Výučbové metódy
Výučbové metódy
Pojem metóda je odvodený z gréckeho slova
„methodos“ – čo znamená cestu, spôsob ako dosiahnuť cieľ.
Výučbová metóda – je
usporiadaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré smerujú k dosiahnutiu výchovno-vzdelávacích
cieľov.
Klasifikácia výučbových metód
Metódy sa delia z rôznych hľadísk:
A)
Aspekt logický (logické postupy učenia), člení metódy na:
- analytické (analýza –
postupuje od celku k častiam)
- syntetické (syntéza - postupuje od častí k celku)
- induktívne (indukcia -
postupuje od jednotlivých faktov k pojmom, poučkám)
- deduktívne (dedukcia - postupuje od zákonov, poučiek, definícií,
pravidiel, pojmov k ich aplikácii na konkrétne príklady)
- genetické – vývinové metódy rozvíjajú vedomosti pomocou časovej
postupnosti
- dogmatické – metóda bez zdôvodňovania, vysvetľovania – žiaci sa učia naspamäť
vzorce, pravidlá,
definície
- porovnávacie – hľadajú sa zhody, alebo rozdiely medzi dvoma javmi, predmetmi podľa určitých znakov
-
analogické – analógia (podobnosť) - hľadajú sa spoločné znaky javov, predmetov a z nich sa potom usudzuje na ďalšie podobnosti
(analógia sa uplatňuje v matematike, chémii, fyzike)
B) Aspekt procesuálny – metódy
z hľadiska fáz vyučovacieho procesu:
a) motivačné metódy (metódy, ktoré usmerňujú záujem
o vyučovanie, navodzujú
a udržiavajú pozornosť žiakov)
b) expozičné metódy ( metódy prvotného oboznamovania
žiakov s učivom)
c) fixačné metódy ( metódy opakovania, upevňovania učiva)
d) diagnostické a klasifikačné
metódy (metódy hodnotenia, kontroly)
C) Triedenie podľa toho, či metódy
vyberá učiteľ, alebo si ich volia žiaci sami
a) metódy heterodidaktické – metódy navodzuje učiteľ,
učiteľ riadi učebnú činnosť
b) metódy autodidaktické - metódy samoučenia (metódy učenia si volí žiak)
D) Podľa počtu žiakov, rozlišujeme metódy:
- frontálne – učiteľ pracuje s celou triedou
- metódy skupinovej
práce
- metódy individuálneho vyučovania
Podľa J. Maňáka a V. Šveca:
1. klasické výučbové metódy
– slovné, názorno-demonštračné, praktické
2. aktivizujúce metódy – diskusné, situačné, inscenačné, riešenie
problémov, didaktické hry
3. komplexné výučbové metódy – frontálna výučba, skupinová a kooperatívna výučba,
brainstorming, projektová výučba, výučba podporovaná počítačom
Výber a voľba vyučovacej metódy závisí predovšetkým
od:
1. cieľov vyučovacej hodiny
2. obsahu preberaného učiva
3. vekových osobitostí žiakov
4. materiálneho
vybavenia školy
5. schopností samotného učiteľa
Zones.sk – Zóny pre každého študenta