Výučbové metódy a ich delenie
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 126
Uložení: 120
Výučbové metódy
Metóda - je usporiadaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré smerujú k dosiahnutiu V_VZ cieľov.
Základné funkcie výučbových metód – sprostredkovanie vedomosti ,zručnosti
- aktivizácia a motivácia
- komunikačná a interakčná funkcia
- stimulačná
- regulácia učebnej činnosti
Aby pedagóg správne pochopil význam výučbových metód a vedel ich primerane používať v praxi, musí poznať ich jednotlivé zložky :
- motív ,zmysel činností- prečo zaraďujeme určitú činnosť do ed.procesu
- cieľ činností- do úvahy sa berie výber metód so zreteľom na obsah
- plánovanie činností- konkretizácia metód pre jednotlivé časti vyučovania
- operatívny obraz činnosti- ako by malo vyzerať konkrétne uplatnenie metódy
- spracovanie priebežných informácií
- rozhodovanie –ktoré metódy použiť
- kontrola výsledkov činností ,či použité metódy boli vhodné
- korekcia ďalšieho používania výučbových metód
Delenie metód :
1. Na základe koncepčného prístupu
- pedeutologický model – rozhodujúcim činiteľom je učiteľ a žiak je objekt –učiteľ určuje všetko(metódy, formy práce )
- pedocentrický model – v strede záujmu je žiak je subjekt výchovy, učiteľ je v úlohe
- Interaktívny model – učiteľ a j žiak je subjekt a medzi nimi prebieha aktívna komunikácia.
- tvorivo- humanistický model – celková kultivácia osobnosti –nielen vedomosti ale aj rozvoj
2. Na základe logických procesov :
- syntetické alebo analytické
*konkrétne alebo abstraktné
- deduktívne alebo induktívne
- genetické alebo dogmatické
- porovnávacie alebo analogické
3. Na základe toho či ich vyberá žiak alebo učiteľ :
- autodidaktické – samoučenia –žiak
- heterodidaktické – navodzuje ich učiteľ
používajú :
- Podľa toho v akej fáze vyučovacieho procesu sa
1.Motivačné- usmerňujú záujem o vyučovanie 2.Expozičné –oboznamovanie sa s učivom.
3.Fixačné – opakovanie , upevňovanie učiva 4.Diagnostické – hodnotenia a kontroly
- Aplikácie –použitie naučeného v nových situáciách
Vyššia miera aktivity žiakov je pri použití metódy :
- skupinového učenia
- kooperatívného učenia
- projektového učenia
- výskumného učenia
- sebahodnotiacich aktivít
Iné delenie metód : 1.Klasické výučbové metódy :
Slovné - rozprávanie
- vysvetľovanie
- prednáška
- práca s textom
- rozhovor
- Názorno – demonštratívne metódy :
- predvádzanie a pozorovanie
- práca s obrazom
- inštruktáž
- Praktické metódy :
-vytváranie zručnosti
-napodobňovanie
-manipulovanie
-produkčné metódy 4.Aktivizujúce metódy :
- diskusná metóda
-heuristická metóda
-inscenačné metódy
-didaktické hry 5.Komplexné výučbové metódy :
-frontálna výučba- skupinová a kooperatívna výučba- partnerská výučba kritické myslenie –brainstorming- projektová výučba –dramatická výchova – otvorené učenie v životných situáciách – televízna výučba – počítačová výučba-
e learning - hypnopédia
Motivačné metódy.
Rozlišujeme : vnútorné motívy –vnútorné zdroje po poznaní
vonkajšie motívy – podnety z vonka napr. výzva učiteľa zvnútornené motívy- inicioval ich učiteľ a žiak ich zvnútornil
- Motivácia pomocou úloh a požiadaviek
- optimálne využívať čas
- pomocou primeraných úloh
- Zaujímavým uvedením učebnej látky (hádanka, dramatizácia ,motivačné rozprávanie ,motiv.demonštrácia,prekvapenie. – Hodnotiace tvorivé myslenie
- pomocou hodnotenia
- Porovnávania výkonov
- Poznania príčin neúspechov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Výučbové zásady | Referát | 1 392 slov | |
Výučbové metódy | Referát | 338 slov |