Vyučovacie zásady
Procesuálna stránka vyučovania a vyučovacie zásady. Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovania.
VP: obsahová stránka - čo robiť?
procesuálna stránka - ako učiť
-
racionálna stránka organizácie vyučovania
- usporiadanie rozvrhu vyučovacích hodín
- racionálne overovanie
vedomostí žiakov
Procesuálna stránka vyučovania – pozostáva z vyučovacej činnosti U a učenia Z. PS
určujú použité formy vyučovania, vyučovacie zásady, metódy, vyuč. prostriedky.
Vyučovacie zásady
Požiadavky, zákonitosti, kt. musí rešpektovať U, aby dosiahol didaktický cieľ. Všeobecné požiadavky, ktoré
ovplyvňujú priebeh a výsledok vyuč. procesu.
Klasici uplatňovali zásady (v minulosti podliehali zásady zmenám)
J.
A. Komenský – z názornosti, aktivity, uvedomelosti, sústavnosti, trvácnosti a zhody s prírodou (NAUSTZ)
J. J.
Rousseau – z prirodzenosti, názornosti, aktivity a individuálneho prístupu k ž (PNAI)
Don Bosco –
nadprirodzený a prirodzený princíp výchovy, aktivitu, individ. prístup a optimizmus.
Pestaloci – z. názornosti
sústavnosti, postupnosti
Dnes
Maňáková – z. uvedomelosti, názornosti, aktivity, primeranosti,
trvácnosti, sústavnosti
Velikanič – z. uvedomelosti, výchovnosti (deti vychovávame v každom okamihu), názornosti,
aktivity, sústavnosti, primeranosti, trvácnosti (aby sa obsah vzdelávania stal majetkom v trvácej podstate)
Jarábek –
z. výchovnosti, vedeckosti, uvedom., aktivity, dôkladnosti, trvácnosti, primeranosti, sústavnosti.
Obdržálek –
princípy:
1. uvedomelosti – pôsobí na rozumovú a citovú stránku osobnosti. Uplatňuje sa pri osvojovaní nových poznatkov a
ich uplatňovaní v praktickom živote, zahŕňa vytvorenie klad. vzťahu ž k učeniu. Napomáha tomu jasný výklad učiva. Výklad má
syntetizovať učivo, aby ž tvorili odpovede. Je dôležité dokonalé pochopenie učiva
2. názornosti – názorná pomôcka má mať svoj
zmysel, nesmie tlmiť abstraktno žiaka
3. sústavnosti – učivo usporiadať do logických celkov, kt. tvorí sústavu,
4. primeranosti
– prihliadnutie na psychický a fyzický stav žiaka obtiažnosť, terminológia primeraná veku detí, indiv. prístup U k ž, náročnosť.
Postupovať od konkrétneho k abstraktnému, známe, neznámemu, od jednoduchšieho k zložitejšiemu
5. aktivity – vyvolávanie a
udržiavanie aktívneho prístupu žiakov k vyučovaniu, probl. úlohy
6. vedeckosti –najnovší stav poznatkov v odbore, terminológia má
byť použ. primerane veku
7. trvácnosti – správna motivácie, názorné vyučovanie, aktívny prístup žiakov – preniknúť do jadra
problému, pochopiť ho, rozvíjať pamäť a log. myslenie, aby ž si zapamätal poznatky a vedel ich využiť.
Počet vyuč. zásad nie je a
nemôže byť raz a navždy stanovený, lebo zásady sa menia tak ako rastú poznatky o vyučovaní.
Vzťahy vznikajúce
v priebehu vyučovania:
1. Učiteľ žiak
- pozitívne vzťahy – pre ž. zdroj spokojnosti, školskej
úspešnosti
- negatívne vzťahy – zdroj pamäte pre ž aj U, zdroj nespokojnsoti
žiak: zdroj duševného zraňovania
nedisciplinovanosť, agresivita, plachosť, strata sebadôvery.
Zdroj napätia: a) zo strany U: nesprávny prístup k ž,
neocenenie
námahy,
zneužívanie rodičov
b) zo strany ž: nezáujem o vyučovanie,
zneužívanie U,
nedisciplinovanosť,
agresivita,
nevychovanosť.
Pedagóg musí hľadať príčiny správania žiaka. Odstrániť príčiny a potom následky.
2. Učiteľ žiak
učivo
Vzťah ž k učivu sa utvára na základe: Vzťah U
k učivu sa utvára na základe:
vzťahu k obsahu učiva vzťahu k učivu
organizácie vyučovania, činnosti v škole, doma
pracovných vlastností
vzťahu k U intelektuálnych schopností
motivácie vzťahu k svojej spoločenskej role
psychického
stavu
denného režimu
3. prostredie
učiteľ žiak
učivo
Vzťah U a ž k prostrediu sa prejavuje
v školskom prostredí, v triednej klíme a atmosfére, kt utvárajú U a žiaci. Na klímu vplýva miera sociálnych vzťahov medzi žiakmi a medzi
ž a U.
Klíma (atmosféra) prívetivá
nevľúdna
Všeobecne platné metod. odporúčanie ku vš. zásadám – každú
vyuč. zásadu je treba didakt. správne chápať v priebehu celej vyučovacej hodiny
1. Zásada uvedomelosti a aktivity –
vyjadruje požiadavku, aby ž k učebnej činnosti pristupovali uvedomele a
aby vlastnou aktívnou činnosťou získali nové vedomosti,
spôsobilosti, zručnosti a návyky (niekedy sa formulujú osobitne) - čo sa ž učí, prečo sa to učí – kladný vzťah
- čo znamená
aktivita? Hlásenie?
- Metod odporúča – využívať vstupné a priebežné motivačné metódy.
- využívať predchádz.
vedomosti a poznatky ž z mimošk. učenia
- uplatňovať adektátne vyuč. metódy, aktivity a tvorivosť ž., vlastné tvorivé postupy
- klásť na ž primerané požiadavky, rešpektovať individ. osobitosti žiakov
2. zásada názornosti - vyjadruje
požiadavky, aby ž získaval nové vedomosti, spôsobilosti, rzučnosti, návyky na základe konkrét. zmyslového vnímania podnetov a javov
- J. A Komenský – zapojiť čím väčší počet zmyslov – zmyslová skúsenosť je základ a tvorí prameň poznávania skutočnosti
- funkciu názoru plnia pozorovanie skutočných predmetov a javov
nepriamy názor (kresby, fotografie, filmy)
názorné predstavy
(vyvolané rozprávaním, príbehy)
vzťahové predstavy (ide o prežívanie vzťahov, odvahy..)
- Metod. odporúča – učiť správne
pozorovať predmety javy
- viesť ž k analýze pozorovania, učiť vyvodzovať závery
- názor využiť v každej fáze Vyuč.
Hodiny
- krieda + tabuľa
3. zásada primeranosti – vyžaduje požiadavky, aby obsah a rozsah učiva, ale i metódy
jeho sprostredkovania ž. boli primerané k ich biologicko – psychologickým schopnostiam
Úzko súvisí so zásadou individ. prístupu
Metodika odporúča
- postupnosť podľa pravidiel – od blízkeho k vzdialenému,..
- rešpektovať a uplatňovať primeranosť vo
všetkých fázach vých. procesu
- uplatňovať primerané metódy výučby, dávať ž priemerané úlohy
- sústrediť sa v učiva
na podstatu a tú vyžadovať od žiakov
- využívať mikrodiagnózu
4. zásada trvácnosti – VP, aby si žiaci
učivo bezpečne zapamätali a aby si ho v prípade potreby vedeli vybaviť v pamäti a využiť v činnosti
Zabúdanie je prirodzenou
súčasťou psychiky človeka, najrýchlejšie zabúda v prvých minútach a hodinách po osvojení si učiva. Postupne sa spomaľuje –
opakovanie a upevňovanie učiva má nasledovať v krátkom časovom odstupe po procese učenia. Na vyuč. sa preto zaraďuje etapa prvotného
opakovania a upevňovania učiva.
Metod odporúča
- podporovať túto zásadu aj zásadu uvedomelosti, primeranosti, názornosti
-
venovať pozornosť trvácnosti v priebehu celého vyuč. procesu
- využívať mikrodiagnózy
- voliť primeraný rozsah učiva,
primerané metódy, uplatňovať a využívať aktivitu ž
- systematicky preverovať vedomosti
- učiť ž technikám autodidakcie
5. zásada systematickosti – VP logicky usporiadať didakt. systém učiva so zreteľom na vekové osobitosti ž.,
ktorý si ž systematicky osvojujú pod vedením učiteľa
Pri výuke dochádza k postupnému obohacovaniu pojmov o nové znaky a vzťahy,
uplatňovaním tejto zásady si ž utvára medzi jednotl. pojmami mnohostranné vzťahy, zaraďuje ich do širšej sústavy a hierarchie pojmov a
priraďuje nižšie pojmy k vyšším – Piaget
Metod. odporúča: - tvorivú práca U s obsahom vzdelania
- premyslenú príprava U
na vyuč. proces s akcentom na činnosť ž
- systemat. preverovanie a systematizovanie vedomostí.
6.
zásada výchovnosti vyučovania
7. zásada individuálneho prístupu k žiakom
8. zásada spätnej väzby vo vyučovaní
9. zásada vedeckosti
10. zásada spájania teórie s praxou
Zones.sk – Zóny pre každého študenta