Maturitné témy pre odbor Učiteľstvo pre materské školy (MŠ)

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: miruska (15)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 28.04.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 792 slov
Počet zobrazení: 88
Tlačení: 6
Uložení: 4

Maturitné témy pre odbor Učiteľstvo pre materské školy (MŠ)

  1. Poznávanie dieťaťa
  • Popíš ISCED 0 a poukáž na práva detí, ktoré sú v ňom akcentované (ped. 2.ročník)
  • Vnímanie a pociťovanie (psychológia)
  • Význam analyzátorov pre vnímanie a pociťovanie dieťaťa
  • Význam nervovej sústavy pri poznávacích procesoch (neurón, neurit, dendrity, reflex, reflexný oblúk)
  • Ľudová slovesnosť (znaky, útvary v edukačnej práci v MŠ a ŠKD)
  1. Tvorivosť vo výučbovom procese
  • Pojem a klasifikácia výučbových metód
  • Metódy podľa fáz výučbového procesu
  • Tvorivosť- úrovne, druhy a axiómy tvorivosti
  • Faktory tvorivosti- fluencia, flexibilita, originalita
  • Možnosti a využívanie tvorivosti počas vášho štúdia
  1. Organizácia dňa v MŠ a v ŠKD
  • MŠ a ŠKD ako inštitucionálne zariadenia
  • Organizačné formy v MŠ a v ŠKD
  • Základné právne normy odboru
  • Zásady duševnej hygieny v MŠ a v ŠKD
  • Význam hygieny prostredia a výživy v školách a školských zariadeniach
  1. Školská sústava
  • Školská sústava na Slovensku
  • Ľudské práva napĺňané v školskej sústave
  • Školská zrelosť
  • Kritéria školskej zrelosti
  • Význam správneho zaškolenia dieťaťa pred vstupom do ZŠ
  1. Zmyslovo postihnuté dieťa
  • Druhy zrakových porúch
  • Osobitosti edukácie zrakovo postihnutých
  • Najčastejšie úrazy detí v predškolskom a mladšom šk. veku a možnosti poskytnutia prvej pomoci (biológia)
  • Význam učenia podmieňovaním a senzomotorického učenia v praxi
  • Rozprávka ako žáner epickej tvorby (znaky druhy, kompozícia, postavy- MLV) pri práci s deťmi
  1. Komunikácia
  • Sociálna komunikácia formy a druhy
  • Komunikačné bariéry, ktoré ovplyvňujú komunikačný proces
  • Poruchy reči (ŠPP)
  • Výchovný prístup k deťom s poruchami reči
  • Význam literatúry a lit. výchovy v MŠ a v ŠKD (MLV)
  1. Predmet a systém disciplíny ŠPP
  • Predmet ŠPP, jej základné pojmy
  • Systém (disciplíny ŠPP)
  • Obranné flustračné mechanizmy (agresia, regresia, ústup, racionalizácia, projekcia, autistické myslenie, identifikácia, vytvorenie opačnej reakcia a potlačenie)
  • Obranné flustračné mechanizmy z pohľadu úspešnosti, ktoré používame my pri záťažových situáciách
  • Znaky detského výtvarného prejavu (MVV)
  1. Osobnosť v sociálnom prostredí
  • Socializácia a sociálne učenie (psychológia)
  • Druhy sociálneho učenia
  • Význam sociálnych motívov jednotlivca (motív afiliácie, poznania, moci)
  • Požiadavky na osobnosť pedagóga
  • Profesijná etika pedagóga
  1. Projektovanie a plánovanie výchovno- vzdel. Činnosti
  • Význam projektovania v MŠ
  • Špecifiká plánovania v MŠ
  • Druhy konfliktov a spôsoby riešenia konfliktných situácii
  • Spôsoby riešenia konfliktov, ktoré uprednostňujete v práci s deťmi vy
  • Materiály a výtvarné techniky pri kreslení a maľovaní v MŠ a v ŠKD
  1. Výučbové zásady
  • Pojem výučbové zásady a ich klasifikácia
  • Rozbor výučbových zásad (
  • Psychologická klíma v triede
  • Možnosti zlepšenia klímy v triede
  • Metodický postup pri nácviku piesne v MŠ a v ŠKD
  1. Spoločnosť a výchova (starovek)
  • Výchova v staroveku
  • Systémy výchovy v starovekom Grécku
  • Správanie jednotlivca v sociálnej skupine (vyhovenie, poslušnosť, asertivita, konformita, agresia, postoj)
  • Význam sociometrie ako metódy, ktorá slúži na meranie vzťahov v sociálnej skupine
  • Význam a formy otužovania v MŠ a v ŠKD (MTV)
  1. Predškolský vek
  • Vznik a vývoj inšitucionálnej predškolskej výchovy vo svete a u nás
  • Poslanie prvých predškolských zariadení vo svete a u nás
  • Predškolský vek (psychológia)
  • Telesný a psychický vývin dieťaťa predškolského veku
  • Formy hudobno- pohybovej výchovy v MŠ
  1. Školský vek
  • Záujmy a komunikácia u pubescenta
  • Sexuálna výchova v škole (názor)
  • Zmeny v telesnom a psychickom vývine v období puberty
  • Klasifikácia a príčiny porúch správania
  • Výchovný prístup k deťom a mládeži s poruchami správania
  1. Spoločnosť a výchova (stredovek)
  • Stredoveká spoločnosť (opis)
  • Cirkevná a svetská výchova v stredoveku
  • Vznik stredovekých univerzít a mestských škôl
  • Fázy a druhy pamäti
  • Mechanická a logická pamäť v predškolskom a školskom veku a v období dospievania
  1. Telesne postihnuté dieťa
  • Druhy a príčiny telesne postihnutých
  • Osobitosti edukácie detí s telesnými poruchami
  • Telesný a psychický vývin dieťaťa od 6-10 rokov
  • Dôležitosť citového rozvoja (najmä vyššie city) motivácie a seba hodnotenia dieťaťa pre jeho vývin
  • Váš názor na potrebu poznania a ovládania zásad prvej pomoci v práci učiteľky MŠ a vychovávateľky ŠKD
  1. Pedagogika ako veda o človeku
  • Pedagogika ako veda (pojem, predmet, vývoj)
  • Systém pedagogických disciplín
  • Asertívne, agresívne, neasertívne správanie
  • Techniky asertívnej komunikácie, ktoré používate vy
  • Námety a metodický materiál pre org. formy príprava na vyučovanie v ŠKD
  1. Výchova
  • Výchova v širšom a užšom význame
  • Výchovné pôsobenie
  • Metóda presviedčania, povzbudzovania a názornej ukážky
  • Výchova v prvotnopospolnej spoločnosti
  • Hudobné činnosti používané v MŠ a v ŠKD
  1. Učenie
  • Učenie ako prostriedok výchovy a vzdelávania v MŠ a ŠKD
  • Príčiny, druhy a dôsledky porúch učenia
  • Činitele ovplyvňujúce efektívnosť vyuč. Procesu (osobnosť žiaka, učiteľa) a ďalšie
  • Ako ovplyvní efektívnosť vyuč. Procesu materiálno- technické vybavenie školy, počet žiakov v triede, zloženie žiakov v triede a finančné zabezpečenie škôl
  • Metodický postup v edukačnej aktivite z rozvíjania matematickej gramotnosti v MŠ
  1. Vzdelávanie
  • Predmet a základné pojmy didaktiky
  • Obsah vzdelávania
  • Neprospievanie žiakov
  • Príčiny neprospievania žiakov (príčiny zo strany žiaka, učiteľa a rodiny)
  • Možnosti ako predchádzať neprospievaniu
  1. Organizačné formy výučby
  • Pojem org. Formy výučby
  • Špecifiká org. Formy predškolského vyučovania (org. Forma edukačná aktivita)
  • Príčiny stresu a spôsoby zvládnutia stresových situácií
  • Spôsoby zvládania stresových situácií, ktoré v praxi používate vy
  • Formy pohybovej výchovy v MŠ a v ŠKD
  1. Rodinná výchova
  • Znaky, typológia, funkcie a štruktúra rodiny
  • Typy rodinnej výchovy
  • Formy náhradnej rodinnej výchovy
  • Najčastejšie infekčné a parazitárne ochorenia u detí
  • Dôležitosť významu prevencie pred nimi
  1. Hra a práca
  • Hra ako prostriedok výchovy (význam, druhy hier)
  • Vývojové etapy hry
  • Význam práce v živote dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku
  • Metódy poznávania osobitosti dieťaťa
  • Metodický postup pri hrách a hrových činnostiach v MŠ
  1. Vývoj pedagogického myslenia
  • Systém J. Locka, J. J. Roussena, J. H. Pestalozziho
  • Odlišnosti v prístupe J. Locka, J. J. Roussena a J. H. Pestalozziho
  • Ktorý ped. Názor akceptujete a prečo
  • Druhy a formy myslenia
  • Myšlienkové operácie, ktoré využijete pri práci s deťmi v MŠ a v ŠKD
  1. Osobnosť
  • Osobnosť- vlastnosti, znaky osobnosti
  • Aktivačno- motivačné vlastnosti osobnosti
  • Metódy využívané pri sebapoznávaní
  • Život a dielo J. A. Komenského
  • Pedagogický systém J. A. Komenského
  1. Alternatívne koncepcie výučby
  • Pojem alternatívna škola
  • Odlišnosti tradičnej a alternatívnej školy
  • Tvorivo humanistická škola a integrované tematické vyučovanie
  • Všeobecná charakteristika psychiky
  • Odlíšenie prežívania od správania
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Maturitné témy pre odbor Učiteľstvo pre materské školy (MŠ)

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.017