Ochrana spotrebiteľa
Ochrana spotrebiteľaObčianske právo zahŕňa aj právnu úpravu ochrany spotrebiteľa. Vo všetkých trhových ekonomikách sa postupne sformuloval systém ochrany spotrebiteľa. S prvkami ochrany sa stretávame od vzniku trhového prostredia. Nové formy predaja , reklama vytvárajú na spotrebiteľa neprimeraný nátlak. Základy práva spotrebiteľa sformuloval americký prezident J.F.Kenedy v 2O. storočí. Postupné rozpracovanie jeho problematiky sa stalo obsahom Smernice na ochranu spotrebiteľa , ktorú prijalo Valné zhromažďenie OSN v roku 1985. Obsahuje 8 práv spotrebiteľa:
1.Právo na uspokojovanie základných potrieb , spotrebiteľ má prístup k základným tovarom a službám, adekvátnym potravinám, odievaniu, bývaniu, zdravotníckej starostlivosti, vzdelaniu a hygienickým zariadeniam
2.Právo na bezpečnosť, ochranu pred výrobkami, technológiami, službami, ktoré by boli nebezpečné pre život
3.Právo byť informovaný a byť chránený pred nepoctivosťou inzercie a označovania tovarov
4.Právo na voľbu zo širokého sortimentu na základe dostatočných informácií
5.Právo obhajovať svoje záujmy pri tvorbe a realizácii vládnej politiky vo vývoji služieb a výrobkov
6.Právo na nápravu , dostať jasné odpovede na sťažnosti, kompenzácie za nedostatky pri nákupe a pod
7.Právo na spotrebiteľské vzdelávanie aby si mohol spoľahlivo vybrať tovar i služby
8.Právo na zdravé životné prostredie
Poradenskú činnosť vykonávajú záujmové združenia. Predávajúci zodpovedá za kvalitu tovaru. V prípade, že na výrobku sa v zákonom stanovenej lehote vyskytne chyba, má právo spotrebiteľ výrobok reklamovať. Spôsob riešenia reklamácie závisí od charakteru závady , ktorá sa na výrobku vyskytla. Spotrebiteľ má právo obrátiť sa so žiadosťou o rady ,informácie a pomoc na spotrebiteľské združenie či SOI. Orgánom štátnej správy, kontrolným orgánom môže podať sťažnosť a podnet na kontrolnú činnosť. Rozpory , pri ktorých nedôjde k dohode medzi zainteresovanými stranami je oprávnený riešiť súd.
Zones.sk – Najväčší študentský portál