Alternatívne koncepcie výučby

 Alternatívne koncepcie výučby

Pojem alternatíva znamená voľbu, výber medzi viacerými možnosťami. Koncepcia výučby  je poňatie podstaty vzdelávania, jeho hlavných princípov, hodnôt, cieľov a funkcií v spoločnosti. Alternatívna koncepcia výučby  ponúka alternatívu k tradičnému inštitucionalizovanému vzdelávaniu. Škola, v ktorej sa uplatňuje alternatívna koncepcia výučby, sa volá alternatívna škola.

Keď sa v škole uskutočnia menšie zmeny v obsahu, metódach alebo v organizácii práce, hovoríme o inovácii. Aby sa škola mohla označiť za alternatívnu, musia sa v nej uskutočniť systémové zmeny vo výučbe oproti klasickej škole v niektorých alebo vo všetkých uvedených oblastiach systému výchovy a vzdelávania. Sú to :

Pokrok v pedagogike môže byť spôsobený tým, že sa budú zakladať a zdokonaľovať alternatívne školy a alternatívna výučba. Tvorí sa tak konkurencia, rozširuje sa myslenie učiteľov, odborníkov, najvyhovujúcejšiu školu. Alternatívna výučby je aj podnetom pre odborníkov v oblasti pedagogiky, aby sledovali účinnosť a dosah jednotlivých alternatív žiakov.

Znaky tradične školy

Znaky alternatívnych škôl

Alternatívne výučbové koncepcie najčastejšie zaraďujú do svojich programov niektoré moderné trendy v školstve, napríklad :

V pedagogickej teórii existuje veľa delení alternatívnych škôl. M. Zelina pri delení alternatívnych škôl berie do úvahy 2 faktory: 1. faktor času – kedy koncepcia vznikla, 2. obsahové zameranie koncepcie, jej filozofia a ciele. Rozlišujeme :
I.Reflexívno-predvedecké teórie
II. Pragmaticko-behaviorálne teórie
III. Kognitívno-scientistické teórie
IV. Humanisticko-personalistické školy
V. Multimediálne koncepcie

V súčasnosti sú veľmi rozšírené humanisticko-personalistické školy. Slovo humanizmus znamená ľudskosť, vyjadruje, že výchova a vzdelávanie sa sústreďuje na slobodu, samostatnosť, tvorivosť, zodpovednosť, etiku, uznávanie všeľudských hodnôt. Slovo personalizmus znamená, že vzdelávanie sa sústreďuje na osobnosť. Žiak a jeho osobnosť je v centre koncepcie výučby. Je veľa humanistických koncepcií výučby, ktoré sa dávajú do protikladu k tradičným koncepciám výučby. Najznámejšie humanisticko-personalistické alternatívne koncepcie výučby sú :

Väčšina humanisticky orientovaných škôl, ktoré sa snažia inovovať svoju prácu je založených na filozofii a koncepcii tvorivo-humanistickej výchovy. Patria sem otvorené, slobodné, tvorivé a partnerské školy.

Základné znaky tvorivo-humanistických škôl sú :

Ďalšou alternatívnou koncepciou výučby je integrované tematické vyučovanie (ITV). Je ho autorkami sú S. Kovaliková a K. Olsenová. Táto koncepcia je postavená na inovácii v troch základných oblastiach : - nový pohľad na rozvíjanie psychických funkcií a procesov na základe vytvorenia mozgovo-kompatibilného prostredia – využívanie kapacity celého mozgu,
- inovácia metód a stratégií vyučovania je založená na princípe objavovania,
- inovácia osnov založená na tvorbe celoročnej témy a integrácie predmetov v rámci tejto témy. Postupne sa tak osvojí celoročná téma, ktorá sa rozpracuje do mesačných, týždenných a denných tém. V dennej téme sa určia kľúčové pojmy a pripravia sa konkrétne úlohy a aktivity na osvojenie si obsahu.

V koncepcii alternatívnej školy ITV sa vychádza z kombinácie Bloomovej koncepcie rozvoja kognitívnych funkcií a z Gardenovej teórie inteligencie. Garner opísal tieto druhy inteligencie : 1. Lingvistická – verbálne učenie, 2. Logicko-matematická, 3. Muzikálna, 4. Priestorová – obrazotvornosť, predstavivosť, 5. Telesno-pohybová – manipulácia, práca, pohyb, 6. Interpersonálna – sociálne učenie, 7. Intrapersonálna inteligencia – zameraná na vnútorné prežívanie.

Inováciu v oblasti metód výučby predstavuje :

Alternatívny prístup k výučbe v systéme ITV kladie dôraz na vytvorenie vhodného a podporeného prostredia pre učenie. Jeho znaky sú :

Psychika sa vyznačuje týmito znakmi :
1. Psychika je funkciou nervovej sústavy a najmä mozgu. Mozog je najdokonalejším spôsobom organizovaná živá hmota, a preto jeho poškodením vznikajú následky nielen v psychike, ale aj v jednotlivých orgánoch tela. Psychika tvorí jednotu s telesnou stránkou organizmu. (Ak je mozog poškodený, bude to mať následky aj v psychike). To znamená, že akákoľvek porucha mozgových buniek sa prejaví aj v psychickom živote človeka. Poškodenie mozgových buniek môže byť spôsobené úrazom, nádorom, otravou ..
2. Psychika človeka je odrazom objektívnej reality v mozgu. Napr. keby človek žil od narodenia v úplnej tme a tichu, nič by nepôsobilo na jeho receptory, nič by neodrážal a jeho duševný život by u neho takmer neexistoval. Psychika obsahuje len to, čo sa do nej dostalo prostredníctvom zmyslových orgánov, čo vzniklo zapamätávaním a myšlienkovým spracovaním. (napr. ak je človek od narodenia slepý, nemá predstavu o farbách.
3. Psychika je jednotou objektívneho a subjektívneho – objektívne v psychike je napr. jej obsah, ktorý vznikol zmyslovým vnímaním – kniha, ktorú vidím, spolužiačkin fialový sveter ... (videné aj počuté). Človek však neodráža objektívny svet pasívne, ale aktívna, t.j. vyberá si podnety, ktoré bude odrážať pretože súvisia s jeho záujmami, potrebami, záľubami.... Ten istý podnet vyvolá u rôznych ľudí rozličné psychické zážitky – uplatňuje sa tu individualita jednotlivca, jeho jedinečnosť.
4. Psychika človeka sa rozvíja vo vonkajšej činnosti a vo vonkajšej činnosti sa aj prejavuje – človek je tvor činný, pre svoju existenciu potrebuje aktivitu, vďaka ktorej sa zdokonaľuje, pestuje si vytrvalosť, pevnú vôľu, prekonáva prekážky ... (medzi hlavné druhy činností patrí hra (deti), učenie (mládež), práca (dospelý))
5. Psychika je sociálne determinovaná (podmienená) – človek je tvor spoločenský, sociálne prostredie v ktorom žije ovplyvňuje jeho prežívanie, názory, postoje, potreby, záujmy, spôsob myslenia i správanie
6. Psychika človeka je vývinovo determinovaná – v priebehu vývoja ľudstva sa aj psychika človeka vyvíjala a zdokonaľovala, z toho vyplýva, že psychika súčasného človeka je na inej úrovni ako bola psychika pračloveka.
7. Psychika človeka je dynamická – všetko psychické sa deje v čase a priestore. Človek sa počas života mení, dnes už sme takí ako včera, pred rokom alebo v detstve.
8. Psychika človeka je celistvá – jednotlivé zložky psychiky nefungujú izolovane, ale sa navzájom dopĺňajú a ovplyvňujú, čím vytvárajú / zabezpečujú jej celistvosť. Myslenie nemôžeme oddeliť od reči, predstáv, vnímania, schopností...

Prežívanie, správanie

Každý človek niečo vníma, o niečom premýšľa, má nejakú náladu, má rozličné ciele. Tieto javy označujeme pojmom psychické javy. Psychické javy rozdeľujeme do dvoch veľkých skupín : javy prežívania a javy správania.
Prežívanie
– je vnútorný svet človeka, len ja sama viem, čo prežívam. Prežívanie sa nemusí vždy prejaviť navonok v správaní.
Znaky prežívania :

Psychické procesy – sú pre človeka dôležité, prostredníctvom nich poznáva objektívny vonkajší svet a vlastný vnútorný svet. Sú to tzv. poznávacie procesy, ktorých výsledkom vo vedomí sú pocity a vnemy rôzneho druhu, predstavy a myšlienky.
Psychické stavy – sú celkovým psychickým rozpoložením človeka, ktoré podmieňuje psychická činnosť a výkonnosť. Ktorá počas dňa nie je u človeka rovnaká, mení sa.

Správaním rozumieme vonkajší prejav človeka, môžu ho pozorovať a posudzovať iný ľudia, alebo zachytiť prístroje, napr. kamera, fotoaparát.
Správanie môže byť : úmyselné,
neúmyselné
a naučené.

Správanie sa navonok prejavuje :

Prežívanie a správanie sa navzájom ovplyvňujú.

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/pedagogika/20105-alternativne-koncepcie-vyucby/