Sociálna politika a sociálne zabezpečenie v oblasti rodiny

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: primak
Typ práce: Referát
Dátum: 13.08.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 783 slov
Počet zobrazení: 10 071
Tlačení: 584
Uložení: 597
Sociálna politika a sociálne zabezpečenie v oblasti rodiny

Sociálne zabezpečenie možno chápať ako súbor opatrení na formovanie solidarity s ľuďmi, ktorí čelia hrozbe nedostatku príjmu z platenej práce alebo sa nachádzajú v situácii, ktorá si vyžaduje mimoriadne výdavky. Sociálne zabezpečenie ako súhrnné označenie pre všetky sociálne inštitúcie poskytujúce občanom poradenstvo, ochranu, materiálne a peňažné plnenie, služby a azyl na uspokojenie ich sociálnych potrieb. (Rievajová, 2003)
Sociálne zabezpečenie na Slovensku má tri základné formy, ktorými sú sociálne poistenie, sociálna pomoc a sociálna podpora.

Sociálna podpora (rodinné dávky)
Ide o rodinné dávky financované zo štátneho rozpočtu, prostredníctvom ktorých sa štát priamo podieľa na riešení niektorých životných situácií ( napr. narodenie, výživa a výchova dieťaťa, smrť rodinného príslušníka a podobne.) Nárok na rodinné dávky nie je podmienený platením príspevkov, či príjmovými pomermi oprávnených osôb.

Rodina je v mnohých definíciách označovaná ako základný článok alebo základná jednotka v spoločnosti.  Je preto povinnosťou každého štátu, prostredníctvom sociálnej politiky vytvárať vhodné prostredie a zázemie pre všetkých členov, ale najmä vytvárať vhodné podmienky pre výchovu detí.Rodina je hlavným činiteľom udržateľného sociálneho rozvoja rodinná politika sa zaoberá rodinou, jej fungovaním, ale najvýznamnejšiu pozornosť obracia na rodiny a ich podporu, v ktorých dochádza k nejakým sociálnym udalostiam. Významná pozornosť je venovaná deťom a uspoojovaniu ich základných potrieb. Sústavu pomoci rodinám a deťom tvoria prvky priamej finančnej podpory. Túto finančnú podporu z celého komplexu dávok tvoria aj štátne sociálne dávky - štátna sociálna podpora.

Štát svojou podporou a pomocou zasahuje práve tam, kde rodina alebo jej členovia si nedokážu sami pomôcť. Počas svojho života sa stretávame s množstvom životných udalostí, ktoré môžu byť priaznivé bez akýchkoľvek následkov, ale sú udalosti, ktoré majú na nás a na našu rodinu zlý dopad. Samotný jav ešte nie je sociálnou udalosťou. Sociálna udalosťou sa stáva, až keď tento jav nesie so sebou určité dôsledky a na jej prekonanie je potrebná sociálna pomoc.
 
Tieto štátom uznané životné udalosti sú:
príchod dieťaťa do rodiny
nezaopatrenosť dieťaťa a jeho sústavná príprava na povolanie
prítomnosť dieťaťa s ťažkým zdravotným postihnutím v rodine
nezaopatrené dieťa v náhradnej rodinnej starostlivosti
prítomnosť len jedného živiteľa v rodine
strata člena rodiny smrťou
 
V Slovenskej republike došlo k podstatným zmenám v oblasti poskytovania štátnych sociálnych dávok po roku 1990. Vláda Slovenskej republiky svojím uznesením č.979/1995 schválila Základné zásady štátnej sociálnej podpory a vláda schválila aj Koncepcie štátnej rodinnej politiky, ktorými sa štát zaväzuje podieľať na riešení životných udalostí. .
  V súčasnosti fungujúci systém štátnej sociálnej podpory pozostáva z nasledujúcich jednorázových a opakovaných finančných príspevkov, teda štátnych sociálnych dávok, ktoré spadajú do kompetencie ÚPSVaR.
 
Jednorázové finančné príspevky:
o jednorazový príspevok dieťaťu pri zániku náhradnej starostlivosti
o jednorazový príspevok dieťaťu pri jeho zverení do náhradnej starostlivosti
o príspevok pri narodení dieťaťa
o príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa
o príspevok rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá alebo viac detí súčasne
o príspevok na pohreb
 
Opakované finančné príspevky:
o Opakovaný príspevok dieťaťu zverenému do náhradnej starostlivosti
o Príspevok na starostlivosť o dieťa
o Opakovaný príspevok náhradnému rodičovi
o Osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi
o rodičovský príspevok
o prídavok na dieťa
 
Poskytovanie týchto štátnych sociálnych dávok môžeme vymedziť spoločnými charakteristikami, ktoré sú:
- nárok na dávky má občan s trvalým, resp. cudzinec s prechodným pobytom na území Slovenskej republiky
- pri posudzovaní nároku na konkrétnu dávku sa netestuje príjmová ani majetková situácia rodiny
- systém štátnej sociálnej podpory chápe rodinu ako spolužitie rodičov a nezaopatrených detí v jednej domácnosti
- súčasný systém štátnych sociálnych dávok viac zohľadňuje sociálnu situáciu rodiny, čím je viac v rodine nepriaznivých sociálnych udalostí, tým viac dávok sa rodine poskytuje
- žiadosť pre priznanie dávky vybavuje a štátnu sociálnu dávku vypláca oddelenie štátnych sociálnych dávok jednotlivých ÚPSVaR príslušných podľa miesta trvalého pobytu oprávnenej osoby.

 1. Prídavok na dieťa je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa.
Podmienky nároku na prídavok na dieťa : starostlivosť oprávnenej osoby o nezaopatrené dieťa, trvalý pobyt alebo prechodný pobyt oprávnenej osoby (týka sa len cudzincov) a  nezaopatreného dieťaťa na území Slovenskej republiky,

Nárok na prídavok nevzniká :
- ak sa nezaopatrenému dieťaťu poskytuje starostlivosť v zariadení a dôvodom takejto starostlivosti je vykonávanie rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, predbeţného opatrenia, uložení ochrannej výchovy alebo výchovného opatrenia.
- ak sa oprávnená osoba a nezaopatrené dieťa zdržiavajú v štáte, ktorý nie je členským štátom Európskej únie, zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo Švajčiarskou konfederáciou, a počas pobytu v tomto štáte oprávnená osoba nie je verejne zdravotne poistená alebo dobrovoľne verejne zdravotne poistená v Slovenskej republike, prídavok sa nevypláca do cudziny.
 
2. Príplatok k prídavku na dieťa - je štátna sociálna dávka, ktorou štát pripláca oprávnenej osobe k prídavku na dieťa na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa, na ktoré nemožno uplatniť daňový bonus podľa osobitného predpisu / zákon č. 600/2003 Z. z. v znení zákona č. 532/2007 Z.z. /
 
Podmienky nároku:starostlivosť oprávnenej osoby o nezaopatrené dieťa, trvalý pobyt alebo prechodný pobyt oprávnenej osoby a nezaopatreného dieťaťa (týka sa len cudzincov) na území SR
Nárok na prídavok nevzniká :
- ak sa nezaopatrenému dieťaťu poskytuje starostlivosť v zariadení a dôvodom takejto starostlivosti je vykonávanie rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, predbeţného opatrenia alebo rozhodnutia o uloţení ochrannej výchovy alebo výchovného opatrenia.
- ak sa oprávnená osoba a nezaopatrené dieťa zdrţiavajú v štáte, ktorý nie je členským štátom Európskej únie, zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo Švajčiarskou konfederáciou, a počas pobytu v tomto štáte oprávnená osoba nie je verejne zdravotne poistená alebo dobrovoľne verejne zdravotne poistená v Slovenskej republike.
- poberanie starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70% podľa osobitného predpisu, výsluhového dôchodku podľa osobitného predpisu po dovŕšení veku potrebného na nárok na starobný dôchodok podľa osobitného predpisu alebo poberanie dôchodkovej dávky toho istého druhu v cudzine oprávnenou osobou a ďalšou fyzickou osobou, ktorá si môţe uplatniť daňový bonus podľa •33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (druhý rodič, druhý náhradný rodič alebo manţel rodiča, ktorý nie je rodičom nezaopatreného dieťaťa, ak ţijú s nezaopatreným dieťaťom v domácnosti)
- nevykonávanie zárobkovej činnosti oprávnenou osobou (rodičom alebo osobou, ktorej je nezaopatrené dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe právoplatného rozhodnutia súdu) a ďalšou fyzickou osobou, ktorá si môţe uplatniť daňový bonus podľa •33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (druhý rodič, druhý náhradný rodič alebo manţel rodiča, ktorý nie je rodičom nezaopatreného dieťaťa ak ţijú s nezaopatreným dieťaťom v domácnosti)
- nepriznanie daňového bonusu na nezaopatrené dieťa, na ktoré si oprávnená osoba uplatnila nárok na prídavok na dieťa
Splnenie podmienok nároku na príplatok k prídavku sa sleduje u oprávnenej osoby a súčasne aj u ďalšej fyzickej osoby, ktorá si môţe uplatniť daňový bonus, t. j. u druhého rodiča, druhého náhradného rodiča alebo u manţela rodiča, ktorý nie je rodičom nezaopatreného dieťaťa, ak ţijú s nezaopatreným dieťaťom v domácnosti. 2 0
 
3. Rodičovský príspevok je štátna sociálna dávka, ktorú štát poskytuje oprávnenej osobe počas riadnej starostlivosti o dieťa.
 
Podmienky nároku: Oprávnenej osobe vzniká nárok na rodičovský príspevok, ak sa jedná o:
a) riadnu starostlivosť o dieťa do troch rokov veku dieťaťa alebo do šiestich rokov veku dieťaťa, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav alebo do šiestich rokov veku dieťaťa, ktoré je zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov, najdlhšie tri roky od právoplatnosti prvého rozhodnutia o zverení dieťaťa do starostlivosti tej istej oprávnenej osoby,
b) trvalý pobyt alebo prechodný pobyt oprávnenej osoby na území Slovenskej republiky,
c) nevykonávanie zárobkovej činnosti

Nárok na rodičovský príspevok nevzniká, ak sa oprávnená osoba a dieťa zdrţžiavajú v štáte, ktorý nie je členským štátom Európskej únie, zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo Švajčiarskou konfederáciou (ďalej len „členský štát"), a počas pobytu v tomto štáte oprávnená osoba nie je verejne zdravotne poistená alebo dobrovoľne verejne zdravotne poistená v Slovenskej republike.
Nárok na rodičovský príspevok nevzniká ani jednej z oprávnených osôb, ak vznikol nárok na obdobnú dávku v zahraničí, alebo je jednej z oprávnených osôb vyplácaný príspevok na starostlivosť o dieťa.
 
Nárok na rodičovský príspevok nevzniká maloletému rodičovi, ktorý nemá priznané rodičovské práva a povinnosti podľa osobitného predpisu.
 
4. Príspevok pri narodení dieťaťa je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva na pokrytie výdavkov spojených so zabezpečením nevyhnutných potrieb novorodenca, podmienkou je trvalý pobyt na území SR, ak sa súčastne narodí viac detí, príspevok vzniká na každé dieťa
Nárok na príspevok pri narodení dieťaťa nevzniká oprávnenej osobe, ak pred uplatnením nároku na príspevok pri narodení dieťaťa dala privolenie na osvojenie dieťaťa alebo dieťa bolo zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov, alebo  bola nariadená ústavná starostlivosť. Nárok na príspevok pri narodení dieťaťa nevzniká oprávnenej osobe (matke), ak po pôrode bez súhlasu ošetrujúceho lekára opustila dieťa v zdravotníckom zariadení. Nárok na príspevok pri narodení dieťaťa nevzniká oprávnenej osobe, ak sa dieťa narodilo v cudzine a príslušná inštitúcia vyplatila oprávnenej osobe príspevok  toho istého druhu.
 
Ak sa súčasne narodili dve deti alebo viac detí a dve z nich sa dožili 28 dní, zvyšuje sa príspevok pri narodení dieťaťa o jednu polovicu uvedenej sumy na kaţdé dieťa, ktoré sa dožilo 28 dní.
Príplatok k príspevku je štátna sociálna dávka, ktorou štát pripláca na zvýšené výdavky spojené so zabezpečením nevyhnutných potrieb dieťaťa, ktoré sa matke narodilo ako prvé dieťa, druhé dieťa alebo tretie dieťa, ktoré sa doţilo aspoň 28 dní.
Podmienky nároku na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa:
- splnenie podmienok nároku na príspevok pri narodení dieťaťa a
- narodenie prvého, druhého alebo tretieho dieťaťa, ktoré sa doţilo aspoň 28 dní.
Nárok na príplatok k príspevku na to isté dieťa vzniká iba raz. Ak sa matke pri prvom pôrode, druhom pôrode alebo treťom pôrode súčasne narodí viac detí, nárok na príplatok k príspevku vzniká na každé dieťa narodené z týchto pôrodov, ktoré sa dožilo aspoň 28 dní.
Nárok na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa nevzniká maloletej matke, ktorá nemá súdom priznané rodičovské práva a povinnosti zákona o rodine.
Nárok na príplatok k príspevku nevzniká oprávnenej osobe, ak sa od začiatku štvrtého mesiaca tehotenstva do pôrodu nezúčastňovala raz za mesiac na preventívnych prehliadkach.
Nárok na príplatok k príspevku pri narodení druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa nevzniká oprávnenej osobe, ktorej rozhodnutím súdu aspoň jedno z detí narodených pred narodením druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa
a) má nariadenú ústavnú starostlivosť alebo uloţenú ochrannú výchovu,
b) je zverené do osobnej starostlivosti inej fyzickej osoby nežrodiča alebo do pestúnskej starostlivosti,
c) je osvojené alebo je v starostlivosti budúceho osvojiteľa,
d) je zverené do starostlivosti fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorú určil súd nariadením predbeţného opatrenia,
e) je v osobnej starostlivosti poručníka.
Nárok na príplatok k príspevku na druhé dieťa alebo tretie dieťa nevzniká, ak sa dieťa narodilo pred 1. januárom 2009.
 
5. Príspevok na pohreb je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva na úhradu výdavkov spojených so zabezpečením pohrebu zomretého, podmienkou je trvalý alebo prech. pobyt oprávnenej osoby a zomrelého na území SR a pochovanie na území SR

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Sociálna politika a sociálne zabezpečenie v oblasti rodiny

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu