné ich predvídať? Je možné riadiť zmeny?
-najväčšia
zmena v našej spoločnosti – demografická kríza – populácia starne – sociálny problém Európy – pád sociálneho systému, rozpad
sociálneho štátu
-riešenie – politika imigrácie
-sociálny fakt --- sociálna zmena
-sociálny status = postavenie
jedinca v spoločnosti, určuje umiestnenie v spoločenskej vrstve (stratifikácii):
1. získaný – jedincom vybudovaný/stratený
-status vždy vytvára sociálny kontext
-stratifikačný systém – systém vrstvenia spoločnosti
-ultrakonzervatívny – kastovnícky – nulové presuny - „studená spoločnosť“
-otrokársky, feudálny systém – konzervatívny
-šanca na zmenu – horizontálna a vertikálna mobilita – vzájomne podmienené, v konzervatívnej spoločnosti – nízka alebo nulová
-horizontálna – schopnosť meniť svoj domicil, sťahovať sa za prácou
-vertikálna – možnosť presunu medzi vrstvami
-moderná
spoločnosť – horúca – rozvinutá mobilita – silný dopad na status, získaný
-rozlišujúci faktor – výška príjmu – nižšia,
vyššia, stredná trieda
-horizontálna mobilita podmieňuje vertikálnu mobilitu
-sociálna rola – správanie jedinca na základe
sociálneho očakávania (=tlaku spoločnosti) – pozitívny faktor socializácie – robí správanie predvídateľným – správne osvojenie si
rolí = životné šťastie
-dispozícia/indispozícia hrať role – vrodené alebo nadobudnuté
-súvisiace problémy:
-rolové
preťaženie – vyžaduje sa dobré hranie viacerých rolí paralelne – dôsledkom neúspechu je frustrácia
-kríženie rolí – prenos role zažitej formou stereotypu do nevhodného prostredia
-rolová difúzia – neurčitosť pri osvojovaní si role – neistota pri
výbere
-gender = rodové správanie (rodové rozdiely, silne zakotvené) – sociálne konštruované pohlavie – stávame sa m/ž
formovaním spoločnosti – žena, starajúca sa o rodinu, muž zarába, určuje status rodiny, mzdová diskriminácia
Psychológia:
-exaktná veda
-veda o ľudskej duši (psyché) – od
Aristotela súčasť psychológie (Peri psyché), téma pre filozofiu – Descartes, T.A.,A.A., Locke
-vyčlenenie – 1879 – W.Wundt – 1.
experimentálne psychologické laboratórium v Lipsku
-veda o ľudskej psychike, psychika = vlastnosť vyššej nervovej sústavy, ktorá
jedincovi umožňuje odrážať vnútorný i vonkajší svet
-psychika – z psychických javov (vnímanie, pociťovanie, poznávanie, pamäť,
emocionalita) a procesov, ktoré sa konštituujú v ontogenéze
-psychológia – deduktívna, aplikovaná, predikatívna veda, snaží sa
vytvárať modely človeka – univerzálna platnosť – psychológia osobnosti
-aplikovaná – napr.klinická psychológia
-podľa
metodológie:
1. humanistická – Freud, Jung, Erikson, Horneyová, Maslow, Rogers, Frankl, Adler
2. behaviorálna – Wundt, Piaget,
Skinner
1. dôraz na „ja-stvo“ - prežívanie na úrovni „ja“ - ego/self/Selbst – jedinečnosť, neopakovateľnosť
-úloha – návrh modelov osobnosti, budovanie na subjektívnych výpovediach
2. sústreďujú sa na medicínske prejavy – na to
merateľné, spolupracuje s medicínou, stanoviská subjektu sú irelevantné, exaktný obsah, základný princíp – psychická kauzalita, vedomie
– black box, zaujíma sa o vstupy a výstupy
Disciplíny (A-B – kauzálny vzťah):
A. Základné:
-všeobecná
psychológia – skúma javy a procesy – popis, analýza, terminológia, metodológia
-ontogenetická psychológa – vývoj ľudskej psychiky
od narodenia po smrť, normativita psychiky v štádiách
-psychológia osobnosti – univerzálne modely stavov a prežívania, tvorba
typológia osobnosti
-sociálna psychológia – vzťah človek-spoločnosť, socializácia, determinácia sociálneho kontextu
-komparatívna psychológia – spolupráca s biológiou – hlavne etológia (Konrad Lorenz), neurovedy – porovnanie človek – živočíchy
(hlavne primáty)
B. Aplikované:
-klinická psychológia – psychika z hľadiska chorôb, diagnostika, terapia
-pedagogická
psychológia – edukačné otázky
-forenzná – trestná činnosť, dokazovanie v oblasti práva
-poradenská – riešenie problémov
– rodičovské, manželské, predmanželské, profesíjne, psychológia sociálnej práce
-marketing, reklama – v podstate utilitárna
-nadviazanie na Nietzscheho v odmietaní tradičnej morálky
-vychádza z klinickej praxe, psychoanalýza je podporená darwinistickou biológiou
-podľa Freuda je predchodcom človeka zviera- človek
je animálny, vyhľadáva len uspokojenie túžby po slasti
3 časti osobnosti:
Ego – racionalita
Superego – kultúra,
spoločnosť
ID – podvedomie
-najvýznamnejšie je ID – apriórne, neuvedomelé, nie je pod kontrolou, v ontogenéze sa v ňom
kumulujú psychické obsahy, dozvedáme sa o nich v troch sférach – snívanie, hypnóza, psychopatológia – keď ego „prepúšťa“ ID,
podvedomie sa dostáva do rozumu
-prirovnanie k ľadovcu - „vidíme“ len ego, ovplyvnené nevideným, ovládane okolím, naša osobnosť je
nám utajená
-ID – biologická podstata, animálne, vnucuje obraz sveta, založený na ekonómii slasti – ľudské ID katetuje psychiku
psychickú energiu do takých obsahov, ktoré mu prinesú zisk
-princíp slasti – po psychologickej námahe očakávame protihodnotu,
najvýraznejší prejav – ľudská sexualita v libidóznom a mortituóznom charaktere – libido – generativita, produktivita, mortitudo –
deštrukcia, likvidácia
-ID determinuje ego, v raných štádiách nemáme vybudované ego, ID je otvorené vonkajším podnetom
-kvôli
potrebám ID – obetovanie ega, schopnosť ísť proti superegu
-ego sa s SE vyrovnáva celoživotne, ego sa tvorí v ontogenéze, v raných
štádiách je zraniteľné, nedokáže sa brániť – traumy – uložené v ID – všetky ochorenia majú zíklad v ranom detstve –
psychoanalýza pracuje s podvedomím
-komplex = zhluk tráum
-najvýznamnejšie štádium – konštituovanie generatívnosti
-od
20-25.r. - úpadok
-nároky ID a SE – priama kontrapozícía (egoizmus – altruizmus)
-prirodzene prežívame neurotické stavy –
protiklad ID-SE
-problém – vyrovnávanie protichodných potrieb, požiadaviek – psychicky zdravý život
-prejav ID – snívanie,
hypnóza, (psychopatológia každodenného života):
-vyrovnávanie sa ega:
1. potlačenie – najspontánnejšie,odstránenie,
potlačenie z vedomia do ID
2. fixácia – hyperbolizovanie problému na marginalizáciu iných
3. projekcia – premietanie problémov
do druhého človeka
4. regresia – návrat k infantilnému správaniu
-ontogenéza – záujem max o adolescenciu:
1.
orálne štádium (0-1) – najcitlivejší senzor – ústa – psychické aj biologické potreby
2. análne (1-3) – prvý ID-SE konflikt,
dieťa – slasť kdekoľvek, SE vedie k čistote
3. falické (3-6) – uvedomovanie si sexuálnej odlišnosti, ale nechápanie, neschopnosť
reprodukcie
4. latentné (6-12) – súhrn vývoja, energia v intelektuálnych činnostiach
5. genitálne (12+) - rozvoj sexuality,
psychologická a biologická zrelosť
Carl Gustav Jung:
-hlbinná/analytická psychológia
-Freud preceňuje význam
sexuality – nie jediná – o.i. religiozita, kultúra
-rekonštrukcia ID – kolektívne nevedomie – apriórne, racionálna zložka
osobnosti – ego, filter – postoje a funkcie – na ich základe tvorí typológiu osobnosti – nadväzuje na hypokratovsko-ganlenovskú
typológiu (Ch/S/F/M) – postoje, funkcie – introverzia/extroverzia – reduktívne – extrovertom chýba niečo z introvertov a vice versa –
jeden potlačený komponent – problém je v jednostrannosti orientácie osobnosti
-dominantný – 1 postoj
-cieľom je harmonizácia
osobnosti, vyrovnávanie extrémov
-cieľom života je mandala (=typ meditácie v budhizme, pri ňom tvorený obrazec, symbolizujúci harmóniu)
– obsahuje protiklady, ale celok je harmonický
-kolektívne nevedomie (KN) psychiku determinuje na úrovni traumatológie, typológie
osobnosti
-KN je tvorené archetypmi – zdedené vzory od predkov:
-archetyp matky – náš život je určený prvou referenčnou osobou
v živote, ak je vzťah s matkou zdravý, je predpoklad, že človek bude emocionálne zdravý (ak nie je zdravý – problémy)
-archetyp
múdreho starca - v živote vždy predpokladáme, že život bude zavŕšený komunikovateľnou skúsenosťou a múdrosťou
-archteyp
anima/animus = duša mužský rod/ženský rod – v každom je časť mužskej a ženskej duše, pričom je vždy 1 dominantná a 2. treba rozvíjať
– muž má rozvíjať emocionalitu a žena asertivitu (schopnosť uspieť)
-archetyp tieňa – tieň = niečo temné v nás, čo si obávame
pripustiť, lebo nevieme, ako by reagovalo okolie aj my sami = spoločensky neprijateľné túžby
-archetyp persona – persona = maska –
sociálna rola, problém je, keď stratíme schopnosť sa od role odpútať – keď dochádza ku kríženiu rolí
-archetyp self –
najvýznamnejší – koordinuje všetky ostatné, jeho úlohou je integrácia osobnosti (vytvorenie zrozumiteľnej osobnosti) – je tvorca mandaly,
jeho devástaciou je stav schizofrénie
Erik Erikson:
-Dán narodený v Nemecku, emigroval do USA, prednášal na univerzitách
-dielo – Detstvo a
spoločnosť
-ovplyvnený Freudom, Jungom, Piagetom
-vytýka Freudovi veľký dôraz na sexualitu, nesúhlasí, že dovŕšením
schopnosti reprodukcie začína psychika stagnovať a končí vývin človeka – tvrdí, že ľudská psychika je emergentná – stále rastie
-zavŕšením vývinu je až staroba
-Freud preceňuje význam podvedomia
-zdôrazňuje význam psychosociálneho prostredia (rodina,
profesia, emocionalita) na psychiku
-tvrdí, že ego sa formuje hlavne v konflikte so spoločnosťou
-ego má dve vlastnosti –
zranitelnosť (negatívne, je odkázané na druhých – v mladosti, v starobe), adaptabilita (pozitívna vlastnosť, ego si ju zachová celý život
– dokáže sa vyrovnať s ťažkou situáciou)
-ľudský život je určený ontogenézou v 8 štádiách – kauzálne pospájané,
predchádzajúce určuje kvalitu ďalšieho
-každé štádium vymedzuje psychosociálna kríza – konflikt človeka a spoločnosti – má
podobu hádanky, ktorú treba vyriešiť, ak je vyriešená, človek získa egokvalitu = cnosť
-ak sa hádanka nevyrieši, je predpoklad, že
ďalšiu hádanku tiež nebude možné vyriešiť
1. štádium – novorodenec – 0-1 – orálno-senzorická psychosexualita – potreby sa
napĺňajú cez ústa, nnajvýznamnejšía osoba je matka, psychosociálna kríza dôvera-nedôvera, egokvalita – nádej, ak matka dieťa chráni,
dieťa si vybuduje dôveru k iným osobám, ak je konanie matky deštruktívne, človek nedokáže v živote vytvoriť emocionálny vzťah
-fatalizmus – ak je dieťa zanedbávané, výrazne mu to sťažuje život, ale je adaptabilné – môže z toho niečo vyťažiť
-ak
človek raz získa egokvalitu, nemá ju navždy, musí ju znovu testovať a obnovovať
-holistická koncepcia – berie do úvahy celkový
pohľad na život
PS5 Objasnite pôvod agresívneho správania z psychologického hľadiska. Charakterizujte význam prevencie
agresivity, altruizmu a prosociálneho správania.
Agreisvita je neúmerne intenzívna reakcia na vnútorný/vonkajší podnet,
psychológia sa zaoberá pôvodom agresivity
Etologické zdôvodnenie (etológia – náuka o správani živočíchov, založená Konradom
Lorenzom):
-agresivita je spontánnym prejavom selekcie a vnútrodruhového výberu
-je apriórna schopnosť živočíchov – pomáha
vytvoriť životaschopný genofond a zachovať rovnováhu v prírode
-pomáha ventilovať nahromadenú psychickú energiu/napätie
-spoločnosť má naučiť jedinca s ňou pracovať a spoločensky prijateľným spôsobom ju ventilovať
-apriórna agresivita nie je
potvrdená
Frustračné zdôvodnenie:
-vyplýva z frustrácie (pocit sklamania z nenaplnených cieľov)
-reakciou na
frustráciu je agresivita alebo apatia (menej častý spôsob vyrovnania sa s frustráciou)
Sociálne podmieňovanie:
-agresivita je
naučená – človek ne agresívny, lebo vyrastá v takom prostredí, kde vidí agresivitu
-zabrániť sa tomu dá nehádaním sa pred deťmi,
nevystavovaním detí drastickým obrazom, atď. - nie je to dokázané, ale môže to zhoršovať prah citlivosti
Prosociálne
správanie:
-výzva v živote, schopnosť vysporiadavať sa s agresivitou tak aby nepoškodzovala spoločnosť
-asertivita – schopnosť
presadiť sa („aj cez mŕtvoly“), empatia – schopnosť vcítiť sa do pocitov druhých – krajné polohy, treba nájsť niečo medzi