Funkcie skúšania a hodnotenia učebných výkonov žiakov
Funkcie skúšania a hodnotenia učebných výkonov žiakov:
1. kontrolná funkcia ® učiteľ zisťuje
stav osvojenia tých vedomostí, zručností a návykov, ktoré im uložil osvojiť si a porovnávaním posudzuje tento stav s požadovaným;
sústavná kontrola nabáda žiakov sústavne sa učiť; kontrola učebných výsledkov by mala byť pravidelná; skúšanie a hodnotenie plní
dôležitú kontrolnú funkciu aj u samotného žiaka; na základe jeho výsledkov žiak totiž zisťuje klady a nedostatky vo svojich vedomostiach,
zručnostiach a návykoch, klady a nedostatky vo svojom učení, čo mu umožňuje v ďalšom ich odstraňovať a tak zlepšovať svoje učebné
výsledky; pravidelná kontrola plní aj aktivizačnú funkciu
2. diagnostická funkcia ® učiteľ na základe úrovne
vedomostí, zručností a návykov žiakov zisťuje ich pokroky a zaostávanie, aby mohol vyvodiť pedagogické závery na ich odstránenie; to mu
umožní identifikovať slabých, priemerných a nadaných žiakov; učiteľ pri skúšaní a hodnotení rozpoznáva úroveň rozvoja schopností
jednotlivých žiakov, stupeň rozvoja ich myslenia, úroveň ich prejavu, úroveň rozvoja charakterových a vôľových vlastností, usilovnosť
v učení, úsilie prekonávať prekážky, vplyv citov na učebnú výkonnosť
3. selektívna funkcia ® tkvie
v tom, že žiaci u ktorých sa zistí, že namajú predpoklady pre daný druh štúdia, sa z neho vyraďujú; uplatňuje sa najmä na výberových
a na základných školách s rozšíreným vyučovaním niektorých predmetov
4. prognostická funkcia ® tkvie
v tom, že učiteľovi na základe diagnostikovania úrovne, kvality žiakových vedomostí, zručností a návykov, úrovne rozvoja jeho
schopností, najmä špeciálnych, jeho záujmov, vlastností osobnosti umožňuje „projektovať“ jeho ďalší vývin, budúcnosť žiaka: voľbu
najvhodnejšieho povolania, voľbu ďalšieho štúdia a podobne
5. sebahodnotiaca funkcia ® tkvie v tom, že
skúšanie a hodnotenie vyvolávajú prvotnú predstavu žiaka o sebe samom; žiak na základe učiteľovho hodnotenia svojich učebných výkonov
si vytvára predstavy o tom, aký vlastne je i z hľadiska dosiahnutej úrovne vedomostí, najmä vo vzťahu k svojej ašpiračnej úrovni, aké
má schopnosti, aké osobné klady a nedostatky – učí sa hodnotiť seba samého
6. didaktická funkcia ® tkvie
v tom, že v priebehu skúšania a hodnotenia sa korigujú, spresňujú a prehlbujú vedomosti, zručnosti a návyky žiakov, usústavňujú sa,
utvárajú sa medzipredmetové vzťahy, riešením vhodných úloh dochádza k spájaniu školy so životom; dochádza k tomu najmä vtedy, keď
učiteľ neskúša iba minulú látku, ale keď žiada znalosť predchádzajúcich základných vedomostí na riešenie nových, so životom
spojených úloh
7. regulačná funkcia ® v priebehu skúšania a hodnotenia učiteľ nielen zisťuje dosiahnutú
úroveň vedomostí, zručností a návykov žiakov, ale skúma a hodnotí aj podmienky a faktory, ktoré podmienili zistený stav, najmä
prípadné nedostatky a na základe toho vyvodzuje závery, opatrenia, ako má riadiť, zlepšovať svoju didakticko-výchovnú činnosť, riadiť,
usmerňovať a zlepšovať učenie žiakov; nestačí žiakovi iba oznámiť výsledky skúšania, ale treba aj rozobrať a zdôvodniť chyby
a nedostatky, príčiny a naznačiť cesty ich odstránenia
8. motivačná funkcia ® uvedená fáza
výchovno-vzdelávacieho procesu by mala byť aj účinným prostriedkom na zvýšenie študijnej aktivity žiakov, záujmu o štúdium, zdokonalenie
v štúdiu; žiakovi je potrebné dať pocítiť radosť z práce a úspechu v učení, prebudiť v ňom zdravé sebavedomie; to, ako žiak
vníma neúspech na skúške a ako tento v ďalšom motivačne pôsobí, závisí nielen od neúspechu samotného, ale aj od toho, ako ho učiteľ
komentuje
9. výchovná funkcia ® hodnotenie pôsobí na celú žiakovú osobnosť, na jeho psychické procesy, stavy
a zážitky, na plnenie školských povinností a nasledujúce učenie, na utváranie jeho vzťahu ku spolužiakom, k učiteľovi, ku škole;
vyvoláva zmenu jeho sebavedomia, zmenu jeho ašpirácií, citových stavov, charakterových a vôľových vlastností, zvyšuje alebo znižuje
študijné úsilie, záujem o poznanie; ovplyvňuje tiež dobrú pozíciu v triednom kolektíve alebo pozíciu izolovaného člena
10.
informačná funkcia ® výsledky skúšania a hodnotenia vyjadrené v známkach na vysvedčené, najmä na polročných
a výročných klasifikačných poradách, maturitných skúškach, predstavujú dôležitú informáciu nielen pre žiakov samotných, ale aj pre
rodičov, školskú štátnu správu o počte vyznamenaných, prepadávajúcich, pre inú školu, pre zamestnávateľa, pre
pedagogicko-psychologické poradne
Zones.sk – Zóny pre každého študenta