Výučbové metódy a ich delenie

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: babuska
Typ práce: Referát
Dátum: 17.06.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 418 slov
Počet zobrazení: 1 126
Tlačení: 122
Uložení: 120

Výučbové metódy

Metóda - je usporiadaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré smerujú k dosiahnutiu V_VZ cieľov.

Základné funkcie výučbových metód – sprostredkovanie vedomosti ,zručnosti

  • aktivizácia a motivácia
  • komunikačná a interakčná funkcia
  • stimulačná
  • regulácia učebnej činnosti

Aby pedagóg správne pochopil význam výučbových metód a vedel ich primerane používať v praxi, musí poznať ich jednotlivé zložky :

  • motív ,zmysel činností- prečo zaraďujeme určitú činnosť do ed.procesu
  • cieľ činností- do úvahy sa berie výber metód so zreteľom na obsah
  • plánovanie činností- konkretizácia metód pre jednotlivé časti vyučovania
  • operatívny obraz činnosti- ako by malo vyzerať konkrétne uplatnenie metódy
  • spracovanie priebežných informácií
  • rozhodovanie –ktoré metódy použiť
  • kontrola výsledkov činností ,či použité metódy boli vhodné
  • korekcia ďalšieho používania výučbových metód

Delenie metód :

1. Na základe koncepčného prístupu

  1. pedeutologický model – rozhodujúcim činiteľom je učiteľ a žiak je objekt –učiteľ určuje všetko(metódy, formy práce )
  2. pedocentrický model – v strede záujmu je žiak je subjekt výchovy, učiteľ je v úlohe
  3. Interaktívny model – učiteľ a j žiak je subjekt a medzi nimi prebieha aktívna komunikácia.
  4. tvorivo- humanistický model – celková kultivácia osobnosti –nielen vedomosti ale aj rozvoj

2. Na základe logických procesov :

  • syntetické alebo analytické

*konkrétne alebo abstraktné

  • deduktívne alebo induktívne
  • genetické alebo dogmatické
  • porovnávacie alebo analogické

3. Na základe toho či ich vyberá žiak alebo učiteľ :

  • autodidaktické – samoučenia –žiak
  • heterodidaktické – navodzuje ich učiteľ

používajú :

  1. Podľa toho v akej fáze vyučovacieho procesu sa

1.Motivačné- usmerňujú záujem o vyučovanie 2.Expozičné –oboznamovanie sa s učivom.

3.Fixačné – opakovanie , upevňovanie učiva 4.Diagnostické – hodnotenia a kontroly

  1. Aplikácie –použitie naučeného v nových situáciách

Vyššia miera aktivity žiakov je pri použití metódy :

  • skupinového učenia
  • kooperatívného učenia
  • projektového učenia
  • výskumného učenia
  • sebahodnotiacich aktivít

Iné delenie metód : 1.Klasické výučbové metódy :

Slovné - rozprávanie

  • vysvetľovanie
  • prednáška
  • práca s textom
  • rozhovor
  1. Názorno – demonštratívne metódy :
    • predvádzanie a pozorovanie
    • práca s obrazom
    • inštruktáž
  2. Praktické metódy :

-vytváranie zručnosti

-napodobňovanie

-manipulovanie

-produkčné metódy 4.Aktivizujúce metódy :

- diskusná metóda

-heuristická metóda

-inscenačné metódy

-didaktické hry 5.Komplexné výučbové metódy :

-frontálna výučba- skupinová a kooperatívna výučba- partnerská výučba kritické myslenie –brainstorming- projektová výučba –dramatická výchova – otvorené učenie v životných situáciách – televízna výučba – počítačová výučba-

e learning - hypnopédia

Motivačné metódy.

Rozlišujeme : vnútorné motívy –vnútorné zdroje po poznaní

vonkajšie motívy – podnety z vonka napr. výzva učiteľa zvnútornené motívy- inicioval ich učiteľ a žiak ich zvnútornil

  • Motivácia pomocou úloh a požiadaviek
  • optimálne využívať čas
  • pomocou primeraných úloh
  • Zaujímavým uvedením učebnej látky (hádanka, dramatizácia ,motivačné rozprávanie ,motiv.demonštrácia,prekvapenie. – Hodnotiace tvorivé myslenie
  • pomocou hodnotenia
  • Porovnávania výkonov
  • Poznania príčin neúspechov
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.013 s.
Zavrieť reklamu