Adolescencia sa začína okolo 14/15 roku a končí v
18-2O roku života. Významným medzníkom je:
- získanie občianskeho preukazu v 15. roku života,
- maturita – skúška
dospelosti,
- v 18. roku dospelosť.
V tomto období je rozvoj rozumových a poznávacích schopností na vrchole. Adolescent je ešte ekonomicky závislý od rodičov, čím sa predlžuje obdobie adolescencie.
- zaradenie do pracovného pomeru,
- voľba životného partnera alebo uzavretie manželstva,
- osamostatnenie od
rodičov,
- zaradenie do spoločenskej skupiny,
- samostatnosť v rozhodovaní, sebakontrola, zodpovednosť v plnom rozsahu za všetky
svoje činy, kritickosť myslenia, tvorivosť a formovanie zmyslu života.
Adolescencia je vývinové obdobie, v ktorom dochádza k postupnému upokojenie po predchádzajúcom búrlivom období
puberty.
- telesné orgány nadobúdajú plnú funkčnosť,
- telo nadobúda typicky ženský alebo mužský vzhľad,
- rast tela sa
okolo 2O. roku ustaľuje, pribúdanie hmotnosti sa zastavuje,
- trup sa predlžuje, čím sa odstránia disproporcie /zväčšuje sa hrudník
a pohyby sa stávajú koordinované, súmerné a ladné/,
- stráca detský výraz tváre,
- končí sa vývin pohlavných znakov,
-
dokončuje sa osifikácia a ustaľuje sa počet kostí v tele,
- rastie sila a výkonnosť, klesá počet chorôb oproti predchádzajúcemu
obdobiu,
- kladú dôraz na vonkajší vzhľad a atraktívnosť ako prostriedok na dosiahnutie prestíže,
- pohybová vyspelosť vrcholí
a dokážu podávať najlepšie športové výkony v tomto období. Telesná výkonnosť je dôležitá pre budovanie sebavedomia mladého
človeka.
Je charakterizovaný intelektovým zdokonaľovaním osobnosti. Adolescent už
ovláda:
- zložité logické procesy,
- vie abstraktne myslieť, vrcholí vývin abstraktného myslenia,
- poznávacia činnosť sa
stáva efektívnejšou,
- obohacuje sa pojmový aparát,
- chýbajú mu však životné skúsenosti, čo sa môže prejaviť pri riešení
zložitých konfliktných situácií a tvorbe alternatívnych riešení,
- radi diskutujú o filozofických problémoch, o zmysle života,
o etických a estetických problémoch,
- už je tolerantnejší, dokáže priznať svoj omyl a korigovať nesprávne názory,
- utvára
si vlastný názor na svet a buduje si postoje k otázkam rodiny, manželstva, práce, výchove detí, k vzdelaniu, kariére, peniazom a iným
hodnotám,
- dáva prednosť rýchlym a radikálnym riešeniam, čo je ovplyvnené emóciami adolescenta. Postupne sa učí, že niektoré
situácie vyžadujú kompromisné riešenie.
Osobnosť predstavuje určitý integrovaný celok. Adolescencia je obdobie integrovania osobnosti. V tomto období je dôležité sebapoznanie a sebauvedomenie. Na utváranie reálneho obrazu o sebe pomáha:
- logické uvažovanie o sebe – o svojich možnostiach a schopnostiach, ako aj o svojich perspektívach. Seba hodnotenie môže byť skreslené poznávacím egocentrizmom, ktorý pripisuje vlastnej osobnosti iný význam, ako jej pripisujú ľudia z okolia,
- reálne hodnotenie vlastných možností a kompetencií, od ktorých závisí výkonnosť človeka. Môže to byť učenie, šport, umelecké činnosti, medziľudské vzťahy,
- citové prežívanie je pravé, nefalšované, avšak ešte nevie dobre pomenovať svoje city, aj keď kladie dôraz na citové prežívanie,
- hodnotenie seba a iných ľudí je veľmi významné – všíma si ako ho hodnotia iní a je na hodnotenie veľmi citlivý, nie je ochotný svoje hodnotiace súdy korigovať.
Motivačný systém adolescenta je už tak vybudovaný, že dochádza k uspokojovaniu aj najvyšších seba realizačných potrieb. Podľa Maslowovej hierarchie potrieb sú potreby uspokojované nasledovne:
Biofyziologické potreby – sa uspokojujú v plnej miere. Je to obdobie kedy si mladý človek hľadá partnera, utvára vzťahy – príležitosť na to mu poskytujú rozličné zábavy, diskotéky, party, avšak hrozí neprimerané uspokojovanie sexuálneho pudu vplyvom alkoholu a drog. U niektorých sa môže vyskytnúť časté striedanie partnerov, nekontrolovanosť vzťahov čím vzniká riziko nakaziť sa pohlavnými chorobami.
Potreby bezpečia a istoty - sa úplne realizujú u tých mladých ľudí, ktorí žijú v úplnej rodine, majú kde bývať a utvárajú si priateľstvá založené na láske , úcte a tolerancii. Problém môže nastať vtedy, ak mladý človek skončí školu, chce sa zamestnať a nemôže nájsť prácu, stáva sa nezamestnaným a mnoho mladých ľudí odchádza za prácou do zahraničia. Istotu a bezpečie stále poskytujú rodičia, lebo mladí ľudia v tomto veku sú ešte stále finančne závislý od rodičov.
Potreby priateľstva a lásky – sa uspokojujú vzťahmi a priateľstvami, ktoré síce majú veľkú intenzitu, nemusia však dlho trvať. Utvárajú sa ľúbostné vzťahy, vznikajú trvalejšie lásky, avšak vyskytujú sa aj rozchody a sklamania. Hoci to prežívajú dosť intenzívne, vedia sa po krátkej dobe znovu zamilovať. Niektorí v tomto veku uzavrú manželstvo.
Potrebu uznania a ocenenia – prežíva mladý
človek veľmi intenzívne. Hľadá si svoje miesto v komunite. Potrebuje od okolia uznanie, ocenenie, pretože ak sa mu to nedostáva môže
vzniknúť pocit menejcennosti. Môže sa vyskytnúť aj opak – ak sa mladí ľudia príliš chvália, môže vzniknúť komplex megalománie,
velikášstva.
Potreby sebarealizácie - medzi ne patria potreby:
- intelektuálne
- etické
- estetické
- sociálne
Ak
nie sú uspokojené, nastáva frustrácia, ktorú môžu riešiť produktívne – napr. športovec sa po neúspechu snaží viac trénovať....,
alebo neproduktívne t.j. apatiou – pasivitou, nezáujmom, rezignáciou, alebo agresiouzlosťou, útočnosťou,
násilím.
Sociálny vývin v adolescencii – adolescent si tvorí pozitívny vzťah k dospelým, je ochotný s nim i diskutovať, ak ho nepodceňujú a nepoúčajú. Nemá rád, keď dospelí nedodržia sľuby, vtedy dochádza ku konfliktom.
Vzťahy
s priateľmi mladý človek si vyberá jedného alebo niekoľkých priateľov, ku ktorým má hlbší vzťah, s ktorými si rozumie. Sú
to takí, s ktorými majú spoločné záujmy, ciele, podobné povahové vlastnosti, vzájomne si pomáhajú a môžu sa zdôveriť. Cez
priateľské vzťahy sa učí vážiť si druhého človeka, rešpektovať ho, tolerovať a zdokonaľuje sa v komunikácii. Keďže je to aj obdobie
pohlavnej zrelosti, nadobúdajú skúsenosti v medziľudských vzťahoch a v sexuálnej oblasti. Z tohto pohľadu rozoznávame štyri druhy
lások:
- sexuálna láska – ak prevláda sexuálny pud nad rozumom a citmi,
- slepá láska – ak je založená len na citoch a keď
pominie citové opojenie, môže dôjsť k rozčarovaniu,
- rozumová láska – ak je láska založené len na rozumovej úvahe a chýba cit,
nedôjde k naplneniu a uspokojeniu všetkých potrieb, čo oboch partnerov frustruje,
- pravá láska – je to kombinácia všetkých troch
predchádzajúcich – cit – uvažovanie – erotická túžba.
Morálny vývin charakterizuje to, že mladého človeka stále viac akceptujú ako dospelého a očakávajú od neho zodpovedné správanie. Morálny vývin je ovplyvnený spoločnosťou, v ktorej mladý človek žije. Dôležitý je aj nástup do zamestnania, kde sa mladý človek stretáva s novými ľuďmi, novými problémami a musí sa adaptovať na nové podmienky. Ekonomické osamostatnenie po nástupe do práce prináša do života mladých ľudí nové možnosti a nové aktivity.
Neodmysliteľnou súčasťou je aj výchova k partnerstvu a rodičovstvu.