Klasifikácia vyučovacích metód
Vymedzenie a klasifikácia vyučovacích metód, význam používania rôznych metód na vyučovaní
Pojem vyučovacej metódy - pojem metóda je odvodený od gréckeho slova „methodos“ (cesta, spôsob). Pojem naznačuje, že
metóda je spôsob, pomocou ktorého sa dosahujú stanovené ciele.
Stručná def.: Pod vyučovacou metódou rozumieme
zámerné usporiadanie obsahu vyučovania, činností učiteľa a žiaka, ktoré sa zacieľujú na dosiahnutie stanovených výchovných a
vzdelávacích cieľov, a to v súlade so zásadami organizácie vyučovania.
Klasifikácia vyučovacích metód
Množstvo metód, ktoré opisuje didaktika, sa usilujú didaktici triediť do jednotlivých skupín. Pri tomto vychádzajú z rôznych hľadísk: -
logický aspekt,
- triedenie metód podľa prostriedkov,
- podľa zdroja informácií,
- podľa práce učiteľa,
- podľa
počtu žiakov.
Zaužívalo sa triedenie metód podľa etáp vyučovacieho procesu:
1. motivačné
2.
expozičné
3. fixačné
4. diagnostické a klasifikačné
l. Motivačné metódy
Prvoradou úlohou je vzbudiť u
žiakov záujem o učebnú činnosť. Otázkam motivácie je potrebné venovať väčšiu pozornosť ako doposiaľ, pretože obsah vzdelávania je
čoraz náročnejší, žiaci sa učia oveľa viac ako v minulosti. Môžu mať povahu vnútorného motívu, alebo vonkajšieho motívu. Je nesprávne
chápať motiváciu len ako vzbudenie či udržanie záujmu žiaka o učebnú činnosť. Správna motivácia je základom aktívnej činnosti žiaka
vo vyučovacom procese. Motivačné metódy rozdeľujeme:
A. Vstupné motivačné metódy:
-
motivačné rozprávanie - citové a sugestívne slovné približovanie toho, o čom sa budú žiaci učiť.
- motivačný rozhovor - učiteľ
vedie so žiakmi dialóg
- motivačná demonštrácia - učiteľ pomocou ukážok vzbudzuje záujem
- problém ako motivácia - na
základe problému učiteľ upúta pozornosť žiakov a potom vysvetľuje učivo
B. Priebežné motivačné
metódy:
- motivačná výzva - učiteľ vyzve žiaka, aby dával pozor, aby urobil náčrtok do zošita...
- aktualizácia
obsahu - učiteľ približuje a spája učivo s príkladmi zo života
- pochvala, povzbudenie s kritika - sú významnými prvkami
motivácie
2. Expozičné metódy
Podľa toho, ako učiteľ vytvára u žiakov nové vedomosti, spôsobilosti, zručnosti a
návyky,
členíme expozičné metódy do týchto skupín:
A. Metódy priameho prenosu poznatkov:
a) Monologické slovné metódy:
- rozprávanie - učiteľ ho využíva vtedy, ak učivo nie je náročné a ak má
predovšetkým výchovné poslanie.
- opis - je metóda, ktorou sú žiaci oboznamovaní s charakteristickými znakmi
preberaného predmetu alebo javu.
- vysvetľovanie - učiteľ využíva vtedy, keď je učivo náročné, keď by iná metóda
bola neúčinná alebo zdĺhavá
- prednáška - je metóda uplatňovaná na vysokej škole.
b) Dialogické
slovné metódy:
- rozhovor - je veľmi významná vyučovacia metóda. Jej prednosti spočívajú v tom, že aktivuje
žiakov.
- beseda - je dialogická metóda, pre ktorú je charakteristické spoločné riešenie jednej alebo viacerých
otázok celým kolektívom triedy.
- dramatizácia - uplatňuje sa na I. stupni ZŠ. Jej význam spočíva v tom, že
bezprostredne pôsobí na detské vnímanie a navodzuje citový vzťah detí k učiteľovi.
B. Metódy sprostredkovaného
prenosu poznatkov:
- demonštrácia - sprostredkúva žiakom poznanie skutočností,
obohacuje ich predstavy, prehlbuje skúsenosti.
- pozorovanie - úzko súvisí s demonštráciou. Jeho cieľom je zamerať
pozornosť žiaka na bezprostredné poznávanie predmetov a javov v dlhšom časovom období.
- manipulácia s predmetmi - je
metóda, pri ktorej žiaci narábajú s rôznymi predmetmi. Do týchto manipulačných metód zaraďujeme rôzne činnosti, napr. didaktickú
montáž a demontáž.
- laboratórna práca - môže byť krátkodobá alebo dlhodobá. Vykonáva sa spravidla v
špecifickom prostredí (zvlášť upravená učebňa).
- hra ako metóda - plní významnú úlohu vo vyučovaní v prvých
ročníkoch. Využíva sklon detí k hrám, pričom sa do hry vsúvajú didaktické prvky.
C. Problémové
metódy:
- problémové vyučovanie
- projekty
D. Metódy samostatnej a autodidaktickej práce:
- samostatná práca s knihou -
práca s knihou má byť súčasťou každej vyučovacej hodiny.
- práca v laboratóriu - žiak má zručnosti, ktoré mu
umožňujú pracovať samostatne, prípadne v skupine.
- samostatné štúdium rôznej literatúry
- samostatná
práca s využitím rôznej techniky - ponúka veľké možnosti vzdelávania sa.
E. Metódy mimovoľného
učenia
- učiteľ je pre žiaka vzorom, pôsobiacim na všetku jeho činnosť.
3. Fixačné metódy
Opakovanie, a
precvičovanie je neoddeliteľnou súčasťou vyuč. procesu. Uskutočňuje sa hneď po prebratí nového učiva v škole, doma, ale aj rôznou
mimoškolskou činnosťou žiakov. Učivo možno opakovať na každej hodine, po tematickom celku, na konci polroka, na konci šk. roka, ale aj na
začiatku šk. roka. Bez opakovania dochádza rýchlo k zabúdaniu. Zabúdanie je sprievodným znakom učenia sa.
Proces zabúdania sa
spomaľuje: - ak sa učivo opakuje a precvičuje hneď po prebratí,
- ak intervaly medzi opakovaniami nie sú príliš dlhé.
Fixačné metódy slúžia na to, aby sme proces zabúdania spomalili a naopak, posilnili proces zapamätávania.
Rozdelenie
fixačných metód:
A. Metódy opakovanie a precvičovania vedomostí a zručností:
-
ústne opakovanie žiakom - žiak reprodukuje učivo, učiteľ ho opravuje
- metóda otázok a odpovedí
(katechizmová) - učiteľ kladie otázky, žiaci odpovedajú. Učiteľ musí otázku formulovať jasne a presne. V položení otázky nesmie byť
napovedaná odpoveď.
- písomné opakovanie - žiak samostatne písomne odpovedá na otázky, alebo píše celok.
- opakovací rozhovor - učiteľ rozhovorom so žiakmi spevňuje ich vedomosti.
- opakovanie s využitím učebnice a
inej literatúry - rozlišujeme opakovanie zamerané na presné zapamätanie si textu a opakovanie zamerané na porozumenie textu.
- domáca úloha - je pokračovaním učebnej činnosti žiaka v škola. Prispieva k prehlbovaniu vedomostí, vedie k aplikácii
učiva na skutočnosť. Dôležité je, aby žiak úlohe rozumel, aby vychádzala z preberaného učiva. Nesmie žiaka preťažovať a nemožno ňou
nahrádzať to, čo sa nestihlo prebrať na hodine!
B. Metódy precvičovania a zdokonaľovania zručností
(motorický tréning)
Na proces zdokonaľovania praktických zručností vplýva aj ich precvičovanie, čiže motorický tréning. Ten môže
byť zameraný na zdokonaľovanie: - technických,
- pohybových a
- umeleckých zručností.
Motorickým tréningom sledujeme to,
aby si žiak osvojil komplex pohybov v úzkej spojitosti s vedomosťami.
4. Diagnostické a klasifikačné metódy
- plnia
viaceré významné funkcie:
a) motivačná - správne hodnotenie podporuje záujem o ďalšie
učenie.
b) didaktická - hodnotenie poskytuje učiteľovi spätnú väzbu (kontrola jeho práce).
c)
výchovná - správne objektívne hodnotenie vedie žiaka k sebakritike.
d) spoločenská a profesijná -
správne a objektívne hodnotenie pripravuje žiaka na zaradenie sa do spoločnosti.
e) kontrolná - výsledky hodnotenia
umožňujú učiteľovi posúdiť úroveň práce žiakov.
Vo výchovno - vzdelávacom procese sa najčastejšie uplatňujú tieto
diagnostické a klasifikačné metódy:
A. Klasické didaktické metódy
- ústne
skúšanie - môže mať orientačný charakter alebo môže byť spojené s klasifikáciou. Realizuje sa rozhovorom alebo samostatným
ústnym prejavom žiaka.
- písomné skúšanie – diktáty, rôzne písomné práce, domáce úlohy…
Ústne a
písomné skúšanie má svoje výhody aj nevýhody, preto ich treba striedať. Prednosti ústneho skúšania spočívajú v tom, že učiteľ i
žiaci môžu reagovať na vyjadrenia skúšaného. Žiaka je možné usmerniť, upozorniť. Písomné skúšanie má výhodu, že zabezpečuje
rovnaké podmienky všetkým žiakom.
- praktické skúšanie - využíva sa v predmetoch: pracovné vyučovanie, TV a aj pri
geometrii.
- didaktické testy - presné písomné skúšanie s viacerými prednosťami - rýchle vyskúšanie, rovnaké
možnosti pre všetkých
- klasifikácia - vyjadrenie žiakovho výkonu známkou, slovným hodnotením (krátkou
charakteristikou).
hodnotenie a klasifikácia žiakov nemôže byť iba subjektívnym pohľadom učiteľa na výkon žiaka.
Tendencie
smerujú k odstraňovaniu známkovania zo škôl a nahradeniu známok slovným hodnotením.
Slovné hodnotenie má veľkú vypovedaciu
hodnotu.
B. Malé formy vedeckovýskumných diagnostických metód
- metóda
pozorovania žiaka - pozorovanie v určitých situáciách, rozbor žiackych prác…
- exploračné metódy –
rozhovor, dotazník, anamnéza
C. Metódy triedenia diagnostických údajov, metódy vyhodnocovania a zovšeobecňovania
diagnostických údajov – interpretačné metódy
Hodnotenie je
aproximatívne (odhad reálnych vedomostí a spôsobilostí žiaka)
klasifikačná symbolika - známky, %, slová
(výborne, dobre), opis…
Účinnosť vyučovacej metódy
Vyučovacia metóda nemá slúžiť
len na „prenos“ poznatkov, ale má byť:
- informatívne nosná – má podávať plnohodnotné informácie
-
formatívne účinná – má formovať osobnosť
- výchovne účinná – pôsobí na povahu žiaka
- ekonomická
- prirodzená (svojim priebehom a výsledkami) – nenásilná
-
využiteľná v praxi
- v súlade so systémom vedy a poznávania
- motivačne
pôsobivá
- primeraná žiakovi
- primeraná učiteľovi
-
hygienická – aby neškodila fyzickému zdraviu (práca v laboratóriu) ani psychickému zdraviu (nepreťažovať žiaka -
psychohygiena)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta