Osobnosť sociálneho pracovníka
Osobnosť sociálneho pracovníka a kvalifikačné predpoklady pre výkon sociálnej práce. Ďalšie vzdelávanie sociálnych
pracovníkov.
Osobnosť sociálneho pracovníka je prvým, základným a tým
najdôležitejším vkladom do vlastnej profesie.
Podľa Strieženca je sociálny pracovník profesionál, ktorý disponuje osobitými
predpokladmi, vlastnosťami a schopnosťami. Prispieva k zlepšeniu situácie a nabáda jednotlivca, skupinu či komunitu k správnym postojom.
Snaží sa riešiť a eliminovať poruchy v interakcii so sociálnym prostredím, vedie klienta k vlastnej zodpovednosti a k využitiu vlastných
zdrojov.
Sociálny pracovník by mal mať vlastnosti zrelej osobnosti:
- vyrovnanosť
- stálosť
- empatia
- citová stabilita
- životný optimizmus
- pracovná disciplína
- spravodlivosť
-
obetavosť
- flexibilita
- tvorivosť
- čestnosť
- zodpovednosť
- iniciatíva a dynamika
Sociálny pracovník sa pri svojej práci riadi Etickým kódexom sociálneho pracovníka
- normy pre vystupovanie
a správanie sa sociálneho pracovníka
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči klientom
- etická zodpovednosť
sociálneho pracovníka voči kolegom
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči zamestnávateľom
- etická zodpovednosť
sociálneho pracovníka voči spoločnosti
Činnosť sociálneho pracovníka sa zameriava predovšetkým na:
-
prácu s deťmi a mládežou
- prácu s rodinou a osamelými
- sociálnu prácu v školách
- sociálne poradenstvo
a pomoc chorým
- prácu so zdravotnej postihnutými prácu s osobami vyššieho veku
- poradenstvo a pomoc nezamestnaným
- poradenstvo pre občanom prepustených z výkonu trestu
- poradenstvo pre spoločensky neprispôsobivých občanov
Za najdôležitejšie úlohy považujeme najmä:
- predchádzať vzniku nepriaznivých sociálnych udalosti
-
zisťovať príčiny sociálnych problémov
- zlepšovať vzťahy v interakcii sociálneho prostredia a klienta
- povzbudzovať
klienta k správnym postojom
- spolupracovať s inými odborníkmi za účelom poskytnutia komplexnej ochrany
- uplatňovať
legislatívne opatrenia a normy za účelom zlepšenia výkonu sociálnej práce
Medzinárodná federácia sociálnych
pracovníkov stanovila podmienky pre výkon profesie sociálna práca:
- sociálny pracovník má ukončené minimálne 3-ročné
pomaturitné vzdelanie v oblasti sociálnej práce – v našich podmienkach, ak dosiahol titul bakalára sociálnej práce alebo má ukončené
magisterské vzdelanie sociálnej práce
- má záujem o celoživotné permanentné vzdelávanie
- dosiahol vek pre začiatok výkonu
praxe – dolná hranica je 21 rokov
- spĺňa osobnostné požiadavky sociálneho pracovníka – napr. morálna bezúhonnosť,
mlčanlivosť, dôveryhodnosť ...
- disponuje požadovanou úrovňou všeobecných, odborných a špecializovaných vedomostí
a sociálnych zručností
Zákon č. 448/2008 o sociálnych službách • 84 určuje kvalifikačné predpoklady sociálneho
pracovníka:
Sociálny pracovník je fyzická osoba, ktorá získala vysokoškolské vzdelanie v študijnom odbore sociálna
práca v prvom stupni, druhom stupni alebo má uznaný doklad o takomto vysokoškolskom vzdelaní vydaný zahraničnou vysokou školou.
Ďalšie vzdelávanie sociálnych pracovníkov
Ďalšie vzdelávanie na účely zákona č. 448/2008 Z.z. je prehlbovanie
kvalifikácie odborných zamestnancov. Jeho cieľom je predbežné udržiavanie, zdokonaľovanie a dopĺňanie požadovaných vedomostí
a schopností potrebných na vykonávanie pracovných činnosti v oblasti sociálnych služieb.
Ďalšie vzdelávanie
zamestnancov vykonávajúcich pracovné činnosti v oblasti sociálnych služieb sa môžu realizovať:
- ako špecializované
vzdelávanie zabezpečované strednými školami alebo vysokými školami nadväzujúcich na získanú kvalifikáciu
- účasť na
akreditovaných kurzoch
- účasť na školiacich akciách v sociálnej oblasti
- účasť na sociálno-psychologických výcvikoch
- pravidelná lekárska činnosť a publikačná činnosť
Pre vytvorenie komplexného systému ďalšieho vzdelávania
sociálnych pracovníkov na Slovensku je priaznivé obdobie. Na mnohých otvorených podujatiach deklarujú potrebu ďalšieho vzdelávania aj
zástupcovia rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny. Potrebu vzdelávania pociťujú aj samotní sociálni pracovníci. Ako nevyhnutné sa ukazuje
kreovanie ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v špecializovaných formách prostredníctvom akreditovaných vzdelávacích aktivít (
schvaľovacím orgánom je Akreditačná komisia MŠ SR pre ďalšie vzdelávanie ), obsah jednotlivých vzdelávacích aktivít musia pritom tvoriť
odborníci z praxe a skúsení pedagógovia. Práve skúsenosti z oblasti vzdelávania lekárov, ako aj reflektovanie samotných potrieb sociálnych
pracovníkov viedlo vedenie Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave k iniciatívnemu kroku zriadiť Inštitút
ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v rámci svojej organizačnej štruktúry. Tento dôležitý krok vytvára predpoklad pre vytvorenie
podmienok ku konštituovaniu uceleného systému ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v intenciách vyššie uvedených myšlienok. V
súčasnosti Inštitút realizuje niekoľko akreditovaných vzdelávacích programov a prispieva tak k skvalitňovaniu odbornej kompetencie
sociálnych pracovníkov.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta