Pedagogika viacnásobne postihnutých
Pedagogika viacnásobne postihnutých
- táto problematika patrí k najnáročnejším, pretože sa nedá definovať
celá skupina viacnásobne postihnutých, kvôli veľkej rôznorodosti, pri charakterizovaní sa uplatňuje skôr popisný prístup.
I. ĽAHKÉ
VIACNÁSOBNÉ POSTIHNUTIA
Vzdelávanie je možné v bežnej škole. Používanie kompenzačných pomôcok nie je rozsiahle. Jednotlivci sú
schopný integrovať sa, zamestnať sa, samostatne žiť.
II. ŤAŽKÉ VIACNÁSOBNÉ POSTIHNUTIA
Výrazne narušený komunikačný proces,
edukácia je sťažená. Používanie špeciálnych pomôcok je nevyhnutné. Podpora a pomoc po celý život je nutná. Kedysi bola starostlivosť
len na zdravotníckych zariadeniach, dnes sú už postihnutý vzdelávaný a vychovávaný, nie integrovaný.
- edukácia
viacnásobne postihnutých sa zameriava na oblasť:
- motoriky – jemná motorika – pohyby prstov, tváre, úchopy
-
hrubá motorika – pohyby nôh, koordinácia, rovnováha
- senzoriky – vnímanie – zrakové, sluchové, čuchové, hmatové
-
sebaobsluhy – stravovanie zručnosti, obliekanie, vyzliekanie, používanie toalety,
- komunikácie – ukazovanie, gestikulácie, prstová
abeceda, obrázkové systémy
- orientácie v prostredí
-edukácia sa musí niesť v znamení individualizácie – individuálny
edukačný plán pre viacnásobne postihnutých.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta