Metodika edukačných činností - 1.ročník
Metodika edukačných činností - 1.ročník
Edukácia
Sú také činnosti, pri ktorých
sa nejaký subjekt učí a iní subjekt mu toto učenie sprostredkúva to znamená- vyučuje. Edukant- ktoríkoľvek aktér
vyučovania- žiak. Edukátor- ktoríkoľvek aktér vyučovania- učiteľ, pedagóg. Edukačné procesy- sú také
činnosti ľudí, pri ktorých dochádza k učeniu. Edukačná realita- je skutočnosť, v ktorej prebiehajú edukačné procesy.
Školská edukácia- pokrýva výchovu i vzdelávanie.
Voľný čas
Je čas, keď človek
vykonáva činnosti podľa svojej vôle buď aby si oddýchol, zabavil sa alebo rozvinul svoje povolaním nezainteresované znalosti, tvorivé
schopnosti, či svoju dobrovoľnú účasť na spoločenskom živote po tom ako si splnil svoje rodinné, pracovné a spoločenské povinnosti.
(Dumazedier). Dva prístupy k voľnému času:1.kvantitatívne skúmanie voľného času- množstvo- sa o voľný čas zaujíma ako
o zvyškový čas z 24.hodinového denného času, ktorý zostane po odčítaní času venovaného povinnostiam a nutným
činnostiam.2.kvalitatívny prístup- skúma voľný čas z pohľadu jeho obsahu to znamená rôznosť činnosti vykonávaných
podľa slobodnej voľby.
Funkcie voľného času
1.oddych,
2.zábava,
3.rozvoj osobnosti.
1.Oddych:Cieľom oddychových činností je odstránenie
únavy načerpanie nových psychických a fyzických síl.
2.Zábava:Zábavné činnosti majú priniesť zmenu, prerušiť
monotónnosť každodenného všedného života a urobiť ju vznešiteľnejšou.
3.Rozvoj osobnosti: činnosti rozvíjajúce
osobnosť majú byť možnosťou pre rozvíjanie znalostí a schopností, ktoré nesúvisia priamo s našou prácou a povolaním a umožňujú
nám pestovať tú časť osobnosti, ktorá je potláčaná, nevyužívaná v dôsledku našej profesie. Voľnočasové činnosti môžeme rozdeliť
do päť základných kategórii a to podľa toho, ktorú stránku ľudskej osobnosti aktivizujú:
1.fyzické činnosti:
pohybové hry, šport, práca v záhrade...,
2.psychické(intelektuálne):čítanie, relaxačné cvičenia,
3.kultúrno-umelecké:vlastná tvorba, vnímanie umeleckých diel,
4.praktické:modelárstvo, varenie, ručné
práce...,
5.spoločenské:verejno prospešné aktivity, spoločenské stretnutia.
Determinanty
voľného času
1.spoločnosť-iní ľudia,
2.ekonomika-výrobné vzťahy,
3.politika,
4.kultúra-hodnoty, ktoré človek uprednostňuje vo svojom konaní a správaní,
5.enviroment-životné prostredie.
Tieto činitele(determinanty)predurčujú spôsob využitia voľného času.
Pohyb a šport
Psie záprahy:
referát Moniky Kluchovej
-zimný šport, počet
psov: dva až dvanásť, psovod- mašér a špeciálne sane, plemena: sibírsky hasky, aljašský malamut samojed, pes vodca počúva
príkazy mašéra, držať stopu a tiež určovať tempo pre celú skupinu, história:1908-prvé preteky na Aljaške. Maratón sa
koná na počesť maratónu, ktorý zachránil životy ľudí.
Krasokorčuľovanie:
referát Lucii
Bilčíkovej
-druh zimného športu na ľade pozostávajúci z piruet, z krokov a krokov, disciplíny:
jednotlivci: muži, ženy, športové dvojice, tance na ľade, synchronizované krasokorčuľovanie, interpretačné korčuľovanie,
história: prvá krasokorčuliarska súťaž 1814-Británia.
Bejzbal:
referát Jany
Ligasovej
-tímový šport.
Americký futbal:
referát Majky Moravčíkovej
-kolektívny
a taktický šport, vznik devätnáste storočie Anglicko.
Ľadový hokej:
referát Radky Omelkovej
-vznik- prvý oficiálny zápas koniec devätnásteho storočia Montreal, hrá sa 3.20minút.
Basketbal:
referát Lenky Laukovej
-basket- kôš, ball- lopta, basket+ball- halový šport, hrá sa na štvrtiny s prestávkami(2min), vznik koniec
devätnásteho storočia Americká univerzita Springhilt, najvyššia súťaž MBA(Michael Jordan), učiteľ telocviku James Nouithmis.
Tenis ,,biely šport“- podľa oblečenia:
referát Veroniky Hunkovej
-hrá sa dvojhra alebo štvorhra, hrá sa na
tenisovom kurte, 1875 Angličan Wing Tiel, tenis súčasť olympijských športov už od konca devätnásteho storočia, hrá sa na tráve alebo
antuke a hrá sa na sety, tenisti: Hantuchová, Cibulková, Džokovič.
Florbal:
referát
Lucii Graňákovej
-kolektívny halový šport, päť hráčov+jeden brankár, USA- vznik polovica päťdesiatich rokov dvadsiateho storočia,
hrá sa na tretiny.
Ľadový hokej:
referát Simony Hajrovej
-kolektívny šport, hokejová
sedmička: Kanada, USA, Švédsko, Fínsko, Slovensko, Rusko, Česko.
Stolný tenis:
referát Jany
Ligasovej
-dvaja až štyria hráči, vznik osemdesiate roky devätnásteho storočia.
Windsurfing:
referát Zuzany Karasovej
-vznik 1965 Južná Kalifornia.
Hra
Hra je od vekov prirodzenou
súčasťou života. Definícia hry(Johan Huizing- holandský vedec): Hra je dobrovoľná činnosť, ktorá sa vykonáva podľa
presne stanovených časových a priestorových hraníc, podľa záverových pravidiel, ktorá ma cieľ seba samej a sprevádzajú ju
pocity napätia, radosti, vedomia iného bytia než je všedný život. Formálne znaky hry:
-dobrovoľnosť činnosti,
-ohraničenosť v čase, priestore a pravidlami,
-nevšednosť.
Psychologické znaky hry:
-vnútorná motivácia činnosti,
-nachádzanie zmyslu činnosti v samostatnej činnosti,
-pocity napätia a radosti,
-aktivizácia všetkých stránok osobnosti človeka.
Klasifikácia hier(rozdelenie hier):
1.tvorivé hry: a)predmetové, b)konštruktívne, c)úlohové,
d)dramatické. Obsahom je zaobchádzanie s predmetmi a situáciami materiálneho sveta.
2.Hry
s pravidlami: sú vopred dané pravidlá, ktoré treba rešpektovať: a)pohybové a športové hry,
b)intelektuálne. Triedenie hier podľa cieľa a priebehu aktivity: a)zoznamovacie, zahrievacie,
kontaktné, b)hravé a zábavné súťaže, c)hry na dôveru, hry rozvíjajúce, komunikácie a spolupráce, d)iniciatívne a tímové hry, e)hry
a cvičenia v prírode, f)ekohry, g)záverečné hry a rituály, h)hry na reflexiu a záverečné hodnotenie.
Pravidlá úspešnej realizácie hry
Môžeme ich zahrnúť pod skratkou 5P, ktorá
obsahuje základné kroky vedúceho hry v celej aktivite. 1Ppopíš(hru, pravidlá), 2Ppredveď(ukážku, model),
3Ppýtaj sa(hráčov, či porozumeli pravidlám), 4Ppraktizuj(hraj sa, veď činnosť),
5Pprispôsobuj(činnosť aktuálnej situácii).
Záznamník hier
Vytvorenie vlastnej kartotéky
hier. Základný opis hry v kartotéke by mal obsahovať tieto údaje:
1.názov
hry,
2.kľúčové slová,
3.vek hráčov,
4.počet hráčov,
5.čas trvania,
6.príprava-hry bez prípravy- stredne náročná príprava- náročná príprava,
7.pomôcky,
8.prostredie,
9.opis hry(celý jej priebeh),
10.špecifické informácie.
Podrobnejšie pokyny k výberu a realizácii hry
1.Správna hra na správnom mieste a v správnom čase:
-premyslíme si ako hru začneme, skončíme a rozdelíme
hráčov,
-premyslíme si ako hry vyhodnotíme,
-premyslíme si čas, ktorý máme
k dispozícii,
-premyslíme si, čo budeme robiť ak hráči nespolupracujú.
2.Zodpovedná príprava
scenára akcie, hry.
3.Výber hry, prispôsobiť:
a)úrovni skupiny,
b)veku,
zdatnosti, skúsenosti hráčov,
c)času, miestu, počasiu,
d)schopnostiam a skúsenostiam.
4.Necháme miesto aj pre spontánnosť zmeny a nepredvídané situácie.
5.Uvádzanie hry má tiež svoje
pravidlá:
a)pravidlá sa dobre vysvetľujú v kruhu,
b)snažíme sa vytvoriť príťažlivú
atmosféru,
c)jasný výklad pravidiel, chvíľka na otázky.
6.Počas hry pravidlá
nemeníme.
7.Hru a hráčov neovplyvňujeme.
8.Do hry zasahujeme v prípade chaosu
a nebezpečenstva.
9.Hru ukončíme ak sa nudia a v prípade nebezpečenstva.
10.Ukončenie
a vyhodnotenie má byť súčasťou hry.
Hry na cvičenia zmyslov
Zrak- vymenuj, kde všade sú geometrické tvary v triede. Zmena-žiaci idú za dvere, vybraní žiaci urobia tri
zmeny v triede, keď sa vrátia hádajú tie zmeny, ak uhádnu idú hádať iní. Pohľad z okna- žiaci sú vo dvojiciach, jeden
má zatvorené oči, druhý mu opisuje, čo vidí cez vymyslené okno. Hovorí o ľuďoch, ktorí prechádzajú cez ulicu a ten žiak, čo má
zaviazané oči, háda o čom sa ľudia rozprávajú na ulici.
Hmat- žiak má zaviazané oči, učiteľ mu podá mince
a žiak spočíta sumu.
Tvorivé hry
Zrkadlo- dvojice:1žiak a 2 ukazuje pohyby, ktoré
ukazuje zrkadlo.
Oslobodzovanie- zrealizovanie predstavy. 1: vtáčatá vyslobodzujúce zo škrupiny, 2.človek vtáčatá
vyslobodzuje z bahna. Aj zo zvukmi.
Tajomná odpoveď- 1 dieťa pošepká otázku inému dieťaťu (susedovi) a ten na
otázku nahlas odpovie. Ostatní hádajú znenie otázky. Napr. odpoveď: pretože som spadol zo schodov, otázka mohla znieť: Prečo máš fialové
koleno?
Otužovanie
Otužovanie je metóda posilňovania imunitného systému. Zvyčajne sa pod
pojmom otužovanie rozumie sprchovanie studenou vodou či plávanie v studenej vode. V širšom slova zmysle však pojem zahrňuje i sauna,
celoročné športovanie vo voľnej prírode a ďalšie praktiky. Spôsoby: Vo všeobecnosti existujú dva druhy
otužovania- rekreačné a športové. Rekreačné otužovanie: sprchovanie studenou vodou, saunovanie, športovanie(pohyb na
čerstvom vzduchu(po celý rok- aj v zime), v tenkom (primeranom)oblečení, napr. bicykel, prechádzky, jogging, beh. Športové
otužovanie: plávanie v studenej vode(pod 10stupňov).
Strečing
Strečing či
naťahovanie je pojem všeobecne známy. Slovo strečing je prebraté z angličtiny a všeobecne pod ním rozumieme súbor naťahovacích
cvičení alebo formu telesného cvičenia, v ktorom zámerne pôsobíme na sval, alebo svalovú skupinu s cieľom natiahnuť ho. Prečo
cvičiť strečing? zvýšená telesná zdatnosť, zníženej svalovej bolesti, zníženie svalového napätia(tuhosti). Druhy strečingu:
balistický strečing, dynamický strečing, aktívny strečing, statický strečing, rytmický strečing. Cviky strečingu:
1.Strečing šijových a trapézových svalov: Predklon hlavy. V stoji, alebo v sede na zemi spojiť ruky v oblasti temena hlavy.
Uvoľniť sa, vydýchnuť a priťahovať bradu k hrudníku. Ramená tlačiť dolu.
2.Strečing svalov ramenného pletenca:
V stoji, alebo v sede predpažiť, pažu pokrčiť v lakti. Druhou pažou uchopiť pokrčený lakeť, uvoľniť sa a s výdychom pritiahnuť
lakeť k trupu.
Muzikoterapia
Muzikoterapia ako umelecká kreatívna terapia poskytuje
odbornú intervenciu prostredníctvom špecifickej skúsenosti s akustickým priestorom. Jej účinnosť je postavená na sebaskúsenosti, kde
vnímanie a pohyb sú súčasťou jedného psychofyziologického procesu. Pomocou zmyslovej senzibilizácie a ozrejmovaním aktuálnej pozície
účastníka hudobného diania v čase a priestore sa obnovujú jeho pôvodnejšie skúsenosti, ktoré operacionalizuje zväčša v dialógu.
Hudobnou činnosťou v podobe: angažovaného počúvania- hudobná recepcia, vokálneho inštrumentálneho alebo pohybového
interpretovania hudobného diela- hudobná reprodukcia či elementárnou hudobnou kompozíciou a improvizáciou- hudobná
produkcia- sa sprístupňuje jeho psychický materiál, ktorý sa môže pozitívne a podporne prepracovávať v zážitkovej rovine.
Muzikoterapia je profylaktická, diagnostická a terapeutická intervencia hudbou u ľudí s ohrozením, narušením alebo
postihnutím: sprítomňuje psychodynamické a sociodynamické aspekty tvorivého hudobného procesu u človeka ako hudobného poslucháča, tvorcu
či interpreta, psychoterapeuticky stvárňuje osobné symbolické reprezentácie, podporuje dynamiku a štruktúru pozitívnej zmeny osobnosti ja-
funkcií prostredníctvom symbolických kvalít estetickej autentickej hudby.
Pohybové aktivity pre seniorov
Medzi odporúčané cvičebné aktivity pre seniorov patria:
-aeróbny tréning: turistika, bicyklovanie(alebo rotoped),
plávanie, tanec, lyžovanie na bežkách,
-silový tréning(posilňovanie),
-cvičenia na zlepšenie stavu
chrbtice: rehabilitačné a zdravotné cviky, joga, vhodné varianty bojovných umení,
-cvičenie rovnováhy,
-cvičenia na zlepšenie, či prevenciu zdravotných ťažkostí.
Pohybové hry pre
predškolákov
1.Molekuly:
Vek: 5-6 rokov
Deti chodia voľne po priestore, učiteľka
hovorí čísla. Aký počet povie, toľko detí sa chytí spolu, Potom sa pustia a hra sa opakuje.
2.Na rybára:
Vek: 5-6 rokov
Hráč- rybár je na jednej strane a ostatní sú na druhej. Na znamenie vyštartujú proti sebe a rybár
chytá. Ten koho chytí, naháňa spolu s ním. Víťazí hráč, ktorý ostal ako posledný nechytený.
Pohybové hry pre
deti
1.Kráľ:
Vek: 8 rokov
Deti sa postavia do rady asi 4 metrov od koša. 1dieťa
hádže na kôš. Pokiaľ sa trafí musí sa dieťa za ním tiež trafiť, inak vypadáva. Pokiaľ sa 1dieťa netrafí, nič sa nedeje a 2dieťa sa
tiež trafiť nemusí, ale môže. Takto hráme ďalej, dokiaľ nezostane 1kráľ.
2.Vylučovací beh:
Vek: 6-10 rokov
Na zemi leží rada tenisových loptičiek s 30metrovým odstupom. Hráčov je o jedného viacej než lôpt.
Na dané znamenie vybehnú po sebe rady a snažia sa obsadiť tenisové lopty. Ten, na koho už nezostane, vypadáva a počet tenisových lôpt sa
zmenší o jeden. Vyhráva ten, kto zostane ako posledný.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta