J. J. Rousseau
J. J. Rousseau (1712-1778)
Cieľ: výchova slobodného človeka.
Rouseau patrí medzi
ideológov Veľkej buržoázne revolúcie vo Francúzsku. Svojimi spismi pripravoval pôdu na jej príchod. Filozofické, spoločenské a pedagogické
náhľady J.J.R. preniká demokratizmus, láska k človeku a nenávisť voči feudalizmu. V Paríži nadviazal spojenie s významnými
predstaviteľmi pokrokovej buržoáznej inteligencie, najmä s Diderotom, na jeho pozvanie sa zúčastnil na práci pri tvorbe Encyklopédie. Jeho
práca
„O pôvode nerovnosti medzi ľuďmi“, v ktorej kritizuje spoločenské pomery, spôsobila vo Fr. veľký
rozruch. Základ nerovnosti – zločiny, vojny, vraždy, bieda. V spise „Júlia alebo nová Heloisa“ sa vysmial
feudálnemu zriadeniu a stavovským predsudkom. V diele „Spoločenská zmluva“ rozvinul teóriu o pôvode štátu.
Svoje pedagogické názory vložil do spisu „Emil alebo o výchove“ (1762). Rousseau vyslovil teóriu prirodzenej
výchovy. Základným cieľom výchovy podľa J.J.R. je výchova slobodného človeka, ktorý bezhranične miluje slobodu a je hotový radšej
položiť svoj život ako stratiť slobodu.
V diele Emil rozdeľuje vývin dorastajúceho človeka na štyri
obdobia:
a) od narodenia dieťaťa do dvoch rokov – centrom pozornosti je telesná výchova
b) do dvoch rokov do 12
roku – „ spánok rozumu“ , stredobodom pozornosti je výchova zmyslových ústrojov.
c) 12 - 15 r., kde prevláda zväčša rozumová a
pracovná výchova
d) 15 –plnoletosť, ťažisko je v mravnej výchove
JJR podrobne určuje, ako postupovať pri výchove
Emila. Svojho chovanca na začiatku druhého obdobia vytrhuje z tzv. skazenej spoločnosti a chce ho vychovávať v prírode, mimo spoločnosti.
Knihou dieťaťa má byť sama príroda. Za základ vzdelania pokladá prírodné a reálne vedy.
Vyslovil i veľa pozoruhodných myšlienok o
výchove k práci, podľa neho má pracovať každý, kto žije v spoločnosti. Emil sa má oboznámiť so všetkými druhmi poľnohospodárskych
prác a má sa vyučiť aj remeslo. R mu vybral stolárstvo. Emil by mal pracovať ako roľník a myslieť ako filozof.
Podľa JJR sa má
mravná výchova uskutočňovať opäť v meste. Žiada sa výchova dobrých citov, úsudkov a napokon výchova dobrej vôle. V tomto období
pokladal za významné dať dieťaťu poučenie o pohlavnom živote. Dieťa sa má zapodievať telesnou prácou, nesmie po prebudení vylihovať
v posteli, má sa veľa pohybovať na čerstvom vzduchu. Zdôrazňoval význam pohlavnej osvety.
JJR bol proti tomu, aby sa deťom vštepovali
náboženské pravdy, ale Emil okolo 17-18 r. prichádza na to, že existuje vyššia vôľa.
Podľa JJR má žena v spoločnosti iné
postavenie ako muž. Preto má dostať aj inú výchovu. Treba ju vychovať pre domácnosť, aby rodila deti, starala sa o rodinné hospodárstvo a
budovala šťastný rodinný život.
Rousseau bol hlásateľom idey rovnosti a požadoval úctu k človeku. Jeho výchovný systém je ostrým
protestom proti feudálnej škole a výchove.
Význam: pokus o periodizáciu vývinu – sloboda, aktivita, rozvoj. Láska k dieťaťu,
výchova k práce.
Záujmy: idealizoval dieťa. Uplatňoval názory izolovanej spol. nedocenil význam kníh, náhľad na ženy.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta