Zóny pre každého študenta

Vzdelávanie

Vzdelávanie

Didaktika pochádza z gréckeho slova didaskein – učiť, vyučovať.

Autorom 1. Systematickej didaktiky bol Ján Amos Komenský, ktorý ňou chápal celú teóriu vzdelávania (v diele Analytická didaktika). Neskôr sa pojem zúžil len na teóriu vyučovania.

Didaktika je veda, ktorá:

Obsah – učebná látka, ktorú sa žiak učí

Vyučovací proces – metódy, zásady, organizačné formy využívané pri vyučovaní

Didaktika sa delí na:

  1. všeobecnú didaktiku – zaoberá sa otázkami, ktoré sú spoločné pre všetky vyučovacie predmety
  2. špeciálne didaktiky (metodiky) – zaoberajú sa špeciálnymi otázkami vyučovania jednotlivých predmetov, napr. didaktika matematiky, slovenského jazyka, telesnej, hudobnej, výtvarnej výchovy atď.

Predmetom didaktiky je skúmanie obsahu vzdelávania, procesu vyučovania a interakcie učiteľa a žiakov na vyučovaní.

Skúmanie obsahu vzdelávania je dôležitou témou modernej pedagogiky.

V súčasnosti sa používa pojem kurikulum, ktorý chápeme ako:

  1. vzdelávací program, projekt, plán
  2. priebeh štúdia a jeho obsah
  3. obsah všetkých skúseností, ktoré žiaci získavajú v škole

Obsah vzdelávania sa skúma z hľadiska toho, koľko sa má žiak naučiť. Druhá otázka je, ako usporiadať a štrukturovať učivo ,aby ho žiaci dobre pochopili. Učivo sa môže usporiadať lineárne (k učivu sa už nevraciame alebo špirálovite (k preberanému učivu sa vraciame, rozširujeme ho).

Proces vzdelávania sa skúma z hľadiska najlepších metód, foriem, prostriedkov používaných na vyučovaní

Proces interakcie na vyučovaní sa skúma z hľadiska tvorby vzťahov medzi učiteľom a žiakmi, medzi učiteľom, žiakmi a obsahom vzdelávania a medzi žiakmi navzájom. Skúma sa štýl učiteľa, ktorý používa na vyučovaní štýl učenia žiakov a klíma na vyučovaní.

Základné didaktické pojmy:

Vzdelávanie je proces, v ktorom si učiaci sa osvojuje poznatky, metódy, činnosti, vytvára vedomosti a zručnosti, rozvíja telesné a duševné schopnosti a záujmy

Vzdelanie je výsledok procesu vzdelávania, charakterizujeme ho ako systém takých vedomostí, spôsobilostí, návykov, názorov, postojov, presvedčení, ktoré sa pokladajú za potrebné pre každého člena spoločnosti (všeobecné vzdelanie)

Vyučovanie je historicky ustálená forma školskej výchovy a vzdelávania detí, mládeže a dospelých.

Obsah vzdelávania  je jedným z rozhodujúcich faktorov vzdelávania a didaktiky. Odvodzuje sa od filozofie výchovy v danom štáte. Obsah vzdelávania sa konkretizuje v:

Učebný plán

Učebný plán je súčasťou pedagogickej dokumentácie, ktorú schvaľuje ministerstvo školstva. Konkretizuje obsah vzdelávania a jeho organizáciu na určitom stupni a type školy. V súčasnosti je učebný plán rámcovou normou, ktorá umožňuje riaditeľom škôl jeho modifikáciu (úpravu).

Učebný plán obsahuje:

- zoznam vyučovacích predmetov pre daný ročník a typ školy

- týždenný a celkový počet vyučovacích hodín pre príslušný predmet a ročník

- povinné, povinne voliteľné a nepovinné predmety (tie určuje škola sama)

Učebný plán je východiskom pre tvorbu učebných osnov a rozvrh hodín v škole. Zostavenie učebného plánu je zložité a náročné, pretože pribúdajú poznatky, rozvíja sa veda a technika, informačné technológie. Vytvára sa potreba vzniku nových predmetov, napr. podnikateľská výchova, zdravotná výchova, environmentálna výchova.

Učebné predmety na ZŠ a SŠ z obsahového hľadiska rozdeľujeme na

Výučba jednotlivých učebných predmetov nemá prebiehať izolovane, majú sa vytvárať medzipredmetové vzťahy.

Niektoré predmety majú viac výchovný ako vzdelávací charakter.

Vo výchovných predmetoch je dôležité prežívanie, tvorenie vzťahov žiakov k etickej, estetickej skutočnosti, napr. VV, HV

Vo vzdelávacích predmetoch je dominantné osvojenie poznatkov, vedomostí, napr. SJL, PED, BIO

Učebné osnovy

Učebné osnovy sú súčasťou pedagogickej dokumentácie.

Obsahujú rozpracovanie učiva príslušných predmetov v ročníkoch na jednotlivé tematické časti a celky.

Učebné osnovy stanovujú:

Učebné osnovy majú:

Vzdelávacie štandardy

Vzdelávacie štandardy nadväzujú na učebné osnovy. Plnia funkciu určitej kontroly osvojenia, zvládanie učiva žiakmi, sú spresnením obsahu osnov. V štandardoch sú konkrétne vymedzené požiadavky, ktoré žiaci musia splniť v určitých predmetoch, ročníkoch, na určitých stupňoch školy.

Rozlišujeme tri druhy štandardov:

  1. Obsahové štandardy – zaväzujú učiteľov prebrať so žiakmi vymedzené základné učivo, ktoré majú žiaci v danom predmete a ročníku zvládnuť.
  2. Výkonové štandardy – tvoria súbor úloh, otázok, požiadaviek, ktoré majú ukázať, do akej miery si žiak osvojil predpísanú látku.
  3. Prírastkové štandardy – v nich sa zisťujú vedomosti žiakov zo základného učiva na začiatku a na konci roka.

Učebnice

Učebnice obsahujú didaktické spracovanie učiva, ktoré je vymedzené v učebných osnovách. Učebnice schvaľuje ministerstvo školstva a ich úroveň posudzujú odborníci

Učebnice obsahujú:

Tvorba dobrej učebnice je veľmi náročná činnosť. Musí spĺňať určité požiadavky, aby splnila funkcie, ktoré sa od nej očakávajú.

Požiadavky na učebnice :

K učebniciam sú vydávané metodické príručky, v ktorých je návod, ako učebnicu správne používať, ako postupovať, aby si žiaci učivo osvojili.

Funkcie učebnice

  1. poznávacia – učebnica má poskytnúť fakty, javy, zákonitosti tak, aby ich žiak pochopil, osvojil si ich, vedel ich použiť
  2. motivačná – má vzbudiť záujem, zvedavosť žiakov
  3. komunikačná – rozvíja slovnú zásobu, žiak sa z nej učí vecne, gramaticky, štylisticky správne komunikovať
  4. regulačná – členenie textu na podstatné myšlienky, vysvetlenia, dôkazy, problémy, úlohy, cvičenia vedú žiakov, aby si osvojili učivo v logickej nadväznosti
  5. aplikačná - obsahuje námety na využitie učiva v praxi a v živote
  6. integračná – text sa ukazuje aj širšie v súvislosti, nadväznosti na iné predmety. Žiak môže učivo zaradiť do širšieho vedného, spoločenského kontextu
  7. kontrolná – žiak aj učiteľ môže na základe otázok, úloh, ktoré sú v učebnici, kontrolovať, či učivo žiaci pochopili, naučili a to. Úlohy a riešenia poskytujú spätnú väzbu učiteľovi, žiakom, na akej úrovni zvládli učebnú látku.

Psychologická analýza príčin neprospievania žiakov

Neprospievajúci žiak – je žiak, ktorý z jedného, alebo viacerých učebných predmetov sústavne nedosahuje učebné výsledky predpísané učebnými osnovami a cieľovýmipožiadavkami.

Z pedagogicko-psychologického hľadiska za neprospievajúceho žiaka považujeme aj neúspešného žiaka, t.j. žiaka, ktorý nedosahuje učebné výsledky primerané svojim schopnostiam /napr. žiak má inteligenčný kvocient 120, ale jeho výsledky v učení sú slabé/. Tento jav sa nazýva relatívna školská neúspešnosť.

Reálna školská neúspešnosť- žiak neprospieva na základe zníženej úrovne schopností v kombinácii s mnohými osobnostnými a vonkajšími príčinami. Neprospech sa chápe ako porucha v učení žiaka, ktorá mu bráni dosahovať požadované výsledky. Poruchy učenia vznikajú v dôsledku narušenia normálneho vývinu osobnosti.

Neprospievanie má osobné aj spoločenské dôsledky:

 Pri odstraňovaní neprospievania treba postupovať individuálne, treba ho chápať ako utváranie priaznivých podmienok na normálny a zdravý vývin žiakovej osobnosti.

Typy neprospievania žiakov a ich príčiny

1.Typické neprospievanie sa vyznačuje sústavným zlyhávaním žiaka vo viacerých predmetoch. Najčastejšie príčiny sú:

2.Nerovnomerné výkony žiaka v jednotlivých predmetoch. Príčiny môžu byť:

3.Epizodické neprospievanie – výrazné rozdiely v školských výkonoch sa prejavujú v závislosti od času. Príčiny môžu byť:

4.Náhly a výrazný pokles školského prospechu žiaka. Príčiny môžu byť:

Osobnosť neprospievajúceho žiaka

Príčiny neprospievania žiakov (príčiny zo strany žiaka, učiteľa, rodiny)

Príčiny neprospievania delíme na :


1.Príčiny na strane žiaka :

2.Príčiny na strane učiteľa:


3.Príčiny na strane rodiny sú najčastejšie:

Na navodenie zmien v rodinnej výchove je potrebná spolupráca rodiny a školy. Z pohľadu pedagogickej psychológie je práca s neprospievajúcimi žiakmi a ich rodinami v náplni pedagógov, výchovného poradcu a v prípade vážnejších problémov školského psychológa . Spolupráca školy a rodiny s neprospievajúcim žiakom je často ťažká a neúčinná.


4.Ďalšie okolnosti :

Možnosti odstraňovania neprospievania žiakov

Konkrétne opatrenia

Pre žiakov so slabými rozumovými schopnosťami:

Pre žiakov s medzerami vo vedomostiach:

Pre žiakov s nedostatočnou motiváciou:

Pre žiakov s nedostatkami v učebných návykoch:

Predchádzanie neprospievaniu a jeho odstraňovanie je jednou zo základných úloh pedagogickej psychológie, lebo mnohé príčiny neprospechu žiaka sú práve z oblasti psychológie.

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/pedagogika/20099-vzdelavanie/