Prevenciapredchádzanie vzniku alebo možného vzniku zdravotných, sociálnych alebo iných problémov. (predchádzanie nežiadúcim javom).
Úrovne prevencie
1. Primárna (univerzálna) : intervencia ešte pred tým,
než sa objaví nejaký problém. Je zameraná na celú populáciu všeobecne, ako aj na špecifické podskupiny. Základným princípom je
rozvíjanie vedomostí a pestovanie zdravého životného štýlu. Primárna prevencia je často zahrnutá do programov sociálnej, školskej,
zdravotnej a rodinnej politiky štátu, profesionálnej prípravy na budúce povolanie, využívanie voľného času. Sem patria všetky aktivity
zamerané na to, aby problém nevznikol. Za základ primárnej prevencie sa považuje pôsobenie na výchovu a usmerňovanie v rodine. Dôležitým je
tiež pôsobenie prostredníctvom osvety, vzdelávania a výchovy. ( besedy, prednášky, masmédia, kamerový systém v kritických miestach
).
2. Sekundárna (selektívna) : zameriava sa na identifikovanie problémov jednotlivcov alebo skupín. Je určená priamo ohrozeným jednotlivcom alebo skupinám, pričom sa vytvára priestor pre aktivity špecialistov z radov zamestnancov v sociálnej oblasti, zdravotníctve, školstve, sociálnych pracovníkov, psychológov, pedagógov, lekárov ale aj kňazov a policajtov. Sekundárna prevencia má zabrániť vzniku alebo prehlbovaniu porúch sociálneho a psychického vývinu či zdravotných problémov. Dôležité je zachytenie už vzniknutých problémov a ich eliminovanie už v počiatočnom štádiu, aby sa zamedzilo ich ďalšiemu prehlbovaniu a šíreniu.
3. Terciárna (indikovaná) : má predchádzať zhoršovaniu stavu už vzniknutých problémov alebo porúch, má zabrániť ich recidívam. Nastupuje po zlyhaní primárnej a sekundárnej prevencie. Cieľovou skupinou sú ľudia s jasne pomenovanými a existujúcimi problémami, ktorí okrem toho že ohrozujú seba, predstavujú vážne riziko aj pre svoju rodinu a najbližšie okolie. Cieľom terciárnej prevencie je resocializácia a integrácia jednotlivcov do spoločnosti. Býva realizovaná zdravotníckymi, školskými alebo sociálnymi inštitúciami.
Základným cieľom, a to je spoločné pre všetky úrovne prevencie, je predchádzať, zamedziť alebo minimalizovať prezentované problémy, poruchy alebo javy.
Základné
funkcie prevencie (úlohy):
depistáž, plánovanie a projektovanie v rámci preventívnych aktivít, ich evaluácia
príprava a
vzdelávanie nositeľov prevencie formou tréningov a výcvikov, informačné materiály
podpora, pomoc a poradenstvo pre inštitúcie, ktoré sa
podieľajú pri realizácii preven. aktivít
definovanie priorít, identifikovanie základných okruhov problémov
dokumentovanie aktivít v
oblasti prevencie, predľad o ich realizácií na miestnej, regionálnej či národnej úrovni
starostlivosť o odborný rast a vzdelávanie
realizátorov prevencie
Determinanty úrovne prevencie:
legislatívny rámec uplatňovania prevencie
formulovanie obsahu
preventívnych aktivít
inštitucionálne zázemie
zapojenie médií, využitie informačných technológií
medzisektorová
spolupráca
odborný potenciál, vedomosti a zručnosti nositeľov preventívnych aktivít
sieťovanie miestnych, regionálnych a národných,
prípadne medzinárodných inštitúcií
Sociálna prevencia z hľadiska sociálnej práce
Je odborná činnosť, ktorú
vykonáva erudovanýgraduovaný soc. pracovník prostredníctvom špeciálnych metód a postupov v záujme zlepšenia kvality sociálneho života
(soc. väzby, ekonomická stabilita, integrácia, zamestnanosť, voľný čas, resocializácia, optimálna socializácia, humanizácia, duchovný
rozvoj) jednotlivca, rodiny, skupiny alebo komunity.
Ciele sociálnej prevencie :
predchádzať stavom sociálnej a hmotnej
núdze a nepriaznivým sociálnym udalostiam
eliminovať a zabraňovať vznik a šírenie sociálnopatologických javov
poskytovať účinnú
pomoc pri výskyte porúch psychického, fyzického alebo sociálneho vývinu
zabraňovať zhoršovaniu, recidívam, odstraňovanie dôsledkov
sociálnopatologického vývinu
poradenské, nápravné, výchovné, resocializačné pôsobenie na sociálne skupiny a
jednotlivcov
Hmotná núdzastav, keď príjem občana a FO, ktoré sa s občanom spoločne posudzujú nedosahuje životné
minimum a občan a FO ktoré sa s ním spoločne posudzujú si mpríjem nemôžu zabezpečiť alebo zvýšiť vlastným pričinením.
Životné minimum- spoločensky uznaná minimálna hranica príjmov FO, pod ktorou nastáva stav hmotnej
núdze.
Sociálna prevencia sa vykonáva najmä pre maloletého v týchto prípadoch:
· keď je výchova vážne ohrozená
alebo vážne narušená
· keď sa prezentujú poruchy správania
· keď sa zanedbáva povinná školská dochádzka
· keď súd nariadil
maloletému ústavnú výchovu alebo uložil ochrannú výchovu, a to pred nástupom na výkon, v čase výkonu a po zrušení ústavnej alebo
ochrannej výchovy
· keď sa maloletý dopustil konania so znakmi trestného činu
· keď je maloletý týraný pohlavne zneužívaný alebo u
ktorého je dôvodné podozrenie z týrania či pohlavného zneužívania
Sociálna prevencia sa vykonáva aj pre plnoletého
občana:
40. keď bol výkon odňatia slobody podmienečne odložený
41. keď bol plnoletý prepustený z výkonu odňatia slobody
alebo z výkonu väzby
42. keď bol prepustený zo zdravotníckeho zariadenia pre drogovo závislých osôb, alebo zo zariadenia na
resocializáciu drogovo závislých
43. pre občana s ťažkým zdravotným postihnutím a občana s ťažkým zdravotným
stavom
Formy sociálnej prevencie
1. Vyhľadávacia : korešpondenčne (správy z vyšetrení, zo školy,
kazuistika)
osobným kontaktom (návšteva v rodine, terénna sociálna prácabezdomovci)
prostredníctvom detských liniek záchrany alebo
istoty
Objekty vyhľadávacej činnosti:
· deti rodičov, ktorí si neplnia svoje rodičovské práva a povinnosti
·
maloletí s poruchami správania
· maloletí pre ktorých treba zabezpečiť náhradnú rodinnú starostlivosť
· dospelí-vhodní pre výkon
náhradnej rodinnej starostlivosti
· občania ktorí potrebujú pomoc právnickej alebo inej FO (prostitútky, bezdomovci)
· ľudia so
sociálnoekonomickými problémami
· ľudia so zdravotnými problémami
· ťažko zdravotne postihnutí občania
· osoby vyššieho
veku
2. Nápravná činnosť (kuratívna, korekčná)
Odstraňovanie, zmierňovanie alebo neutralizovanie už vzniknutých
socnegatívnych procesov a stavov.
· predchádzanie stavom hmotnej a sociálnej núdze
· podpora psychického, fyzického a sociálneho
vývinu
· pomoc pri zlepšovaní a zabraňovaní zhoršovania sociálnych podmienok
· zabraňovanie prehlbovaniu a opakovaniu porúch psychic.
fyzického a sociálneho vývinu, keď už poškodenia a poruchy nastali
Nápravná činnosť sa spája s výchovnou činnosťou.
3.
Rehabilitačná činnosť
11. obnova fyzickej výkonnosti na dosiahnutie primeraného začlenenia do spoločnosti za účelom uplatnenia na
trhu práce
12. cieľom sociálnej rehabilitácie je zmiernenie obmedzení a znižovanie závislostí jednotlivca od pomoci iných a primerane
zaradiť občana do spoločnosti
a) Výchovná rehabilitácia: odborná činnosť, zameraná na socializáciu jednotlivca prostredníctvom
pozitívnych a výchovných vzdelanostných zmien.
Formy: špeciálna edukácia, stimulácia, korekcie, reedukácia, kompenzácia.
b) Profesijná rehabilitácia: cielené opatrenia reintegráciu na trhu práce s rešpektovaním individuálnych profesijných potrieb, možností
a zručností jedinca.
Formy: podporované zamestnanie, poradenstvo pri hľadaní zamestnania, hľadanie zamestnania, výcviky, tréningy,
rozvoj osobných schopností a zručností
4. Resocializačná činnosť
Cieľom je znovuobnovenie aktívnej adaptácie človeka na
spoločenský systém.
Zmeny hodnotovej orientácie, akceptovanie spoločenských noriem a pravidiel, prijímanie nových vzorov správania,
akceptovanie pozitívnych autorít, osvojenie si nových sociálnych rolí, zvyšovanie tolerancie a nezávislostí.
Cieľovou skupinou sú
najmä občania drogovo závislí, prepustení z väzby, spoločensky izolovaní...
5. Výchovnorekreačné tábory
Preventívne
programy a aktivity pre rizikové skupiny obyvateľstva, najmä pre deti a mládež ohrozené sociálnopatologickými javmi a deti zo
znevýhodneného, málo podnetného prostredia.
Oblasti sociálnej prevencie
- sociálnopatologické javy
-
sociálnoprávna ochrana a sociálna kuratela
- sociálnoekonomické problémy (nezamestnanosť, chudoba, bezdomovectvo, zdravotné problémy,
zdravotné postihnutie)
- zdravotné problémy
- ťažké zdravotné postihnutie