Maturitné témy pre odbor Učiteľstvo pre materské školy (MŠ)
Maturitné témy pre odbor Učiteľstvo pre materské školy (MŠ)
- Poznávanie dieťaťa
- Popíš ISCED 0 a poukáž na práva detí, ktoré sú v ňom akcentované (ped. 2.ročník)
- Vnímanie a pociťovanie (psychológia)
- Význam analyzátorov pre vnímanie a pociťovanie dieťaťa
- Význam nervovej sústavy pri poznávacích procesoch (neurón, neurit, dendrity, reflex, reflexný oblúk)
- Ľudová slovesnosť (znaky, útvary v edukačnej práci v MŠ a ŠKD)
- Tvorivosť vo výučbovom procese
- Pojem a klasifikácia výučbových metód
- Metódy podľa fáz výučbového procesu
- Tvorivosť- úrovne, druhy a axiómy tvorivosti
- Faktory tvorivosti- fluencia, flexibilita, originalita
- Možnosti a využívanie tvorivosti počas vášho štúdia
- Organizácia dňa v MŠ a v ŠKD
- MŠ a ŠKD ako inštitucionálne zariadenia
- Organizačné formy v MŠ a v ŠKD
- Základné právne normy odboru
- Zásady duševnej hygieny v MŠ a v ŠKD
- Význam hygieny prostredia a výživy v školách a školských zariadeniach
- Školská sústava
- Školská sústava na Slovensku
- Ľudské práva napĺňané v školskej sústave
- Školská zrelosť
- Kritéria školskej zrelosti
- Význam správneho zaškolenia dieťaťa pred vstupom do ZŠ
- Zmyslovo postihnuté dieťa
- Druhy zrakových porúch
- Osobitosti edukácie zrakovo postihnutých
- Najčastejšie úrazy detí v predškolskom a mladšom šk. veku a možnosti poskytnutia prvej pomoci (biológia)
- Význam učenia podmieňovaním a senzomotorického učenia v praxi
- Rozprávka ako žáner epickej tvorby (znaky druhy, kompozícia, postavy- MLV) pri práci s deťmi
- Komunikácia
- Sociálna komunikácia formy a druhy
- Komunikačné bariéry, ktoré ovplyvňujú komunikačný proces
- Poruchy reči (ŠPP)
- Výchovný prístup k deťom s poruchami reči
- Význam literatúry a lit. výchovy v MŠ a v ŠKD (MLV)
- Predmet a systém disciplíny ŠPP
- Predmet ŠPP, jej základné pojmy
- Systém (disciplíny ŠPP)
- Obranné flustračné mechanizmy (agresia, regresia, ústup, racionalizácia, projekcia, autistické myslenie, identifikácia, vytvorenie opačnej reakcia a potlačenie)
- Obranné flustračné mechanizmy z pohľadu úspešnosti, ktoré používame my pri záťažových situáciách
- Znaky detského výtvarného prejavu (MVV)
- Osobnosť v sociálnom prostredí
- Socializácia a sociálne učenie (psychológia)
- Druhy sociálneho učenia
- Význam sociálnych motívov jednotlivca (motív afiliácie, poznania, moci)
- Požiadavky na osobnosť pedagóga
- Profesijná etika pedagóga
- Projektovanie a plánovanie výchovno- vzdel. Činnosti
- Význam projektovania v MŠ
- Špecifiká plánovania v MŠ
- Druhy konfliktov a spôsoby riešenia konfliktných situácii
- Spôsoby riešenia konfliktov, ktoré uprednostňujete v práci s deťmi vy
- Materiály a výtvarné techniky pri kreslení a maľovaní v MŠ a v ŠKD
- Výučbové zásady
- Pojem výučbové zásady a ich klasifikácia
- Rozbor výučbových zásad (
- Psychologická klíma v triede
- Možnosti zlepšenia klímy v triede
- Metodický postup pri nácviku piesne v MŠ a v ŠKD
- Spoločnosť a výchova (starovek)
- Výchova v staroveku
- Systémy výchovy v starovekom Grécku
- Správanie jednotlivca v sociálnej skupine (vyhovenie, poslušnosť, asertivita, konformita, agresia, postoj)
- Význam sociometrie ako metódy, ktorá slúži na meranie vzťahov v sociálnej skupine
- Význam a formy otužovania v MŠ a v ŠKD (MTV)
- Predškolský vek
- Vznik a vývoj inšitucionálnej predškolskej výchovy vo svete a u nás
- Poslanie prvých predškolských zariadení vo svete a u nás
- Predškolský vek (psychológia)
- Telesný a psychický vývin dieťaťa predškolského veku
- Formy hudobno- pohybovej výchovy v MŠ
- Školský vek
- Záujmy a komunikácia u pubescenta
- Sexuálna výchova v škole (názor)
- Zmeny v telesnom a psychickom vývine v období puberty
- Klasifikácia a príčiny porúch správania
- Výchovný prístup k deťom a mládeži s poruchami správania
- Spoločnosť a výchova (stredovek)
- Stredoveká spoločnosť (opis)
- Cirkevná a svetská výchova v stredoveku
- Vznik stredovekých univerzít a mestských škôl
- Fázy a druhy pamäti
- Mechanická a logická pamäť v predškolskom a školskom veku a v období dospievania
- Telesne postihnuté dieťa
- Druhy a príčiny telesne postihnutých
- Osobitosti edukácie detí s telesnými poruchami
- Telesný a psychický vývin dieťaťa od 6-10 rokov
- Dôležitosť citového rozvoja (najmä vyššie city) motivácie a seba hodnotenia dieťaťa pre jeho vývin
- Váš názor na potrebu poznania a ovládania zásad prvej pomoci v práci učiteľky MŠ a vychovávateľky ŠKD
- Pedagogika ako veda o človeku
- Pedagogika ako veda (pojem, predmet, vývoj)
- Systém pedagogických disciplín
- Asertívne, agresívne, neasertívne správanie
- Techniky asertívnej komunikácie, ktoré používate vy
- Námety a metodický materiál pre org. formy príprava na vyučovanie v ŠKD
- Výchova
- Výchova v širšom a užšom význame
- Výchovné pôsobenie
- Metóda presviedčania, povzbudzovania a názornej ukážky
- Výchova v prvotnopospolnej spoločnosti
- Hudobné činnosti používané v MŠ a v ŠKD
- Učenie
- Učenie ako prostriedok výchovy a vzdelávania v MŠ a ŠKD
- Príčiny, druhy a dôsledky porúch učenia
- Činitele ovplyvňujúce efektívnosť vyuč. Procesu (osobnosť žiaka, učiteľa) a ďalšie
- Ako ovplyvní efektívnosť vyuč. Procesu materiálno- technické vybavenie školy, počet žiakov v triede, zloženie žiakov v triede a finančné zabezpečenie škôl
- Metodický postup v edukačnej aktivite z rozvíjania matematickej gramotnosti v MŠ
- Vzdelávanie
- Predmet a základné pojmy didaktiky
- Obsah vzdelávania
- Neprospievanie žiakov
- Príčiny neprospievania žiakov (príčiny zo strany žiaka, učiteľa a rodiny)
- Možnosti ako predchádzať neprospievaniu
- Organizačné formy výučby
- Pojem org. Formy výučby
- Špecifiká org. Formy predškolského vyučovania (org. Forma edukačná aktivita)
- Príčiny stresu a spôsoby zvládnutia stresových situácií
- Spôsoby zvládania stresových situácií, ktoré v praxi používate vy
- Formy pohybovej výchovy v MŠ a v ŠKD
- Rodinná výchova
- Znaky, typológia, funkcie a štruktúra rodiny
- Typy rodinnej výchovy
- Formy náhradnej rodinnej výchovy
- Najčastejšie infekčné a parazitárne ochorenia u detí
- Dôležitosť významu prevencie pred nimi
- Hra a práca
- Hra ako prostriedok výchovy (význam, druhy hier)
- Vývojové etapy hry
- Význam práce v živote dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku
- Metódy poznávania osobitosti dieťaťa
- Metodický postup pri hrách a hrových činnostiach v MŠ
- Vývoj pedagogického myslenia
- Systém J. Locka, J. J. Roussena, J. H. Pestalozziho
- Odlišnosti v prístupe J. Locka, J. J. Roussena a J. H. Pestalozziho
- Ktorý ped. Názor akceptujete a prečo
- Druhy a formy myslenia
- Myšlienkové operácie, ktoré využijete pri práci s deťmi v MŠ a v ŠKD
- Osobnosť
- Osobnosť- vlastnosti, znaky osobnosti
- Aktivačno- motivačné vlastnosti osobnosti
- Metódy využívané pri sebapoznávaní
- Život a dielo J. A. Komenského
- Pedagogický systém J. A. Komenského
- Alternatívne koncepcie výučby
- Pojem alternatívna škola
- Odlišnosti tradičnej a alternatívnej školy
- Tvorivo humanistická škola a integrované tematické vyučovanie
- Všeobecná charakteristika psychiky
- Odlíšenie prežívania od správania
Zones.sk – Najväčší študentský portál